890
שאלה
1. מהי ההנאה האסורה בהסתכלות האם רק זנות או כל הנאה (בדקתי בעצמי ולדעתי בכל הסתכלות על אשה יש הנאה ולו הקטנה ביותר)?
2. מהו האיסור להרהר בנשים האם רק מעשה עבירה ממש ודברים הקשורים לכך או אפ’ לדמין פני אשה?
3. מה הדין לגבי הסתכלות על אשה לשם סקרנות וכדו’ וכנראה תהיה הנאה או בטוח תהיה הנאה (כלו’מסתכל לא לשם הנאה אך יודע שיהנה או ספק לו.האם זה קשור להנאה הבאה לו לאדם בעל כרחו)?
4. כשהולך במקום שעלולות להיות נשים האם חייב להוריד את העינים או רק כשראה אשה יוריד(כנראה הראיה תוביל הנאה מסוימת)?
5. בשידוכין. לאחר שהמראה החיצוני טוב לדעתו, האם מותר להסתכל כדי ליצור אווירה נעימה וכן מה הדין בשיחות נפש כדי ליצור קירבה לפני הנישואין?
(אנא כבוד הרב אשמח מאוד אם התשובת יהיו מוסברות ומובנות אני נמצא במאבק תמידי אשר מכניס אותי לעצבות נוראה וביחד עם הספקות הללו זה רק מחריף. מצטער על הטרחה ותודה רבה!)
תשובה
יש מדרגות בצניעות ויש מה שנראה מעיקר ההלכה. אם המדרגות גורמות לעצבנות או פגיעה בדרך ארץ אזי ינהג כמו עיקר ההלכה.
1. לא רק זנות אסורה אלא הנאה מכל מבט על אישה שהיא אסורה לאדם. אולם הנאה באה ממבט ממושך. מבט חטוף וראשוני בהעברה בעלמא אין בו איסור. האיסור הוא להמשיך להסתכל בשביל להנות.
2. אסור להרהר בכל דבר שהוא אסור לעשות. לכן אסור לדמיין פני אישה שהיא אסורה לך ובהרהור בפניה אתה שוב נהנה והרהר בדבר אסור. אולם להרהר על מבט מותר, כגון, רק איך היא נראית שלא על מנת להנות מותר.
3. אם מסתכל ולא ממשיך להביט כדי להנות אלא רק ראה פניה בהעברה בעלמא מותר. אולי אתה צודק שההנאה המועטת היא כהנאה שבאה בעל כורחו ולא נחשב שאני עושה מעשה של הנאה.
4. באופן בסיסי לא יסתכל על פני נשים ללא צורך. לא חייבים להוריד את העניים אבל לא יתמקד במבט על נשים.
5. ניתן בשיחה להסתכל בלי להתבונן אלא כדרך מדברים במבט רגיל. אין ליצור קשר נפשי על ידי מבט ארוך לפני הנשואין.
1 תגובותב1 דיונים
ע ענת |ח' אלול תשפ"ג זוגיות