הרב משה ליב הכהן הלברשטט
שאלה
אני כהן וחי בישראל, אני נושא את כפי כל יום. חבר בקהילה שבה אני מתפלל שהיו ביננו כמה מחלוקות אישיות, הודיע לי בכתב שהוא אינו מעוניין שאברך אותו. רבותי לימדו אותי כי כהן אינו יכול למעט אף אחד מהברכה שלו. האם אני יכול להמשיך לברך את הקהילה כולה למרות שהיא כוללת אדם שביקש ממני מפורשות לא לברך אותו?
תשובה
מקור דין זה הוא בזוהר בפרשת נשא דף קמז: תאנא כל כהן דלא רחמין לי עמא, לא יפרוס ידוי. ועובדא הוה בחד כהן דקם ופריס ידוי, ועד דלא אשלים, אתעביד תלא דגרמי. מאי טעמא משום דלא בריך בחביבותא. וקם אחר ופריס ידוי ובריך. ואתתקן ההוא יומא כל כהן דהוא לא רחים לעמא או עמא לא רחמין ליה, לא יפרוס ידוי לברכא לעמא, דכתיב (משלי כב) טוב עין הוא יבורך, אל תקרי יבורך אלא יברך. [לָמַדְנוּ, כָּל כֹּהֵן שֶׁלֹּא אוֹהֲבִים אוֹתוֹ הָעָם, לֹא יִפְרֹשׂ יָדָיו. וּמַעֲשֶׂה הָיָה בְּכֹהֵן אֶחָד שֶׁקָּם וּפָרַשׂ יָדָיו, וְעַד שֶׁלֹּא הִשְׁלִים נַעֲשָׂה גַּל עֲצָמוֹת. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁלֹּא בֵרַךְ בַּחֲבִיבוּת. וְקָם אָחֵר וּפָרַשׂ יָדָיו וּבֵרַךְ, וְהִתְתַּקֵּן אוֹתוֹ הַיּוֹם. כָּל כֹּהֵן שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב אֶת הָעָם אוֹ הָעָם לֹא אוֹהֲבִים אוֹתוֹ, לֹא יִפְרֹשׂ יָדָיו לְבָרֵךְ אֶת הָעָם, שֶׁכָּתוּב (משלי כב) טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ, אַל תִּקְרֵי יְבֹרָךְ, אֶלָּא יְבָרֵךְ]. וכך אכן נפסק להלכה שאם הכהן שונא את הצבור או להיפך, לא ישא כפיו משום סכנה, וע"ז תקנו בברכה לברך את עמו ישראל באהבה. כנכדו של אהרן הכהן שהיה "אוהב שלום ורודף שלום" [אבות א, יב] נסה לפייסו ולהשלים עמו כדי שתוכל להמשיך לישא את כפיך בקהילתכם. (זהר פרשת נשא דף קמז: מג"א סימן קכח ס"ק יח, והעטרת זקנים סוף סק"ח, ובחתם סופר על השו"ע, ובמ"ב ס"ק לז. וע"ע אליה רבה סימן קכח סעיף יא אות כו בשם תנחומא – נשא סוף פרשה י). יש מימרה - מה טעם מודים לכהנים בירידתם מהדוכן והלא זו היא מצוותם? אלא אומרים להם יישר כח לא על הברכה אלא על האהבה, שברכונו באהבה.
לקריאה בהרחבה >