yeshiva.org.il


תנ"ך חומש ויקרא תזריע פרשת תזריע ב'

מקורות ללימוד לפני המבחן:
פשט, רש"י ושפתי חכמים לפרשת תזריע

א. כיון שהתורה הקדימה את העולה דין הוא שיקרב תחילה.
ב. החטאת קודמת לעולה.
ג. תלוי בבחירתו של הכהן.
ד. צריך להקריב את שניהם יחד.

א. רק אם הת"ח הוא גדול הדור רשאי.
ב. אם הת"ח בקי היטב ישר והפוך בדיני טומאה וטהרה של נגעים, רשאי.
ג. גזרת הכתוב היא שטומאת נגעים וטהרתן ע"פ כהן בלבד.
ד. רק כהן ולוי יחד יכולים לטמא או לטהר בנגעים וגזרת הכתוב היא.

א. קשה לרש"י מלת אין לאן היא פונה האם לעמוק או למראה.
ב. קשה לרש"י שעל פי הדקדוק היה צריך לומר ומראה אין עמוק.
ג. קשה לרש"י כיון שבהרת לבנה היא למה אינה עמוקה מן העור שהרי כל מראה לבן עמוק ממראה שכהה ממנו.
ד. קשה לרש"י שעל פי הדקדוק היה צריך לומר ואין עמוק מראה.

א. הכהן מסגירו לאומה שנקראת חַבָּרִים והם ילמדו אותו כיצד אין מדברים לשון הרע.
ב. מכסה הנגע שלא יהיה נראה.
ג. מכניס בעל הנגע לבית אחד שלא יראה החוצה.
ד. תשובות ב' ג' נכונות.

א. רק אם פשה הנגע נטמא הצרוע.
ב. נטמא הצרוע אע"פ שלא פשה.
ג. אינו טמא עד שיעלה שיער צבעוני אחד לפחות.
ד. אינו טמא עד שיעלו שתי שערות לבנות, מחיה ופשיון.

א. המצורע נקרא פשיון כיון שפשע בדיבור לשון הרע.
ב. שם של נגע שנקרא כך.
ג. כשהצטמצם הנגע פחות ממה שהיה בתחילה.
ד. כשהנגע התפשט יותר ממה שהיה בתחילה.

א. שנהפך מקצת הלובן שבתוך הנגע למראה בשר, וסימן טומאה היא.
ב. שהבריא כל הנגע בבת אחת וסימן טומאה היא.
ג. שנמחה ונתלש כל הנגע מעורו, ואין ידוע מה דינו.
ד. שהתכוץ מקצת מהנגע וסימן טומאה היא.

א. לפי שהוא נראה כולו כאחד.
ב. גזרת הכתוב היא.
ג. שב-24 ראשי איברים יוצא העבד לחרות ולחיים, אינו דין שיטמא שם.
ד. לפי שאין נראה הנגע כולו כאחד ששופע אילך ואילך.

א. שחין – חימום ע"י מכה שלא מחמת האור, מכוה – שנשחת העור ע"י שנכוה באש או בברזל מלובן באש וכד'.
ב. הפוך מתשובה א', שחין – מחמת האור, ומכוה – שלא מחמת האור.
ג. שחין ומכוה שניהם שלא מחמת האור.
ד. שחין ומכוה שניהם מחמת האור.

א. ללמדך ששני סוגים הם, אחד מחמת האש ואחד לא.
ב. ללמדך ששניהם שוים ומצרפים חצי גריס מזה וחצי גריס מזה לגריס שלם.
ג. לומר שאין מצטרפין זה עם זה, נולד חצי גריס כשחין וחצי גריס מכוה לא ידונו לשעור נגע כגריס.
ד. בא ללמד את חומרתו של צרעת בשחין שעצם זה שחלה בשחין מלמד שלא היה ראוי לברכת כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך.

א. שצריך שיזכור מעשיו ויחזור בתשובה.
ב. שדבר זה יגרום להאצה של הנגע.
ג. כדי שיהיה ניכר אם פשה.
ד. שיראו אחרים את נגעו ויזהרו שלא יטמאו ממנו.

א. טהור, שגזרת הכתוב שהכל על פי הכהן.
ב. אינו טהור.
ג. נכנס למצב ספק.
ד. טהור מצד ששגגת תלמוד עולה זדון וכאילו טיהרו בכוונה.

א. בארבע מראות נגעים כשהם מעורבים בצבע אדום בלבד.
ב. בנשירת שיער בלבד.
ג. בארבע מראות נגעים בהרת ותולדתה וכו' וכן כשהם מעורבים בגוון אדמדם פתוך.
ד. בארבע מראות נגעים כשהם לבנים בלב

א. על נגעי קרחת וגבחת כפשט הכתוב.
ב. על נגעי עור הבשר בלבד.
ג. על כל המנוגעים.
ד. על נגע הנתק בלבד.

א. מה מצורע זה פטפט לשון הרע לכן נצרך להביא צפרים המפטפטות.
ב. מה מצורע זה גרם להרג ואבלות אף הוא ינהג כאבל, בגדיו פרומים וכו'.
ג. מה מצורע זה גרם בדיבורו לעניות, אף הוא ינהג כעני שבגדיו פרומים וראשו פרוע וכו'.
ד. מה מצורע הבדיל ע"י לשון הרע בין איש לאשתו ובין איש לרעהו אף הוא יבדל "בדד ישב".

א. מביא גיזי צמר ופשתן ושורפן עם הבגד.
ב. שורפו לבדו בלא דבר אחר.
ג. מביא עצי דקלים ושורפו עימם.
ד. מביא עצי זית ושורפו עימם.

א. מכבס את כל הבגד כולו שנאמר "את אשר בו הנגע".
ב. מכבס הנגע בלבד שנאמר "אחרי הכבס את הנגע".
ג. מכבס כל הבגד במים בלבד.
ד. מכבס הנגע ומקצת הבגד שסביבו.

א. לא הוחלש ממראיתו.
ב. לא התחזק המראה.
ג. לא נעלם הנגע.
ד. לא שינה צורתו.

א. קרחתו בגד ישן, גבחתו בגד חדש.
ב. הפך תשובה א'.
ג. אין שייך זה לנגעי בגדים אלא לנשירת שיער הראש.
ד. קרחתו בגדי קיץ, גבחתו בגדי חורף

א. מטוס ממריא.
ב. קוץ מכאיב.
ג. כדור פורח.
ד. רגיעה מדומה.