שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • תורה ומדע
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
יש לי שאלה שלאחרונה אני חושבת עליה די הרבה, התורה טוענת שהעולם נברא לפני 5000 שנה אבל המחקר טוען שהיו יצורים חיים לפני מיליוני שנים. לצורך העניין- דינוזאורים המדע מצא המון מינים של דינוזאורים שחיו לפני מיליוני שנים. מצד שני התורה אומרת שלפני 5000 שנה העולם היה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום שזה לא בדיוק נשמע הגדרה של מקום שיכול לאכלס בתוכו יצורים חיים אני מאמינה בתורה אמונה שלמה וזה מה שאני לא מבינה. ברור לי שהמדע טועה בעניין האדם בא מהקוף (ומשום מה זאת דעה מאוד רווחת היום) אבל לטעון שיש יצורים חיים שהם לא רק דינוזאורים אלא גם ממותות וסוגים של נמרים וקנגורו ועוד הרבה שחיו לפני מיליוני שנים?? גם בתורה יש את הקטע שבבריאת העולם היה את "הלוויתנים הגדולים" שיש פירוש שזה הדינוזאורים או שדוד עלה על ראם בלי לשים לב בכלל שזה ראם וידוע לנו היום שזה לא באמת הראמים שיש היום זה גם יכול להיות דינוזאור כי הוא היה גבוה וגדול מאוד לפי מה שכתוב תקופת דוד המלך הייתה לפני כמה זמן? אלפיים שנה מאז שחרב בית המקדש השני ובין בית המקדש הראשון והשני מפריד שבעים שנה אז בערך לפני.. 3000 שנה? שוב פעם אני אומרת שאני מאמינה לגמרי בתורה אבל יש הבדל עצום בין חמש אלפים ושלושת אלפים למיליוני שנים שנה איך המדע הצליח להגיע למספר כזה של שנים?
תשובה
שלום לך, שאלת שאלה יפה. אבל בתורה לא כתוב שהעולם נברא לפני 5000 שנה, אלא שהאדם נברא לפני 5000 שנה או קצת יותר. בהחלט יתכן, וכך גם נראה לפי הסיפור בתורה, שלפני שנברא האדם, נבראו בעלי חיים שונים, שהתורה לא מפרטת מהם, מפני שבעיניה אין לכך חשיבות. התורה כללה את כולם בסיפור קצר של שבעה ימים, מה שיכול להתפרש גם כשבעה תקופות, שאין אנו יודעים כמה זמן לקחה כל אחת מהן [=יתכן וכל יום בבריאה לקח בפועל אלפי או מליוני שנים]. אם נרצה לדייק יותר נאמר, שהתורה גם לא אומרת שהאדם נברא לפני 5000 שנה. יתכן והיו בני אדם שחיו עוד קודם לכן. התורה סופרת כמה שנים עברו מאז שהאדם הראשון דיבר עם אלוקים. כמה זמן עבר מאז שהאדם הגיע למדרגה שבה האדם, יצא מחזקת בעל חיים ונכנס להגדרת אדם, כלומר, אדם עובד אלוקים. סיפור הבריאה לא נכתב כדי לספר לנו כיצד נברא העולם מבחינה פיזית או ביולוגית [=ולכן גם אין מקום להשוואה בין הסיפור בתורה לממצאי המחקר]. את זה התורה משאירה לחוקרים ולמדענים. הדבר שחשוב לתורה הוא ההתפתחות המוסרית והרוחנית של האדם, ואת סיפור ההתפתחות המוסרית של האדם התורה מספרת באריכות. ותחילתו של הסיפור על המוסר והצדק, הרוח והחזון, מתחיל בנקודה שבה האדם פגש את האלוקים. ומכאן, ורק מכאן, התורה מתחילה לספר כיצד התקדם האדם והעולם, מבחינה מוסרית ורוחנית, עד ליציאת ישראל לגלות בחורבן בית ראשון [=מה שגרם לעיכוב גדול בהתפתחות המוסרית של העולם ומין האדם בכלל]. אנחנו לא יודעים בדיוק מהם "התנינים הגדולים" שנזכרו בסיפור הבריאה, ומסתבר שכוונת התורה בהזכרתם, היא לומר, שגם החיות הגדולות הללו נבראו בידי האל. וכפי המסופר, הם נבראו לפני האדם, כלומר לפני שהיה בעולם אדם עובד אלוקים. הסיפור על דוד הראם לא מופיע בתנ"ך כלל. זהו מדרש ואין שום צורך לפרש אותו כפשוטו. סוף דבר יתכן ובאמת העולם קיים הרבה יותר שנים ממה שמתואר בתורה. אבל התורה אינה רואה חשיבות בלספר מה ארע באותם התקופות, מפני שהן היו חשוכות מבחינה רוחנית ומוסרית. ולכן היא התחילה את הסיפור מאדם הראשון, שהיה הראשון שעבד אלוקים, ובכך פתח עידן חדש הבריאה: העידן שבו האדם לא רק נלחם על קיומו החומרי, אלא גם על עולמו המוסרי והרוחני. בברכה אוריאל טויטו

2 תגובותב2 דיונים

  • נ נחמן |ט"ז כסלו תשפ"ב

    חיים נצחיים

    "והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצווך היום על לבבך" מצווך היום! בכל יום יהיו בעיניך "כחדשים" התחברות להקדוש ברוך הוא-על ידי קיום תורה ומצוות היא נצחית. נצחיות לא מתיישן! המרחק בין איכות חיי נמלה לאיכות החיים של שלמה המלך, לא יכול לשמש דוגמא; ל המרחק בין איכות חיי נשמה, לאיכות חיי גוף בעולם הזה. כי בין רמות איכויות החיים השונים בעולם הזה, יש איזה שהוא יחס. אם כי המרחק יכול להיות אסטרונומי. בכל זאת הם כולם במסגרת חיי גוף. חיי נשמה, שביכולתה להחיות גוף, הוא מסוג שונה לגמרי, בלתי ניתן לדמיין או להשוותו לחיי גוף, לאיזה רמה שלא תהיה. הבורא לא מוגבל בכמויות ואיכויות וסוגי חיים שונים שהוא יכול לייצר ומייצר. הוא מייצר סוגי חיים שונים באינספור רמות שונים. שאין להם כלל השוואה לאינספור סוגי החיים ברמות שונות של העולם שלנו הקטן. התורה וחוקי המצוות מותאמים לא רק לחיי הנשמה כשהיא עדיין קשורה עם הגוף. אלא בעיקר לחיי הנשמה כאשר היא מתעלה בעילוי אחרי עילוי ברמות ובאיכויות אינסופיות לאור באור החיים את ה'. חיי תענוגי הגוף הזמניים, החולפים ונעלמים ו כלא היו, אינם יכולים לשמש כתחליף לחיי נשמה נצחיים. ועל זה אמרו חכמינו זכרונם לברכה; "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא". "יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה". התורה והמצוות מקיפות את חיי אדם מיום גיחו מבטן אמו עד את פקודתו. ומעמידות אותו בקרן אורה בשכל בריא, וקנין מידות נעלות והנהגות ישרות לא רק בן אדם למקום אלא גם בן אדם לחברו. כי המתנהג על פי התורה והוראות חכמינו זכרונם לברכה הוא חי חיים מאושרים בגשם ו

  • א אורח |כ"ג חשוון תשפ"ג

    איך נברא העולם

    ראשית בתורה כתוב שיום אחד של הקדוש ברוך הוא אלף שנה ושנית בבראשית כתוב והארץ הייתה תהו ובוהו על פי הזוהר הקדוש ברוך הוא בנה עולם לפני העולם הנוכחי רק הוא תמוטט וניצוצות הקדושה התפזרו ושהוא בנה את העולם מחדש בצורה שונה וברא את האדם כפי שהוא היום נתן לנו תפקיד לאסוף את ניצות הקדושה שהתפזרו וזאת על ידי שמירת המצוות שמירת כבוד האדם ושנהיה ערבים זה לזה והכי חשוב שיה לנו לב טוב ורחמן ואהבת לרעך כמוך

לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il