yeshiva.org.il


גמרא מנחות מבחן דפים ב'-ט"ז

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת מנחות, דפים ב'-ט"ז

א. לכו"ע פסולה
ב. לכו"ע כשירה אלא שלא עלתה לבעלים לשם חובה
ג. לכו"ע כשירה ועלתה לבעלים לשם חובה.
ד. לרב אשי עלתה לבעלים לשם חובה ולרבא ורבה לא עלתה לשם חובה.

א. לכו"ע יצא ידי נדרו
ב. לכו"ע לא יצא ידי נדרו
ג. מחלוקת: לרבנן לא יצא ולר' שמעון יצא
ד. איבעיא דלא איפשטא

א. דכ' בה "היא" - ולא שבאה שלא לשמה
ב. דילפי' גז"ש עון עון מחטאת
ג. מסברא משום דסוטה חמירא דמשום אשת איש נגעו בה.
ד. משום דבאה על חטא והרי היא כחטאת, ובחטאת כ' "היא".

א. בכל גווני אין מכשירים באים לאחר מיתה.
ב. בכל גווני מכשירים באים לאחר מיתה.
ג. תלוי: אם יש לו יורשים יביאו לאחר מיתה ואם לאו אינם באים
ד. במקום שיש רק מכשיר אחד אינו בא ואם יש כמה מכשירים בא לאחר מיתה

א. כיון שביום זה יקריבו העומר הרי כבר מתחילת היום ליכא איסור חדש
ב. כיון שיהי' החדש מותר ביום זה הרי מותר להקריבו קודם ההיתר ביום זה
ג. איסור שתלוי בזמן כגון חדש אינו אסור למזבח כלל
ד. כיון שזמן הקרבת העומר הוא דוקא ביום זה מותר אף כשאסור משום חדש.

א. מדכ' ממשקה ישראל - מן המותר לישראל
ב. מדכ' מן הבקר - להוציא את הטריפה
ג. מדכ' במעשר בהמה כל אשר יעבור פרט לטריפה וילפי' שאר קדשים בגז"ש.
ד. משום דהוה מצוה הבאה בעבירה

א. מחלוקת: לחד מ"ד פסול ולחד מ"ד יחזיר ויחזור ויקמוץ בימין
ב. לכו"ע פסול
ג. לכו"ע יחזיר ויחזור ויקמוץ בימין.
ד. לכו"ע לא נפסלה - אך יביא מנחה אחרת לצאת ידי חובתו

א. קומצין ומקדשין קומץ בכלי שע"ג קרקע
ב. אין קומצין ומקדשין קומץ בכלי שע"ג קרקע
ג. איבעיא דלא איפשטא
ד. תלוי: קומצין מכלי שע"ג קרקע ואין מקדשין קומץ בכלי שע"ג קרקע

א. מחלוקת: לר' יוחנן אסור ולר' אלעזר מותר לכתחילה
ב. לכו"ע אסור לכתחילה
ג. לכו"ע מותר לכתחילה
ד. תלוי: אם יש בכל כלי חצי מותר ואם יש בכלי א' רוב ובשני מיעוט אסור

א. שמנחה אינה טעונה צפון ויכול לעמוד בכל העזרה
ב. שמנחה שקמצה בהיכל פסולה
ג. שמנחה טעונה מזרח שמשם מגיע הזר לעזרה
ד. שצריך הכהן לקבל המנחה בידיו מהזר שהתנדב אותה

א. לכו"ע פסולה
ב. לכו"ע כשירה
ג. מחלוקת: לר' יוחנן פסולה ולר"ל כשירה
ד. תלוי: בללה הזר בחוץ פסולה בללה בפנים כשירה

א. לכו"ע צריך ימין
ב. לכו"ע אין צריך ימין
ג. מחלוקת: לחד מ"ד צריך ימין ולר' שמעון אין צריך ימין.
ד. לכו"ע לכתחילה צריך ימין ואם עשה בשמאל כשר

א. תלוי: שמן דחולין פסולה שמן דחבירתה כשירה
ב. אם שמן דידה הוי רוב כשירה ואם לאו פסולה.
ג. כשירה
ד. פסולה

א. הפריש לה קומץ וחצי פסולה פחות מזה כשירה
ב. הפריש לה ב' קמצין פסולה פחות מזה כשירה
ג. בכל גווני כשירה
ד. בכל גווני פסולה

א. שאם יצא הבשר חוץ לקלעים ונזרק דמו הרי מתירו מאיסור מעילה
ב. שאם יצא הבשר חוץ לקלעים ונזרק דמו הרי מתירו באכילה
ג. בשר שיצא חוץ לקלעים אין מועלין בו ואם נזרק דמו מועלין בו.
ד. בשר שיצא חוץ לקלעים מותר באכילה ואם נזרק דמו אסור באכילה

א. לכו"ע מצטרף אליבא דתנא דמתני' ואין בו כרת
ב. לר' ירמי' ס"ל לתנא דמתני' דמצטרף ולאביי ס"ל דאין מצטרף
ג. לכו"ע מצטרף אליבא דתנא דמתני' ויש בו כרת
ד. לכו"ע אין מצטרף כלל אליבא דתנא דמתני'

א. משום דלבונה אינה מעיקר המנחה ולא נאמרו בה דיני פיגול
ב. משום דאין מפגלין בחצי מתיר
ג. משום דאין מתיר מפגל את המתיר
ד. משום דפיגול במנחה חידוש הוא ואין לך בו אלא חידושו בקומץ אין בלבונה לא

א. שחיטה משום דמקדש לדם ובא לקדש כבא להתיר וזריקה משום דמתרת הבשר
ב. שחיטה משום דמתרת הבשר מאיסור אבר מן החי וזריקה מתרת הבשר לכהנים
ג. שחיטה מתרת הבשר לכהנים וזריקה מכפרת
ד. שחיטה מכפרת וזריקה מכפרת

א. משום שבדקו ומצאו שלא הי' קרוב כ"כ כדי לאסור הגפנים
ב. דבמקום שאין האיסור אלא מדרבנן נאסרים רק הזרעים ולא הגפנים
ג. משום דכל איסור כלאים הוא רק שהזרעים נאסרים
ד. דאין האיסור שם אלא מדרבנן ומשו"ה קנסו רק בעל הזרעים דעבד איסורא.

א. לכו"ע חייב כרת
ב. לכו"ע פטור מכרת
ג. לר' יוחנן חייב כרת - ולר"ל לר' מאיר חייב ולרבנן פטור
ד. לכו"ע מחלוקת: לר' מאיר חייב כרת ולרבנן פטור מכרת