- פרשת שבוע ותנ"ך
- ספר שמואל
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' מאיר ב"ר יחזקאל שרגא ברכפלד
5091
מהו פשר המוזרות, ומהו מקורו של הניכור?
במאמר זה נעשה ניסיון לדלות מן הפסוקים 3 ומחז"ל דבר על טיב יחסם של הסובבים את דוד אליו בשלב בחירתו למלך, וכן בשלבים הסמוכים למעמד זה 4 . בחלק האחרון של המאמר ישנה התחלה של ניסיון לגעת במהות הדברים. יהי רצון שלא תבוא תקלה על ידנו.
היחס אל דוד במעמד ההמלכה
הרקע:
"ויאמר ה' אל שמואל עד מתי אתה מתאבל אל שאול ואני מאסתיו ממלך על ישראל מלא קרנך שמן ולך אשלחך אל ישי בית הלחמי כי ראיתי בבניו לי מלך" 5 . שמואל נשלח אל בית ישי, קורא להם לזבח, ובשלב זה מתחיל תהליך בחירתו של המלך המיועד. עיון בפסוקים המתארים את מעמד בחירת המלך ומשיחתו, מצייר בפנינו יחס לא פשוט של בני משפחת דוד אליו. בשורות הבאות ננסה לדלות מן הפסוקים דבר על מהות יחס זה.
"ויאמר שלום לזבח לה' באתי התקדשו ובאתם אתי בזבח ויקדש את ישי ואת בניו ויקרא להם לזבח" 6 . "ויעבר ישי שבעת בניו לפני שמואל ויאמר שמואל אל ישי לא בחר ה' באלה" 7 .
נשים לב : לישי שמונה בנים, אך ישי מקדש רק את "שבעת בניו" לזבח. דוד אינו נלקח בחשבון מאיזו סיבה. וממשיך המקרא לתאר: "ויאמר שמואל אל ישי התמו הנערים ויאמר עוד שאר הקטן והנה רעה בצאן ויאמר שמואל אל ישי שלחה וקחנו כי לא נסב עד באו פה " 8 . כמה דיוקים ניתן לדייק בפסוק זה:
א. ישי אינו מתנדב להביא את דוד על אף שהאפשרות היחידה שנותרה למימושה של נבואת שמואל היא שדוד הוא הבן הנבחר! 9
ב. דבריו של שמואל "כי לא נסוב עד בואו פה" מעידים על עוצמת התנגדותו של ישי להבאתו של דוד. שמואל נאלץ לאיים ולומר שלא יעזוב את המקום לפני בואו של דוד!
עד כאן מעט רמזים בדבר יחסה של משפחת דוד אליו. בפסוקים לא מפורש מהו הרקע ליחס זה, ואף אנו נדחה מעט את העיסוק בו, אך ננסה לבחון מהו מקומו של שמואל בהקשר לשאלתנו זו.
באופן ראשוני נאמר - שמואל איננו מכיר את דוד, וממילא היינו מצפים שברגע שידע במי המדובר ימלא את הצווי האלוקי וימליכהו ללא כל עיכוב. אלא שמן הפסוקים עולה תמונה אחרת:
"וישלח ויביאהו והוא אדמוני עם יפה עינים וטוב ראי. ויאמר ה' קום משחהו כי זה הוא" 10 .
ושתי הערות נעיר בהקשר לפסוק זה:
ג. שמואל כישי יודע שמדובר הוא בבן האחרון, ובכל אופן אינו מבטא בשום צורה את העובדה שמבין הוא שמשיח ה' הוא העומד לפניו 11 .
ד. באמצע הפסוק ישנה פרשייה פתוחה 12 המחדדת את הערתנו הקודמת, ומצביעה על עיכוב או על היסוס שהיה לשמואל מלהמליך את דוד.
חז"ל במדרש ביטאו את היסוסו זה של שמואל בציור הבא:
"וישלח ויביאהו והוא אדמוני עם יפה עינים וטוב רואי התחיל שמואל מזלזל בו , מיד קצף עליו הקב"ה ואמר לו קום משחהו כי זה הוא. קום - בגערה אמר לו, קום מלפניו, משיחי עומד ואתה יושב ? וכשמלך מהו אומר 'אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה' 13 " 14 .
ושוב עולה השאלה: שמואל הרי לא הכיר קודם לכן את דוד, מה אם כן גרם לו להיסוס זה, או אפילו ל"זלזול" כלשונו של המדרש?
גם בהקשר לשמואל נדחה מעט את העיסוק בשאלת המהות, וקודם לכן ננסה לבחון את התמונה הרחבה יותר המשרטטת את מורכבות הרקע במערכת היחסים של שמואל אל דוד.
אהבת שמואל לשאול
שני מלכים העמיד שמואל בחייו - את שאול ואת דוד. השוואה בין יחסו של שמואל אל שאול לבין יחסו אל דוד מצביעה על הבדלים משמעותיים מאד ביניהם. הביטויים לחיבה ששררה בין שמואל לבין שאול רבים הם בפסוקים, ונזכיר מעט מהם:
"ויקח שמואל את פך השמן ויצק על ראשו וישקהו ויאמר הלוא כי משחך ה' על נחלתו לנגיד".
"ויאמר שמואל אל כל העם הראיתם אשר בחר בו ה' כי אין כמהו בכל העם וירעו כל העם ויאמרו יחי המלך" 15 .
וביטוי נוסף מובהק לכך הוא כאשר הקב"ה ניחם על המלכתו:
"ויהי דבר ה' אל שמואל לאמר נחמתי כי המלכתי את שאול למלך כי שב מאחרי ואת דברי לא הקים ויחר לשמואל ויזעק אל ה' כל הלילה " 16 .
ישנם גם ביטויים רבים נוספים שאינם ביטויי חיבה מובהקים, אך בכל אופן משרטטים הם מערכת יחסים טובה של לווי ותמיכה שהעניק שמואל לשאול במהלך היבחרותו למלך וכן בתקופות מאוחרות יותר: "ויקח שמואל את שאול ואת נערו ויביאם לשכתה ויתן להם מקום בראש הקרואים והמה כשלשים איש" 17 .
העיקרון עליו עמדנו מוצא את ביטויו בצורה רחבה בכל מהלך הפסוקים בסוף פרק ט המתאר את אכילתם המשותפת 18 , עלייתם על הגג ודיבורם שם 19 , וכן פעולות נוספות שהמקרא מדגיש את העובדה שעשאום יחדיו 20 .
כך גם היה כאשר נענה שמואל לבקשת שאול "ויאמר חטאתי עתה כבדני נא נגד זקני עמי ונגד ישראל ושוב עמי והשתחויתי לה' אלהיך" 21 . זה עתה התנבא אליו בדבר ה' וקרע את הממלכה מידיו, אך בכל אופן תומך בו שמואל ונענה לבקשתו "וישב שמואל אחרי שאול וישתחו שאול לה'" 22 ועוד.
מנקודת מוצא של שייכות גדולה כל כך אל שאול, ברור לנו עד כמה קשה היא השליחות שמטיל עליו ריבונו של עולם ללכת ולהמליך את דוד:
"ויאמר ה' אל שמואל עד מתי אתה מתאבל אל שאול ואני מאסתיו ממלך על ישראל מלא קרנך שמן ולך אשלחך אל ישי בית הלחמי כי ראיתי בבניו לי מלך" 23 .
שליחתו לילך ולהמליך את המלך הבא מקבלת בפסוק זה משמעות של תיקון לאבילותו על שאול. כל זאת במבט האלוקי. האם אכן התממשה אמירה נבואית זו?
"ולא יסף שמואל לראות את שאול עד יום מותו כי התאבל שמואל אל שאול וה' נחם כי המליך את שאול על ישראל" 24 .
פסוק זה אמנם קודם לפסוק המספר על השליחות, אך מן הלשון "עד יום מותו" ניתן לדייק שמשהו מן האבלות דבק בשמואל עד סוף חייו 25 .
על אבלות זו נעיר: חז"ל לימדו אותנו שגזירה היא על המת שישתכח מן הלב 26 . כאן אמנם אין המדובר הוא במת, אך הסברה תקיפה גם כאן. הגזירה האלוקית נגזרה על שאול, ואף נצטווה שמואל על מעשה המלכתו של דוד כנחמה על קריעת המלכות משאול, ובכל אופן רושם האבילות אינו עוזב את שמואל עד יום מותו!
אין לנו אלא לומר ששמואל אינו מפנים את משמעותה של הגזירה האלוקית אשר קרעה את המלכות משאול. בהמשך נראה עד כמה רחב הוא היקפה של אמירתנו זו.
וממשיך המקרא:
"ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני ויאמר ה' עגלת בקר תקח בידך ואמרת לזבח לה' באתי" 27 .
אברבנל: "הנה מה שאמר שמואל איך אלך, היה אצלי התנצלות בלתי אמיתי מפני ששמואל לא רצה למשוח איש בחיי שאול... וגם ששאול לא ישלח ידו במשיח ה', והוא היה אוהב לשמואל מאד, וירא מלפניו ומכבדו יותר מאביו ואיך יהרגהו "? 28
את פרק זה נחתום במדרש חכמים המביע נאמנה את עומק יחסו של שמואל אל שאול:
"ואמר ליה רב נחמן לרבי יצחק: מאי דכתיב 'ויהי כאשר זקן שמואל' 29 , ומי סיב שמואל כולי האי? והא בר חמישים ושתים הוה, דאמר מר: מת בחמישים ושתים שנה - זהו מיתתו של שמואל הרמתי! - אמר ליה: הכי אמר רבי יוחנן: זקנה קפצה עליו, דכתיב 'נחמתי כי המלכתי את שאול' 30 . אמר לפניו: רבונו של עולם, שקלתני כמשה ואהרון, דכתיב 'משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו' 31 , מה משה ואהרון - לא בטלו מעשה ידיהם בחייהם, אף אני לא יתבטל מעשה ידי בחיי " 32 .
על פי גמרא זו מבקש שמואל שלא יבטל מעשה ידיו בחייו. בקשה זו משמעותית כל כך, עד כדי שהגמרא רואה בה סיבה מספקת מבחינת ההנהגה האלוקית להקפיץ זקנה בטרם עת על שמואל, או אפילו לקצר את שנות חייו.
יחסו של שמואל אל דוד
המקרא מספר לנו על שני מפגשים בלבד שהיו ביניהם.
הראשון - מעמד ההמלכה.
כבר הזכרנו את לשון הפסוק: "וישלח ויביאהו והוא אדמוני עם יפה עינים וטוב ראי ויאמר ה' קום משחהו כי זה הוא" 33 , והערנו דבר על הססנותו של שמואל, ואף על הגערה הנזכרת בחז"ל. אלא שגם הפסוק הבא ממחיש, ואולי ביתר שאת את אותו דבר עצמו:
"ויקח שמואל את קרן השמן וימשח אתו בקרב אחיו ותצלח רוח ה' אל דוד מהיום ההוא ומעלה ויקם שמואל וילך הרמתה" 34 .
שמואל מבצע את הגזירה האלוקית למשוח את דוד, ומיד לאחר מכן "ויקם שמואל וילך". כאן לא נזכרת נשיקה כבשאול, ואף לא שום מילה של חיבה, שליחות, או לפחות הדרכה כל שהיא.
פסוק זה חותם את מעמד ההמלכה, ונפרדות הדרכים. ימים רבים יעברו עד ששוב ייפגשו, וגם כאן - המקרא בחר לתארה בפסוקים קצרים, ורב בה הנכסה על הנגלה:
"ודוד ברח וימלט ויבא אל שמואל הרמתה ויגד לו את כל אשר עשה לו שאול וילך הוא ושמואל וישבו בנוית {בניות}" 35 . 36
האדם יראה לעיניים
כל אלו מובילים אותנו אל נקודת הראשית:
"ושמואל ראה את שאול וה' ענהו הנה האיש אשר אמרתי אליך זה יעצר בעמי: ויגש שאול את שמואל בתוך השער ויאמר הגידה נא לי אי זה בית הראה : ויען שמואל את שאול ויאמר אנכי הראה עלה לפני הבמה ואכלתם עמי היום ושלחתיך בבקר וכל אשר בלבבך אגיד לך" 37 .
שמואל נתבשר על בואו של המיועד למלכות, אך הקב"ה לא נצרך לזהותו לו, ובתוך המון רב שהתאסף 38 מזהה שמואל את שאול והקב"ה מסכים על ידו.
ויותר מכך - בהמשך נשאל על ידי שאול "אי זה בית הראה" ותשובתו היא "אנכי הראה". חז"ל במדרש הצביעו על קשר בין תשובתו זו לבין העובדה שקודם לכן זיהה מעצמו את המיועד למלכות.
"שמואל כשאמר לו שאול 'הגידה נא לי איזה בית הרואה' 39 היה צריך לומר מה אתם מבקשין אני אומר לכם היכן הוא, אלא נתגאה ואמר אנכי הרואה. אמר לו הקב"ה אתה הרואה? אף אני אראך שאין אתה רואה. אימתי הראהו? בשעה שאמר לו "מלא קרנך שמן ולך ואשלחך אל ישי בית הלחמי" 40 . כיון שבא אל ישי, העביר לפניו אליאב וראה אותו בחור, התחיל משבחו ואומר: "אך נגד ה' משיחו". אמר לו הקב"ה: "לא כך אמרת אנכי הראה? אל תביט אל מראהו ואל גבה קומתו כי מאסתיהו". העביר לפני כולן והוא אומר לו: "לא בחר ה' באלה" 41 .
שמואל מדמיין לעצמו היאך צריך להיראות מלך ישראל, ואכן כאשר מגיע שאול מקבל שמואל אישור לדמיונו זה - ואולי לתפישתו הרוחנית בדבר דמותו של המלך האידיאלי. על פי המדרש ניתן לדייק שגם יכולתו לזהות את שאול מקורה ב"אנכי הראה", ובמילים אחרות ראייתו הנבואית היא שהקנתה לו את היכולת לזהותו.
אלא שהמדרש מבקר את שמואל על תשובתו זו, ואומר לו הקב"ה - "אף אני אראך שאין אתה רואה". שמואל אמנם הצליח לזהות את שאול, אך יכולתו זו לא תעמוד לו ביום שיבוא לבחור במלך הבא - בדוד.
ואכן שמואל אינו מצליח לזהות את דוד, ויותר מכך - נעיין בעיכובים שהיו לו עד לבחירתו של דוד:
"ויהי בבואם וירא את אליאב ויאמר אך נגד ה' משיחו".
רד"ק : ויאמר אך נגד ה' משיחו - פירוש אמר בלבו או בפיו כי חשב כי זה הוא המלך שצוהו האל למשוח לפי שהיה בכור בבני ישי, ועוד כי ראהו יפה צורה וקומה כשאול, וחשב כי הקב"ה בוחר באנשים יפה קומה וצורה למלכות כדי שיהא מוראו על העם. וכן אמר בשאול הראיתם אשר בחר בו ה' כי אין כמוהו בכל העם, וכן הוא כמו שחשב שמואל כי בעל קומה וצורה יפה בוחר בו האל למלוכה כדי שייראו ממנו העם ובלבד שיהיה לבו טוב וישר ופירוש נגד ה' משיחו כמו נכח ה' דרככם כלומר ה' יהיה עמו" 42 .
כבר הערנו על כך ששמואל אינו מפנים לגמרי את גזירת קריעת המלכות משאול, ואכן בבחירתו באליאב נחשף הקשר העמוק של שמואל אל עולמו של שאול, קשר אשר הוביל אותו לחפש מלך על פי אמות המידה המוכרות לו משאול. כך ביחס לאליאב, ובהיפוכם של דברים ביחס לדוד. שמואל מהסס מלהמליך את דוד, וגם לאחר המלכתו נשמר המרחק ביניהם. אין ספק שהצער הגדול על שאול מהווה חלק משמעותי במרחק ששומר שמואל מדוד, אלא שבכל אופן קשה לראות בכך את המענה השלם ליחסו אל דוד, וזאת על סמך הנחה שאילו היה סבור שאכן דוד הוא המלך האידיאלי, קשה להבין מדוע עמד מנגד ולא ליווהו בדומה לליוויו את שאול.
מקור כוחם של המלכים
אחר כל זאת חוזרים אנו ושואלים - מה באישיותו של שאול גרם לשמואל לתמוך בו ולעמוד אחריו ברגעים הקשים, ומדוע לא זכה דוד לתמיכה זו? התשובה לכך נעוצה לכאורה בבסיס בחירתו כל אחד מהם למלך, או במילים אחרות בהקשר המייחד את אישיותו של כל אחד מהם, שהיא גם מקור כוחו בהנהגה. ונפתח בשאול :
ניתן לראות כי בחירתו של שאול למלך הושתתה על מעלותיו הגדולות. ונמנה מעט מהן:
"ולו היה בן ושמו שאול בחור וטוב, ואין איש מבני ישראל טוב ממנו משכמו ומעלה גבה מכל העם" 43 .
"וישאלו עוד בה' הבא עוד הלם איש ויאמר ה' הנה הוא נחבא אל הכלים : וירצו ויקחהו משם ויתיצב בתוך העם ויגבה מכל העם משכמו ומעלה : ויאמר שמואל אל כל העם הראיתם אשר בחר בו ה' כי אין כמהו בכל העם וירעו כל העם ויאמרו יחי המלך" 44 .
הנבואה מעידה על שאול כי אין כמוהו בכל העם, והמשמעות היא שהראשון בעם במעלותיו הרוחניות והגשמיות הוא הראוי למלוכה.
מצודות דוד - בחור וטוב - נבחר במעשיו ויפה מראה. גבוה - והיה גבוה מכל העם מן כתפו ולמעלה.
מלבי"ם - מצד שאול עצמו שהיה שלם בין במדותיו הנפשיות שהיה בחור וטוב - ר"ל הגם שהיה בחור בשנים ורתיחת דמו לא שקטה בכל זאת היה טוב עם אלהים ואדם, ולא נמשך לתאוותיו, עד שלא היה איש מבני ישראל - גם בין הזקנים לימים טוב ממנו - במדותיו, וכן היה שלם בתארו ויפיו כי היה משכמו ומעלה גבה מכל העם - עד שהיה מיוחד בגבורה ובטוב המדות ובתואר הקומה ויצלח למלוכה.
ומה ביחס לדוד ?
נקודת המוצא של מנהיגותו אינה השלמות האישית שלו, הן בהקשר לייחוסו והן בהקשר להיותו בעל תשובה. כבר הזכרנו את יחסה של משפחתו אליו 45 , ולכך נוסיף את העובדה שדוד נכשל באופן שההיחלצות והתשובה מסיבוכי החטא הכתירו אותו בתואר: "נאם דוד בן ישי, שהקים עולה של תשובה" 46 . משמעות הדבר היא שנקודת המפתח באישיותו של דוד וביכולת הנהגתו אינה השלמות או הפסגה הרוחנית שבה היה נתון 47 .
"שאול באחת - ועלתה לו, דוד בשתים - ולא עלתה לו" 48 .
והוא אדמוני עם יפה עינים
"וישלח ויביאהו והוא אדמוני עם יפה עינים וטוב ראי ויאמר ה' קום משחהו כי זה הוא".
לפני שנעמוד על המשמעות של תיאור משולש זה, נתייחס לעצם היסוסו של שמואל שהמקרא כורך אותה אחר תיאורו זה של דוד. כריכה זו מהווה נקודת מפתח ראשונה בפסוקים המצביעה על איזו סיבה ביחס המנוכר אל דוד - לפחות מבחינתו של שמואל. בלשון זו מתואר דוד בשלושה תיאורים: אדמוני יפה עיניים, טוב רואי - (יפה תואר).
ביחס לביטוי אדמוני, ביטוי זה נזכר ביחס לאדם אחד נוסף בכל המקרא כולו - עשיו. "ויצא הראשון אדמוני כלו כאדרת שער ויקראו שמו עשו" 49 . 50
• בלעדיותו של תיאור זה ביחס לעשיו, וכן הזכרת מראה זה כרקע להיסוסו של שמואל, יש בה בכדי להעיד על כוונת המקרא לתאר דבר משמעותי ביחס לאישיותו של דוד.
"אדמוני אמר ר' אבא בר כהנא כולו שופך דמים , וכיון שראה שמואל את דוד אדמוני דכתיב וישלח ויביאהו והוא אדמוני נתירא, אמר אף זה שופך דמים, אמר לו הקב"ה עם יפה עינים" 51 .
מדרש זה מייחס את תיאור אדמוניותו של דוד למבטו של שמואל, ואילו את היפה עיניים מייחס לקב"ה. תוספת התיאור "עם יפה עינים" באה על פי זה להמתיק את מה שנראה במבטו של שמואל.
מלבי"ם : והוא אדמוני - פה הראה לו אמיתת מה שאמר תחלה כי לא כאשר יראה האדם, כי דוד היה אדמוני שגברה בו האדומה והוא בטבעו מוכן לשפיכת דם , ומצד אחר נראה בו גם כן רושמים טובים כי היה יפה עינים וטוב ראי - שזה מורה על שהוא חד העיון וטוב המזג כמ"ש הטבעיים, ואם היה נשאר על ההבחנה האנושית של שמואל היה מחליט היותו בלתי ראוי , אבל ה' יראה ללבב...".
על פי המלבי"ם שמואל רואה את הצדדים השונים שבדוד אך החיבור שביניהם אינו נתפש בדעתו 52 .
יש לציין שאת דבריו של המלבי"ם ניתן עדיין לבאר בהקשר לחששו של שמואל מן האדמוניות, אך ניתן להבין את המקרא גם בהקשר לעיקרון "אחדות ההפכים".
דוד על פי זה ממזג במראהו תכונות שבדרך הטבע מנוגדות זו לזו, וזוהי הסיבה המרתיעה את שמואל מלהמליכו.
מעט על המהות
בפרק הקודם התייחסנו למראהו של דוד כמביע עולם שאינו נתפש בעולמו של שמואל, ובאופן רחב יותר - עדיין אינו נתפש בכלים הנוכחיים של המציאות. עולם זה אינו מצטמצם לפרט מסוים כלשהו, אלא קשור הוא לזווית חדשה של הסתכלות על הקדש בכלל ועל מושגי הכלל והנהגת האומה, מושגים העומדים בבסיס ייעודו ותפקידו של המלך. מתוך נאמנות להגדרתנו בכותרת " מעט על המהות", נצטמצם בשתי תכונות, וגם בהם נסתפק ב"כפתחו של מחט". 53
הנושאים:
א. אחדות ההפכים (כהמשך לפרק הקודם).
ב. שייכותו אל מציאות עתידית שעדיין אינה בתודעתם של הסובבים אותו.
"'הן בעוון חוללתי' 54 אחד אומר דוד בן אהובה היה, ואחד אומר בן שנואה היה. ישי פירש מאשתו שלש שנים, לאחר שלש שנים, היה לו שפחה נאה ונתאווה לה. אמר לה בתי, תתקני עצמך הלילה, כדי שתכנסי איתי בגט שחרור. הלכה השפחה ואמרה לגבירתה, הצילי עצמך, ונפש אדני מן מגיהנום, אמרה לה מה טעם? שחה לה את הכל. אמרה לה בתי, מה אעשה שהיום שלש שנים לא נגע בי? אמרה לה לכי תקני עצמך, ואף אני, וכך עשתה. לערב עמדה השפחה וכבת את הנר, באת לסגור את הדלת, נכנסה הגבירה ויצאת היא, עשתה עמו כל הלילה ונתעברה מדוד, ומתוך אהבתו על אותה שפחה, יצא דוד אדום מבין אחיו, בקשו בניה להורגה ואת בנה דוד כיון שראו שהוא אדום, אמר להם ישי הניחו לו, ויהיה לנו משועבד ורועה, והיה הדבר טמון עד עשרים ושמונה שנים. כיון שאמר לו הקב"ה לשמואל "לך ואשלחך אל ישי בית הלחמי" 55 , ואמר לו ישי "עוד שאר הקטן והנה רועה בצאן". כיון שבא התחיל השמן מבצבץ ועולה, אמר לו הקב"ה "קום משחהו כי זה הוא". פינה השמן על ראשו ונקרש כאבנים טובות ומרגליות, וישי ובניו היו עומדים ברתת ואימה. אמרו: לא בא שמואל אלא לבזותינו ולהודיע לישראל שיש לנו בן פסול, ואמו של דוד שמחה מבפנים ועצבה מבחוץ, כיון שנטל כוס ישועות שמחו כולם" 56 .
לא נאריך בהתייחסות לפרטיו של המדרש, אך גם לא ניפטר בלא כלום.
במדרש זה מתוארת הורתו של דוד. ישי התאווה אל שפחתו, ובכל אותו הלילה סבור היה שבא עליה. על סמך מחשבתו זו "ומתוך אהבתו על אותה שפחה, יצא דוד אדום מבין אחיו", אלא שלבסוף התברר שבא על אשתו. דוד אם כן נולד מביאה שיש בה מיזוג של מחשבת סערת האהבה אל שפחתו, עם מציאות של ביאה בטהרה וללא רבב.
בהמשך לדברינו בפרק הקודם ניתן לומר שמדרש זה גם כן מביע את תכונת אחדות ההפכים שבו, כאשר לבושו של העיקרון מתייחס ללידתו - דוד בא לעולם מתוך מיזוג שבין אש התאווה של ישי המתבררת כמחוברת אל הקדש ובטהרה.
מקור נוסף בחז"ל שבו ניתן לראות ביטוי נוסף לעיקרון זה הוא במדרש הבא:
"הוא עדינו העצני - כשהיה יושב ועוסק בתורה - היה מעדן עצמו כתולעת, ובשעה שיוצא למלחמה - היה מקשה עצמו כעץ" 57 . 58
גם מדרש זה מביע את שייכותו של דוד אל עולמות ואל תכונות שבאופן פשוט אינן דרות באדם אחד 59 .
התכונה הנוספת שהזכרנו היא - " שייכותו אל מציאות עתידית שעדיין אינה בתודעתם של הסובבים אותו ". וגם בה נאמר דבר: תוך כדי הליכתו של דוד בין האנשים המקרא מספר לנו על תגובתו של אליאב למהלכו זה של דוד:
"וישמע אליאב אחיו הגדול בדברו אל האנשים ויחר אף אליאב בדוד ויאמר למה זה ירדת ועל מי נטשת מעט הצאן ההנה במדבר אני ידעתי את זדנך ואת רע לבבך כי למען ראות המלחמה ירדת".
על סיפור זה נשאל:
איזו כוונת זדון ורוע לב ניתן לייחס לדוד? גם לשיטתו של אליאב, דוד הרי בא למערכה מתוך סקרנות - "כי למען ראות המלחמה ירדת"?
ונשים לב: טענותיו של אליאב כנגד דוד נזכרות בהקשר לשמיעתו את דבריו אל העם. פירוש הדבר הוא שהמניע לטענותיו אינו משום עצם הגעתו של דוד אל המערכה, אלא משום דבריו אל העם.
מה פשר הדבר?
עיון בדבריו של דוד מצביע על רוח חדשה של תקווה שהפיח דוד בעם. "כי מי הפלשתי הערל הזה כי חרף מערכות אלהים חיים" 60 . על פי זה נאמר כך: אליאב אינו מאמין בכוחו של דוד, וממילא הקהילות שמקהיל דוד ומפיח בהם תקוות יש בהן משום תקוות שווא. תקוות שכאלה בעיצומה של מלחמה הנתונה במשבר אי אפשר לייחס להן תום לב ומשום כך רואה בהן ביטוי לרוע לב.
דברים אלו מתיישבים היטב עם המדרש הבא:
"ויאמר שמואל אל ישי התמו הנערים ויאמר עוד שאר הקטן וכי קטן היה והלא אלי הוא הקטן שנאמר "אצם הששי דוד השביעי" 61 ולמה נקרא קטן שהיה מאוס בעיני אביו מפני שכשהיה קטן היה מתנבא ואומר עתיד אני להחריב את מקומות פלשתים ולהרוג מהן אדם גדול ושמו גלית ועתיד אני לבנות בית המקדש. מה עשה בו אביו הניחו לרעות את הצאן אמר לו שמואל שלחה וקחנו" 62 . 63
לסיום - נחתום בביאורו של המהר"ל לשאלת ייחוסו של דוד. כאן השייכות אל העתיד אינה בהתנהגותו של דוד אלא בעצם הוויתו.
ומזה תבין הטעם שהמלך המשיח יהיה נולד מאומה אחרת, שהרי דוד ממואבית ושלמה מעמונית, שכאשר הש"י רוצה להוציא הויה חדשה אל זה צריך הרכבה מן נטיעה אחרת שאינו מן הראשונה, שאם היה זה הנטיעה הראשונה אין כאן דבר חדש... וזה כי לא היה ראוי שיבא ענין חדש והויה חדשה לעולם כי אם על ידי העובדי גילולים, וכל אשר יותר רחוק מישראל ראוי שיהיה ממנו הויה חדשה, ולכך ההויה החדשה באה מן עמון ומואב שלא תמצא שום אומה יותר רחוקה מישראל מן עמון ומואב שנמצאו עליהם (דברים כג) לא יבואו בקהל לעולם, שלא תמצא דבר זה בשום אומה כלל, ומהם ראוי שיהיה נולד המשיח שהיא הויה חדשה, וכל זה מפני התחדשות הויה החדשה" 64 .
מהי כוונת המהר"ל בצורך של המשיח להיות "ענין חדש והויה חדשה"? מדוע דווקא משיח מבטא מגמה זו? 65
באופן בסיסי המלך הוא המנהיג את חיי השעה של האומה - את המציאות. ניתן לומר שתכונה בסיסית של מלך היא - היכולת שלא ליפול את תוך המסגרות והמגבלות שהמציאות מערימה בדרכו של העם. ישנן נקודות זמן בחיים הרוחניים והלאומיים שבהם חיי השעה נקלעים אל מבוך. התוצאה יכולה להיות ב"נפילה בשבי", או בסוגים שונים של עצירות מפני המשבר. "הויה חדשה" פירושה יניקת כוח מן המגמות העתידיות תוך צמצום ההישענות על מסגרות ההווה או העבר.
דוד הוא הראשון ואף המקור לחידושה של הנהגת המלכות בעולם, ואך מתחייב הוא כי בראשיתו של מהלך רוחני חדש זה יעמדו רבים בדרכו. כה מקיפה היא שייכותו זו, ומשום כך הובטח לו על ידי הנביא:
"ונאמן ביתך וממלכתך עד עולם לפניך כסאך יהיה נכון עד עולם" 66 .
מלחמת שאול ויונתן בפלישתים
שמואל א', פרקים י"ג - י"ד
הרב לוי סודרי | י"ט תמוז תשע"א
זקנים כהוגן שאלו, עמי הארץ קלקלו
שמואל א' פרק ח'
הרב שמעון קליין | ח' אדר תשפ"ג
מפגש אביגיל ודוד
הרב עידו יעקובי | י"א סיוון התשע"ד
בין שאול לשמואל
שמואל א, פרק טו, י-טז
הרב שמעון קליין | י' כסלו תשפ"ה
מה הייעוד של תורת הבנים?
לקום מהתחתית של התחתית
פסח שני- החיבור של תורה וישראל
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
הלכות שטיפת כלים בשבת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך מותר להכין קפה בשבת?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
האם מותר לפנות למקובלים?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?