yeshiva.org.il


תנ"ך חומש ויקרא שמיני פרשת שמיני ב'

מקורות ללימוד לפני המבחן:
פשט, רש"י ושפתי חכמים לפרשת שמיני

א. להודיע לישראל שהתכפר להם עוון העגל שעשו.
ב. להודיע שמכפר לו ה' ע"י עגל זה על מעשה העגל שעשה.
ג. זהו פר העלם דבר שמביא כהן גדול על שגגתו.
ד. עגל בן בקר לאו דוקא אלא יכול להביא קרבנות אחרים.

א. אין קטגור נעשה סנגור, זהו דוקא לפשוטי העם, אבל לא לאהרון.
ב. אין קטגור נעשה סנגור, זהו רק ביום הכיפור.
ג. אין קטגור נעשה סנגור, דוקא בעבודות פנים.
ד. הוראת שעה היתה.

א. ששם את המנחה על כפיו.
ב. שקמץ את המנחה.
ג. שבלל את המנחה.
ד. היא נתינת הסולת.

א. משה נכנס עם אהרון ללמדו על מעשה הקטורת.
ב. נכנסו כדי לבקש רחמים שתרד שכינה לישראל.
ג. משה נכנס עם אהרון ללמדו להיטיב את הנרות.
ד. תשובות א-ב נכונות.

א. כיון שהקריבו אש זרה.
ב. רבי אלעזר אומר כיון שהורו הלכה בפני משה רבן, רבי ישמעאל אומר שתויי יין נכנסו למקדש.
ג. כיון שאמרו מתי ימותו שני זקנים אלו (משה ואהרון) ואנחנו ננהיג את הדור.
ד. תשובות א' וב'.

א. אין חולקים להם ואינה רשאית לאכול.
ב. חולקים להם ורשאית לאכול..
ג. אין חולקים להם אבל רשאית לאכול.
ד. חולקים להם אבל אינה רשאית לאכול אלא מוכרת חלקה לכהן.

א. 1) שעיר עזים של שמיני 2) שעיר נשיא שבט ראובן 3) שעיר ר"ח.
ב. 1) שעיר עזים של שמיני 2) שעיר נשיא שבט יהודה 3) שעיר ר"ח.
ג. 1) שעיר עזים לחטאת אהרון 2) שעיר נשיא שבט יהודה 3) שעיר רגלים.
ד. 1) שעיר עזים של שמיני 2) שעיר נחשון 3) ושעיר יום כיפור.

א. מפני מה נשרף שעיר נחשון, ומפני מה נאכלו שני השעירים הנותרים.
ב. מפני מה נשרף שעיר חטאת העם, ומפני מה נאכלו שני השעירים הנותרים.
ג. מפני מה נשרפו שעיר ר"ח ושעיר נחשון ונאכל שעיר העם.
ד. מפני מה נשרף שעיר ר"ח, ומדוע לא נאכלו שעיר נחשון ושעיר עזים של שמיני, ביום.

א. על עשה ועל לאו הניתק לעשה.
ב. על לשון הרע הנאמר בשוגג.
ג. על עוון טומאת מקדש וקדשיו.
ד. על עשה בלבד.

א. על לא תעשה, שכתוב "את זה לא תאכלו"
ב. עבר גם על עשה, שנאמר "אותה תאכלו" ולא בהמה טמאה וזהו לאו הבא מכלל עשה, שנחשב לעשה.
ג. עבר על עשה בלבד שעשה דוחה את לא תעשה.
ד. עבר על "בל תשקצו" בלב

א. לכהנים.
ב. לחסידים.
ג. לישראל ברגל.
ד. לכהנים ברגל.

א. תרנגול הודו.
ב. תרנגול הלבן המצוי ביננו.
ג. הדוכיפת.
ד. הינשוף.

א. לא.
ב. כן.
ג. כלי חרס כן כלי מתכות לא.
ד. כלי עץ כן כלי מתכות לא.

א. התנור והפת ראשונים לטומאה.
ב. הפת ראשון והתנור שני.
ג. התנור והפת שניים לטומאה.
ד. התנור ראשון לטומאה והפת שניה.

א. הוכשרו ודאי שכתוב "אשר יבוא עליו מים" בכל אופן.
ב. לא הוכשרו, שאם כן אין משמעות לפסוק "אשר יבואו עליו מים", שאין לך זרע במחובר שלא בא עליו מים, ומהפסוק משמע שיכול להיות מצב שלא יבואו עליו מים.
ג. לא הוכשרו, כיון שהזרע מחובר לקרקע והקרקע טהורה.
ד. הוכשרו, כיון שנפלו לרצון.

א. שכתוב "מכל האכל" אפילו כלשהוא.
ב. לא, אבל צריך שיהיה לפחות כזית שעור חשוב.
ג. לא, כיון שכתוב "אשר יאכל" אוכל הנאכל בבת אחת ושערו חכמים שבית הבליעה מחזיק שיעור כביצה.
ד. צריך כביצה לטמא אחרים שהוא שיעור שביעה.

א. נטמא.
ב. לא נטמא.
ג. בעצם הראש נטמא ולא בשאר עצמות.
ד. בשאר עצמות נטמא ולא בעצם הראש.

א. דבר שאדם מואס וקץ בו.
ב. דבר נמוך קצר רגליים.
ג. כל מה שנמצא במים.
ד. כל דבר קטן שמעופף בשמים.

א. סוג של פרפר.
ב. סוג של נמלה.
ג. שרץ משרצי המים הגדל בימים ובנהרות.
ד. צרעה.

א. שאסור לערב חיות טמאות עם טהורות.
ב. שלא די לו שילמד וידע הלכותיהם וסימניהם, אלא צריך שיטרח להכירן איזהו הטמא ואיזהו הטהור.
ג. שצריך להבדיל בין רשע לצדיק.
ד. שצריך להִבָּדֵל ממאכלות אסורות.