- הלכה מחשבה ומוסר
- זהירות וזריזות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד
7605
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
אמרו חכמים: "הווי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים".
אדם רוצה לעשות מעשים טובים אבל זה דורש ממנו מאמץ והוא מתעצל להשכים קום בבוקר. להתעורר ולצאת מהמיטה זה לא קל, ואע"פ שזה מאוד חשוב להזדרז ולקום בזמן ולהספיק כל מה שצריך, וכל רגע של איחור מלחיץ ומתנקם, ולא מספיקים כל מה שרצו לעשות, ואעפ"יכ, למרות ההבנה וההכרה שכדאי להזדרז ולקום, יש קושי, העצלות מכבידה, ועל זה אמרו חכמים: "יתגבר כארי לעשות רצון אביך שבשמים". צריך לפתח כוחות של גבורה כארי מלך החיות, כאלה כוחות צריך לבנות בעצמו, כזו גבורה שיוכל להתגבר על כל עצלות, על כל כבדות שמונעת אותו לעשות מה שהוא רוצה לעשות, מה שהוא חושב שנכון וחשוב לעשות. ואיך יוצרים כוחות של גבורה כאלה? ע"י תרגילים של גבורה, ע"י החלטה חזקה להתגבר.
פעמים שאדם נמצא בהפסקה בעבודה, והגיעה שעת הצלצול וצריך לחזור לעבודה, אבל כולם ממשיכים בשיחה כאילו לא ארע דבר, לא נעים להיות חריג, לא נעים לפרוש מהציבור, אעפ"י שזה מאד צודק, ועל זה אמרו חכמים: "הווי עז כנמר - לעשות רצון אביך שבשמים". תפתח אומץ לב, מידת העזות במקום הנכון. אם לבע"ח חסרי השכל יש כוחות כאלה, אם כן אתה בן-אדם בעל כוחות אנושיים מעולים, בעל מטרות אידיאליות, בוודאי שעליך לפתח את התכונות שאפילו לבע"ח יש. על כן, הווי עז כנמר, הווי בעל תעוזה לעשות את הנכון, למרות אי הנעימות, למרות הלועגים עליך.
ומול העצלות והכבדות, וחוסר החשק להתאמץ, אמרו חכמים: "הווי קל כנשר ורץ כצבי" הדוף את הכבדות ואת העצלות, תהיה קל וזריז.
אם כן, שני סוגים של כוחות צריך לבנות: האחד - כח האיפוק וההתגברות וההמנעות מלהיגרר אחר היצר, והשני כח הפוך, כח ההתגברות על העצלות, כח של זריזות ומרץ לעשות ולפעול מה שצריך בזריזות ובשלמות.
בעצלות יש חיסרון לא פחות גדול מאשר במשיכה אחרי התאוות. אעפ"י שהעצל אינו עושה כל רע ב"קום ועשה", הנה הוא מביא רעה על עצמו ב"שב ואל תעשה". וכך אמר שלמה המלך במשלי: "גם מתרפה במלאכתו אח הוא לבעל משחית" כי אע"פ שאיננו המשחית העושה רעה בידיו, אל תחשוב שהוא רחוק ממנו, אלא אחיו הוא ובן גילו. גם מתרפה במלאכתו, אח הוא לבעל משחית. כי כשאדם מתרפה, רפיון גורר רפיון, הוא לא מתאמץ וממילא הוא מפגר אחרי אחרים, אם זה בלימודים, אם זה בעבודה, זה גורם ליאוש ואז הוא מתאמץ פחות והרי הוא מדרדר והולך. אדם לא לומד טוב, הוא לא יודע מה לעשות והוא טועה ונכשל. על כן צריך להדוף את החולשות, להתגבר על העצלות: "הווי קל כנשר ורץ כצבי לעשות רצון אביך שבשמים".

4. השפעת מעשי האדם על המציאות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | סיון ה'תשס"א

2. חשבון נפש במעשי האדם
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | סיון ה'תשס"א

9. פחד שמביא לעצלות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז ה'תשס"א

3. המפריעים והמקדמים את מידת הזהירות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | סיון ה'תשס"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
הסיבות לחורבן ותיקון
ה' אב תשפ"ג
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (2)
שיעור מס' 91
ט"ז סיון תשפ"ג
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך ללמוד גמרא?
מה הייעוד של תורת הבנים?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
כל ההתחלות קשות
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
איך נראית נקמה יהודית?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
למה ללמוד גמרא?