- שבת ומועדים
- עניני החג
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
רבקה בת צילה
1837
מבוא
בכל יום מימות חג הסוכות היו מקיפים את המזבח פעם אחת, וביום השביעי – שבע פעמים. אחר החורבן נהגו להקיף את בימת בית הכנסת עם ארבעת המינים בכל יום פעם אחת, ובהושענא רבה – שבע פעמים (ובסיומן נהגו לחבוט בערבות).
א. הקפת המזבח ובימת בית הכנסת בכל יום
1. במקדש
בזמן שבית המקדש היה קיים היו מקיפים את המזבח בימי הסוכות. כך נאמר במשנה סוכה (ד, ה):
בכל יום מקיפין את המזבח פעם אחת, ואומרים: "אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא". רבי יהודה אומר: "אני והו הושיעה נא". ואותו היום מקיפין את המזבח שבעה פעמים. 1
בגמרא (סוכה מג ע"ב) נחלקו האמוראים בְּמה הקיפו את המזבח: בערבה או בארבעת המינים, ונראה שמחלוקת זו אינה נובעת ממסורות שונות, אלא היא מחלוקת פרשנית. 2 אף הראשונים נחלקו בשאלה זו. 3
האם רק הכהנים היו נכנסים להקיף את המזבח, או גם מי שאיננו כהן? הדיון בשאלה זו נובע מכך, שבדרך כלל רק כהנים תמימים היו רשאים להיכנס אל בין האולם והמזבח. כך נאמר במשנה כלים (א, ט): "בין האולם ולמזבח מקודש ממנה, שאין בעלי מומין ופרועי ראש נכנסים לשם".
הרי"ץ גיאת מפרש בשם רב שרירא גאון, שישראלים לא היו מהלכים סביב המזבח, אלא היו עומדים סביבו. הרי"ץ גיאת עצמו שולל הסבר זה. טעמו: לא מצינו "הקפה" במשמעות "עמידה". ועוד: כיצד נסביר שביום השביעי הקיפו שבע פעמים? יתירה מזאת: בתלמוד הירושלמי סוכה (ד, ג) נאמר שהקפת המזבח היא "זכר ליריחו", והרי את יריחו הקיפו, ולא עמדו מסביבה בלבד. 4 אכן כן, בדרך כלל ישראלים לא נכנסו בין האולם למזבח, אך בסוכות התירו להם להיכנס ולהקיף.
לרב יוסף אבן מגאש ברור שגם ישראלים היו נכנסים פנימה, והוא דן באופן המעשי שבו היו הישראלים מקיפים. 5 גם מדברי הרמב"ם, הלכות לולב ז, כג, קשה להסיק מסקנות מי היו בין המקיפים:
בכל יום ויום היו מקיפין את המזבח בלולביהן בידיהן.
הרב יום טוב ליפמאן הליר מביא את דברי הרמב"ם הללו, ולפיו הכהנים בלבד הקיפו במקדש; 6 אך מאחר שהרמב"ם לא כתב מפורשות בהלכות אלו שרק הכהנים היו עושים כך, ניתן להבין שלפיו גם ישראלים היו מקיפים.
לעומת זאת, בילקוט שמעוני כתוב מפורשות:
וכיצד הוא סדר ההקפה? כל ישראל, גדולים וקטנים, נוטלים את לולביהם בידיהם הימנית ואתרוגיהם בידיהם השמאלית, ומקיפין אחת. ואותו היום היו מקיפין שבע פעמים. 7
2. זכר למקדש
לאחר החורבן הנהיגו להקיף את הבימה, כשספר תורה מונח עליה, או כשהחזן מחזיק את ספר התורה בידו. לא ידוע לנו מי החל להנהיג מנהג זה והיכן, אך הוא נמצא כבר אצל רב סעדיה גאון:
לאחר שמפטירין 8 אומרים תהילה לדוד, ועומד שליח הציבור ולולבו בידו, והציבור סביבות התיבה. ואומר: "הושיעה נא", והן אומרים: "הושיעה נא", ואחר כך אומר: "אני והו הושיעה נא", ועונין כן. ומחזירין ספר תורה למקומו, ואומר קדיש, ומתפללין תפילת המוספין. ובכל יום מקיפין פעם אחת, וביום דשביעי ז' פעמים. פעם ראשונה מקיפין דרך ימין כלפי תיבה, אומר "הושענא". ושניה הן מקיפין דרך שמאל, ואומר "אנא הושיעה נא", והן עונין "הושענא והושיעה נא", ואומר "הצליחה נא", והן עונין "הושענא והצליחה נא", אומר דברי שבח מעניינו של יום, והן עונין "תבנה ציון ברינה, והעלינו לתוכה בשמחה". 9
לא ברור מדברי רס"ג האם מנהג ההקפות נוסד מלכתחילה כמנהג עצמאי, או שבמהלך החזרת ספר התורה לארון נהגו גם להקיף. אך בכל מקרה התוצאה היא שהקיפו את ספר התורה. הסיומת "תבנה ציון ברינה" היא קריאה ותפילה להחזרת מצוה מצוה זו בשלמותה במקדש, והיא באה לציין שמעשינו כיום הם רק זכר למצוה זו. 10
בתשובה אחרת מהגאונים, מובא רמז למנהג מפסוק:
וששאלתם רמז להקפת ספר תורה בלולב והדס? כך ראינו מהכא: "אסרו חג בעבֹתים" (תהילים קיח, כז) – והוא לשון היקף, דכתיב: "אֹסרי לגפן עירֹה" (בראשית מט, יא), יסחר ישראל לקרתיה בעבותים, הוא עץ עבות. 11
המנהג, שהחל כנראה בימי רס"ג, 12 התפשט והתקבל בקהילות רבות בספרד, באשכנז, בפרובנס ובצפון אפריקה. 13 אך מסתבר שלא הכל קיבלו את המנהג. ר' צדקיה ב"ר אברהם הרופא מרומי כותב, שמנהג פשוט אצלם שאין מקיפים כלל בשאר הימים, אלא רק ביום השביעי; אם כי אומרים הושענות לאחר תפילת מוסף, אך בלא הקפה. יחד עם זאת הוא מציין, שיש נוהגים להקיף את התיבה במקום המזבח בכל יום. 14
על פי דברי דברי רב סעדיה גאון, הציבור כולו – כהנים וישראלים – מקיפים את בימת בית הכנסת. 15 הנהגת זכר למקדש, שבה כהנים וישראלים כאחד מקיפין את בימת בית הכנסת, תואמת את שהיה במקדש. אך לדעת אותם הסוברים שרק כהנים הקיפו, יש לשאול: האם יש לנהוג כך גם בבית הכנסת? הרב דוד ב"ר שמואל הלוי כותב, שאמנם במקדש הקיפו רק כהנים, אך כיון שאנו עושים כן רק כזכר למקדש, אין צורך לעשות דווקא כמו במקדש. 16 מדבריו ניתן ללמוד שהנהגות זכר למקדש אינן חייבות להיות תואמות לגמרי את מה שהיה במקדש. מטרת ההנהגה היא להזכיר באופן כללי את מה שהיה נהוג במקדש.
לא ברור מדברי רס"ג האם מנהג ההקפות נוסד מלכתחילה כמנהג עצמאי, או שבמהלך החזרת ספר התורה לארון נהגו גם להקיף. אך בכל מקרה התוצאה היא שהקיפו את ספר התורה. הסיומת "תבנה ציון ברינה" היא קריאה ותפילה להחזרת מצוה מצוה זו בשלמותה במקדש, והיא באה לציין שמעשינו כיום הם רק זכר למצוה זו. 10
בתשובה אחרת מהגאונים, מובא רמז למנהג מפסוק:
וששאלתם רמז להקפת ספר תורה בלולב והדס? כך ראינו מהכא: "אסרו חג בעבֹתים" (תהילים קיח, כז) – והוא לשון היקף, דכתיב: "אֹסרי לגפן עירֹה" (בראשית מט, יא), יסחר ישראל לקרתיה בעבותים, הוא עץ עבות. 11
המנהג, שהחל כנראה בימי רס"ג, 12 התפשט והתקבל בקהילות רבות בספרד, באשכנז, בפרובנס ובצפון אפריקה. 13 אך מסתבר שלא הכל קיבלו את המנהג. ר' צדקיה ב"ר אברהם הרופא מרומי כותב, שמנהג פשוט אצלם שאין מקיפים כלל בשאר הימים, אלא רק ביום השביעי; אם כי אומרים הושענות לאחר תפילת מוסף, אך בלא הקפה. יחד עם זאת הוא מציין, שיש נוהגים להקיף את התיבה במקום המזבח בכל יום. 14
על פי דברי דברי רב סעדיה גאון, הציבור כולו – כהנים וישראלים – מקיפים את בימת בית הכנסת. 15 הנהגת זכר למקדש, שבה כהנים וישראלים כאחד מקיפין את בימת בית הכנסת, תואמת את שהיה במקדש. אך לדעת אותם הסוברים שרק כהנים הקיפו, יש לשאול: האם יש לנהוג כך גם בבית הכנסת? הרב דוד ב"ר שמואל הלוי כותב, שאמנם במקדש הקיפו רק כהנים, אך כיון שאנו עושים כן רק כזכר למקדש, אין צורך לעשות דווקא כמו במקדש. 16 מדבריו ניתן ללמוד שהנהגות זכר למקדש אינן חייבות להיות תואמות לגמרי את מה שהיה במקדש. מטרת ההנהגה היא להזכיר באופן כללי את מה שהיה נהוג במקדש.
ב. נטילת ערבה במקדש בכל יום, ובבית הכנסת ביום השביעי
1. נטילת ערבה במקדש – נענוע וחביטה
שלוש פעולות היו עושים עם הערבה במקדש: נוטלים ערבות, זוקפים ערבות סביב המזבח ומקיפים בהן את המזבח.
על נטילת הערבה נאמר במשנה סוכה (ד, א–ג):
ערבה ששה ושבעה... ערבה שבעה כיצד? יום שביעי של ערבה שחל להיות בשבת – ערבה שבעה; ושאר כל הימים – שישה.
בתוספתא סוכה (ג, א) נאמר עוד:
לולב דוחה את השבת בתחלתו, וערבה – בסופו. מעשה וכבשו עליה ביתסין אבנים גדולות מערב שבת. הכירו בהן עמי הארץ, ובאו וגררום והוציאום מתחת אבנים בשבת, לפי שאין ביתסין מודין שחיבוט ערבה דוחה את השבת.
הגמרא לומדת מן האמור בתוספתא: "אלמא בנטילה היא" (סוכה מג ע"ב).
על זקיפת הערבות סביב המזבח והקפת המזבח בערבות נאמר במשנה סוכה (ד, ה):
מצוות ערבה כיצד? מקום היה למטה מירושלים, ונקרא מוצא. יורדין לשם, ומלקטין משם מורביות של ערבה, ובאין וזוקפין אותן בצידי המזבח, וראשיהן כפופין על גבי המזבח. תקעו והריעו ותקעו. בכל יום מקיפין את המזבח פעם אחת, ואומרים: "אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא". רבי יהודה אומר: "אני והו הושיעה נא". ואותו היום מקיפין את המזבח שבעה פעמים. בשעת פטירתן מה הן אומרים? "יופי לך מזבח, יופי לך מזבח". רבי אליעזר אומר: "ליה ולך, מזבח, ליה ולך, מזבח".
בששת הימים הראשונים של החג היו זוקפים ומקיפים פעם אחת, וביום השביעי היו מקיפים את המזבח שבע פעמים.
יש מהאמוראים שפירשו את המשנה, כך שההקפה נעשתה בלולב, ויש שפירשו שהקיפו בערבה (סוכה מג ע"ב).
מהי אותה פעולה של נטילת הערבה? כמובא לעיל, נאמר בתוספתא: "שאין בייתוסים מודים שחיבוט ערבה דוחה שבת". יש המפרשים שחיבוט זו הכאה, 17 ואכן בלשון התנאים "חבט", היא פעולת הכאה. 18 יש המפרשים שחיבוט הוא נענוע. 19
מהו המקור לכך שמכל ארבעת המינים, דווקא הערבה ניטלת לבדה? בעניין זה ישנן דעות שונות בין התנאים. אבא שאול סובר שבפסוק שבו נצטווינו על מצוות הערבה, נאמר: "ערבי נחל" (ויקרא כג, מ), וביטוי זה, שנאמר בלשון רבים, בא ללמד על שתי ערבות שהן חובה מהתורה: אחת ללולב ואחת למקדש. 20 דעה אחרת היא דעת רב אסי בשם ר' יוחנן בשם ר' נחוניא, שמצוות ערבה במקדש היא הלכה למשה מסיני. 21 מסורת אחרת מובאת שם בשם ר' יוחנן, שערבה היא יסוד נביאים. ר' יהושע בן לוי סובר שזהו מנהג נביאים. 22 ההבדל בין "יסוד נביאים" ו"מנהג נביאים" הוא בכך, ש"יסוד" הוא תקנה המחייבת את הכל, ו"מנהג" הוא הנהגה טובה שהנהיגו בזמן הנביאים, ורק בשל העובדה שהנביאים אימצו מנהג זה הוא מכונה "מנהג נביאים", אך מנהג זה פחות מחייב. 23 הבחנה נוספת היא, שעל "יסוד" מברכים, ואילו על "מנהג" אין מברכים. 24
ביישוב הסתירה שבין המסורות השונות שבדברי ר' יוחנן - האם ערבה היא הלכה למשה מסיני או יסוד נביאים – אומרת הגמרא (סוכה מד ע"א–ע"ב): "לא קשיא, כאן במקדש, כאן בגבולין". רבינו חננאל מסביר שם, שלפי ר' יוחנן, בזמן המקדש – היתה מצוה זו נוהגת במקדש מהלכה למשה מסיני ובגבולין מיסוד נביאים. 25 לפי העמדה זו בגמרא, יתכן שר' יהושע בן לוי חולק על ר' יוחנן, וסובר שגם במקדש מקור המצוה הוא ממנהג נביאים; אך יתכן שהוא מסכים שבמקדש היתה מצוות ערבה מהלכה למשה מסיני, ונחלק עם ר' יוחנן רק ביחס לגבולין.
הרמב"ם, הלכות לולב ז, כ, איננו מזכיר דבר באשר לנטילת ערבה במדינה בזמן המקדש. אך באשר לנטילת ערבה במקדש גופו, פוסק הרמב"ם כשיטת ר' יוחנן, ולא כאבא שאול או כר' יהושע בן לוי:
הלכה למשה מסיני שמביאין במקדש ערבה אחרת חוץ מערבה שבלולב, ואין אדם יוצא ידי חובתו בערבה שבלולב.
2. מי נטל ערבה במקדש?
האם נטילת הערבה במקדש נעשתה ע"י כהנים או גם ע"י ישראלים? בתוספתא סוכה (ג, א) נאמר: "לולב דוחה את השבת בתחלתו, וערבה – בסופו". על כך מסופר בגמרא:
פעם אחת חל שביעי של ערבה להיות בשבת, והביאו מרביות של ערבה מערב שבת, והניחום בעזרה. והכירו בהן בייתוסין, ונטלום וכבשום תחת אבנים. למחר הכירו בהן עמי הארץ, ושמטום מתחת האבנים, והביאום הכהנים וזקפום בצידי המזבח. לפי שאין בייתוסין מודים שחיבוט ערבה דוחה את השבת (סוכה מג ע"ב).
בגמרא מודגש שהכהנים הם אלו שנכנסים פנימה לזקוף את הערבה. רש"י מוסיף עוד:
אבל ישראל לא היה נכנס בין האולם ולמזבח, ומדקתני "חיבוט ערבה" – מכלל דביד נוטלין אותה ומנענעים, ומקיפין בה הכהנים את המזבח ברגליהם, ואחר כך זוקפין אותה. 26
מהרמב"ם, הלכות לולב ז, כ–כב, משמע שהכל היו נוטלים ערבה במקדש, כהנים וישראלים:
הלכה למשה מסיני שמביאין במקדש ערבה אחרת חוץ מערבה שבלולב, ואין אדם יוצא ידי חובתו בערבה שבלולב, ושיעורהּ – אפילו עלה אחד בבד אחד...
חל יום שביעי להיות בשבת... כיצד היו עושין? מביאין אותה מערב שבת למקדש, ומניחין אותה בגיגיות של זהב כדי שלא יכמשו העלין, ולמחר זוקפין אותה על גבי המזבח, ובאין העם ולוקחין ממנה, ונוטלין אותה כדרך שעושין בכל יום.
חל יום שביעי להיות בשבת... כיצד היו עושין? מביאין אותה מערב שבת למקדש, ומניחין אותה בגיגיות של זהב כדי שלא יכמשו העלין, ולמחר זוקפין אותה על גבי המזבח, ובאין העם ולוקחין ממנה, ונוטלין אותה כדרך שעושין בכל יום.
הרמב"ם כותב בלשון רבים, ומציין: "אדם", "העם". ביטויים אלה מלמדים שנטילת הערבה וזקיפתה סביב המזבח היתה משותפת לכהנים ולישראלים, אם כי לא היו מקיפים כלל בערבה. 27 רבינו ניסים סובר שכהנים היו נוטלים, זוקפים ומקיפים, ושאר העם היו נוטלים ונכנסים עד מקום שניתן להיכנס. 28 יש ראשונים הסוברים שישראלים היו נכנסים אף להקיף, ומכאן שגם הם נטלו את הערבה. 29
3. נטילת ערבה ביום השביעי כזכר למקדש
אין איזכור מפורש בספרות התנאים והאמוראים, שמנהג נטילת הערבה התקיים מחוץ למקדש, וכן לא נאמר שיש לעשות דבר דומה כזכר למקדש. אולם על-פי פרשנות של מספר ראשונים, ניתן לראות כיצד התגבש המנהג ליטול ערבה ביום השביעי של סוכות, כזכר למקדש.
הזכרנו לעיל שרב אסי מסר בשם ר' יוחנן בשם ר' נחוניא, שמצוות ערבה במקדש היא הלכה למשה מסיני, או שהוא סובר – לפי מסורת אחרת – שהיא יסוד נביאים. בתלמוד הירושלמי סוכה (ד, ב) נאמר עוד בשם רבי יוחנן:
רבי יוחנן אמר לרבי חייה בר בא: בבלייא – תרין מילין סלקון בידיכון: מפשיטותא דתעניתא, וערובתא דיומא שביעייא.
דברים דומים נאמר בשם ר' יוחנן גם בתלמוד הבבלי סוכה (מד ע"א): "דליכון אמרי: דילהון היא". 30 מדברי ר' יוחנן הללו יש ללמוד, שמנהג נטילת הערבה ביום השביעי לאחר החורבן כזכר למקדש החל בבבל והובא לארץ ישראל. 31
בהמשך הסוגיה בבבלי (שם) מסופר על נטילת ערבה לאחר החורבן:
אמר אייבו: הוה קאימנא קמיה דרבי אלעזר בר צדוק, ואייתי ההוא גברא ערבה קמיה, שקיל, חביט חביט ולא בריך. קסבר: מנהג נביאים הוא. אייבו וחזקיה בני ברתיה דרב אייתו ערבה לקמיה דרב, חביט חביט ולא בריך, קא סבר: מנהג נביאים הוא. 32
רב, אייבו, חזקיה ור' אלעזר בן צדוק חיו אחרי החורבן. בין אם המעשים הללו היו בארץ ישראל ובין אם בבבל, הרי שמנהג זה היה ידוע, והוא השתרש בציבור. מהעובדה שהאמוראים המדוברים לא בירכו על נטילה זו, למדה הגמרא, שלדעתם נטילת ערבה במדינה היא ממנהג נביאים.
יש ראשונים הרואים במנהג נטילת ערבה ביום השביעי קיום מנהג נביאים בלבד, וללא כל זיקה להנהגת זכר למקדש. 33
אך ראשונים אחרים לומדים מדיון אחר בסוגיה זו, שנטילת ערבה ביום השביעי היא הנהגת זכר למקדש, ולא ממנהג נביאים:
אמר ליה אביי לרבא: מאי שנא לולב דעבדינן ליה שבעה זכר למקדש, ומאי שנא ערבה דלא עבדינן לה שבעה זכר למקדש? (סוכה שם)
שאלת אביי היא, שבניגוד למצוות לולב, שנהגו לעשות לה זכר למקדש, ביחס למצוות ערבה לא הנהיגו מנהג כזה. לאחר דיון והצגת אפשרויות שונות להבחין בין לולב לערבה, נאמר:
אלא אמר רב זביד משמיה דרבא: לולב דאית ליה עיקר מן התורה בגבולין – עבדינן ליה שבעה זכר למקדש; ערבה דלית לה עיקר מן התורה בגבולין – לא עבדינן שבעה זכר למקדש (שם).
את תשובת רב זביד מפרש רש"י:
דלא עבדינן לה שבעה – אבל יום אחד מיהא עבדינן, כדאמרינן לקמן (ע"ב) ברבי אלעזר בר צדוק, 34 והוא היה לאחר החורבן, שהיה רבי צדוק אביו בימי רבי יוחנן בן זכאי, ובימי רבי אליעזר ורבי יהושע ורבן גמליאל היה. 35
אם ניתן היה להבין שמסיבה כלשהי לא הנהיגו זכר למקדש בערבה, זהו באשר לנטילתה במשך כל שבעת ימי החג; אך ביום השביעי נהגו ליטול ערבה כהנהגת זכר למקדש. אייבו שנטל ערבה בפני ר' אלעזר בן צדוק עשה כן כהנהגת זכר למקדש. אמנם יש לציין כי בגמרא עצמה לא נזכר כלל שהמניע למעשיו של אייבו היה בשל הנהגת זכר למקדש.
בדומה לרש"י כתב גם רבינו נסים:
יום אחד ודאי עבדינן (זכר למקדש), כדאמרינן לקמן (מד ע"ב), בההוא גברא דאייתי ערבה קמי ר' אלעזר ב"ר צדוק... הלכך יום אחד ודאי דעבדינן לה זכר למקדש. אבל אביי מתמה: אמאי לא עבדינן ליה ז', כדעבדינן בלולב? ומסקינן: אלא אמר רב זביד משמיה דרבא: לולב דאיתיה בגבולין מדאורייתא – עבדינן ז' זכר למקדש; ערבה דליתא בגבולין מדאורייתא – לא עבדינן בה ז' זכר למקדש כדעבדינן בלולב. 36 פירוש: לולב – אי אפשר לו לעשותו יום אחד בלבד זכר למקדש, שכבר הוא נוטל בגבולין יום אחד מדינו מן התורה, ולא יהא כאן זכר למקדש כלל, וכיון דלא סגי ביום אחד – עבדינן ז'; אבל ערבה, שאינה ניטלת מן התורה בגבולין כלל – ביום אחד בלחוד איכא זכר למקדש. 37
בדרך זו פירשו עוד ראשונים. 38 לשיטתם יש לבאר: מהי משמעות העובדה, שמחד, מנהג ערבה בזמן הזה הוא כזכר למקדש, ומאידך, נטילת הערבה לאחר החורבן היא ממנהג נביאים? תשובה לכך – על-פי דברי ר' יעקב בן אשר, הפוסק אף הוא שנטילת ערבה היא זכר למקדש:
ונוטלין ערבה זכר למקדש שהיו מקיפין בו ביום בערבה. ופליגי בה. רבי יוחנן אמר: יסוד נביאים הוא – פירוש: נביאים אחרונים, חגי זכריה ומלאכי, ייסדום, ולכך מברכין עליה; ור' יהושע אומר: מנהג נביאים היא – פירוש: מנהג בעלמא שנהגו כך, ואין מברכין עליה. 39
המנהג ליטול ערבה ביום השביעי לאחר החורבן הוא זכר למקדש; הסיבה שבגללה אין מברכים על נטילה זו היא מפני שבגבולין – גם בזמן שבית המקדש היה קיים, הנטילה היא ממנהג נביאים, ועל מנהג אין לברך.
כיצד הוסברו דברי רב זביד לרבא, לשיטת הראשונים האחרים, שלא ראו את נטילת הערבה כיום כזכר למקדש, (כמו הרי"ץ גיאת, הרמב"ם ועוד), אלא רק כמנהג נביאים? נראה שהם הבינו את הגמרא אחרת. היות שמצוות לולב היא מן התורה, ולפחות יום אחד בגבולין, הרי שיש מקום להנהיג במצוה זו שבעה ימים כזכר למקדש; אך על ערבה לא נצטווינו מן התורה כלל, 40 ולכן אין מקום להנהיג לה זכר למקדש. 41
מדוע הנהיגו זכר למקדש דווקא ביום השביעי? ר' אהרן ב"ר יעקב הכהן מנרבונה כותב שיום זה היה מיוחד יותר במקדש. 42 הרב יוסף קארו, כותב שייחודו של היום הוא בכך, שאם חל יום ערבה בשבת – היתה המצוה דוחה את שבת: "מפני כך כשרצו חכמים לקבוע בגבולים יום אחד לנטילת ערבה – קבעו היום המיוחד יותר לערבה שבמקדש". 43 ר' יואל סירקש כותב, שהואיל ובמקדש היו מקיפין בערבה ביום השביעי שבע פעמים, לפיכך גם כיום אנו מקיפין שבע פעמים זכר למקדש, אם כי מקיפים בלולב. 44
כאמור, נחלקו הראשונים בפרשנות הסוגיה באשר למנהג נטילת ערבה בשביעי לאחר החורבן, אם הוא ממנהג נביאים (וכפי שהיה בזמן הבית), או שהוא הנהגת זכר למקדש. בסוגיה עצמה לא נאמר במפורש שהנהגה זו היא זכר למקדש, ואין כל הכרח לפרש כך את הגמרא. אמנם פרשנות זו אפשרית, אך אינה הכרחית. יושם לב, שרש"י הוא זה שפירש כך את הגמרא, וכנראה בעקבותיו הלכו גם ראשונים נוספים. יתכן שקיימת מסורת כלשהי, שנטילת ערבה ביום השביעי היא זכר למקדש, וזהו הבסיס לפרשנות זו. אך כאמור, לא כל הראשונים פירשו כך.
ג. הרחבת ההנהגה לזכר המקדש בנטילת ערבות בבית הכנסת
המשנה בסוכה (ד, ה) מתארת את סדר הבאת הערבות למקדש:
מקום היה למטה מירושלם, ונקרא מוצא. יורדין לשם, ומלקטין משם מרביות של ערבה.
מלקטי הערבה היו שליחי בית הדין, וכדברי הגמרא סוכה (מג ע"ב): "ערבה – שלוחי בית דין מייתי לה". על כך כותב הריטב"א:
ומהא תלמוד, דבזמן הזה גם כן ע"י שלוחי בית דין הוא זכר למקדש. וזהו שנהגו עכשו שפרנסי הקהל מביאים אותה ביום ז' משל ציבור, ואין כל אחד מביא אותה לעצמו. וזה נכון וברור. 45
לא ברור אם במשך הזמן הקפידו בקהילות ישראל לקיים הנהגה זו, ולפני מאה שנה כתב על כך הרב יחיאל מיכל עפשטיין:
ואצלנו קשה ליזהר בזה, מפני שעניים מביאים אל הבתים, וצדקה היא להם שנוטלין דבר מה עבור זה. ואין קפידא בכל אלה הדברים, רק שתהא כוונתו לשם שמים. 46
כיום, במקומות רבים בני נוער הם אלו שמביאים את הערבות ומוכרים אותם לציבור, ואין אלו בני נוער עניים דווקא.
הנהגה נוספת שנוהגת היום, היא זריקת הערבות אחרי חביטתן על גבי ארון הקודש. לא נתברר לנו מתי החלו לנהוג כך. הרב משה שטרנבוך כותב שטעם המנהג הוא לא רק בשביל למנוע את בזיונן, אלא כהנהגת זכר למקדש, שהיו זוקפים את הערבה על גבי המזבח. בנימוק זה הוא דוחה את המתנגדים למנהג, בשל בזיון ארון הקודש. 47
הרב צבי שכטר מוסר בשם הרי"ד סולוביצ'יק, שר' חיים מבריסק היה זוקף ערבה על גבי הקרקע בצדי השולחן שבו קראו בתורה, שכן הוא נחשב כמזבח – וכמעשיהם של שלוחי בית הדין, שהיו זוקפין מורביות של ערבה בצדי המזבח. רק אחרי הזקיפה היה נוטל את הערבה לחבטה. 48
מתוך:
מועדי יהודה וישראל
הוצאת המרכז התורני אור עציון, מרכז שפירא, תשס"ד,
עמ' 146-133
ייחודיות השמחה בסוכות
הרב משה חביב | ט"ו תשרי תשפ"ה
הגביע הוא שלנו
הרב נתנאל יוסיפון | תשרי תשע"ה
סוכות ענני כבוד או סוכות ממש?
כנס בוגרים בהושענא רבה - ישיבת בית אל
הרב חיים אביהוא שוורץ | כ' תשרי התשע"ג
הקשר בין ישראל לעמים, ומה מלמד אותנו חג הסוכות בכך
לימוד ליל הושענא רבא בישיבת הדרום
הרב שמואל אליהו | כ"א תשרי תשפ"ד
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
למטר השמיים
סוד ההתחדשות של יצחק
פריחת הגאולה!
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
מדוע ראש השנה זכה להיות שני ימים וכיצד מתנהלים בחג כזה?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו