yeshiva.org.il


תנ"ך חומש דברים וזאת הברכה פרשת וזאת הברכה ב'

מקורות ללימוד לפני המבחן:
פשט, רש"י ושפתי חכמים לפרשת וזאת הברכה

א. גדולתו של הקב"ה.
ב. יש בו הזכרת זכותם של ישראל.
ג. יש בו נבואה לעתיד לבוא.
ד. יש בו קטרוג על אומות העולם.

א. לבני ישמעאל.
ב. לבני עשו.
ג. לבני עמון.
ד. לבני מדין.

א. נמשלה התורה לאש.
ב. מי שלומד תורה אין אש הגהינם שולטת בו לכן נקרא בפיסוק אש-דת.
ג. שנתנה להם מתוך האש.
ד. לא זכה אש אוכלתו, זכה דת – קבל את התורה.

א. שכתוב "שמעו עמים כולם" (מ"א כב 28) ושם הכונה לכלל ישראל.
ב. מהפסוק "גוי וקהל גוים יהיה ממך" ובנימין לבדו היה עתיד להולד.
ג. שכתוב "עמים הר יקראו" השבטים יאספו אל הר המוריה.
ד. "כי גוי עובד עצות המה" שכשם שישראל נקראים גוי כך השבטים נקראים עמים.

א. המ"ם מהיסוד (שורש).
ב. מ"ם השימוש.
ג. לא מהיסוד ולא מהשימוש אלא קרובה ליסוד.
ד. מ"ם המתוך (הכוונה: מתוך דברותיך).

א. על אסא מפני הכושים.
ב. על חזקיהו מפני סנחריב.
ג. על יהושפט במלחמת רמות גלעד.
ד. על צדקיהו מפני נבוכדנצאר.

א. מפני שדחף את יוסף אל הבור.
ב. שהיה מזלם טוב ולא היו צריכים לברכה.
ג. שהיה בליבו עליו על מה שעשה בשיטים (זמרי בן סלוא עם כזבי בת צור).
ד. שיעקב גזר עליהם שיהיו עניים ומלמדי תינוקות ומשה הוסיף שלא יחד לו ברכה.

א. שאם הוא אביו ממש לוי הוא והרי כל השבט כשר היה.
ב. ללמדך שהסב נקרא גם אביו.
ג. דקשה לרש"י מדוע כתוב לאביו ולאימו, אם על אימו לא חס על אביו ודאי לא יחוס, אלא הכונה לאבי אימו.
ד. דקשה לרש"י איך יכול להיות שלא ראה את אביו ואמו.

א. על נוב עיר הכהנים.
ב. על יהוידע הכהן שישיב המלוכה ליואש.
ג. על עלי הכהן.
ד. על חשמונאי ובניו שנלחמו עם היוונים.

א. 32 אמה.
ב. 23 אמה.
ג. 42 אמה.
ד. 33 אמה.

א. קישואין ודלעין.
ב. מלון ואבטיח.
ג. תפוחים ואגסים.
ד. חצילים ותפוחי אדמה.

א. מלמד שהיה יוסף נזיר.
ב. מלמד שהיו שונאים אותו.
ג. שהופרש מאחיו במכירתו.
ד. מלמד שהיה שקול כמותם.

א. ולד היוצא בראשונה.
ב. לשון גדולה ומלכות.
ג. לשן חוזק.
ד. לשון כרים וכסתות כמו בכר הגמל.

א. הם האלפים שהרג מנשה מלך יהודה ע"י הצלם שעשה.
ב. הם האלפים שהרג גדעון במדין.
ג. אלו האלפים שהרג יהוא ובניו שיצאו ממנשה.
ד. אלו האלפים שהרג יפתח הגלעדי בבני אפרים.

א. מין בהמה ושמה טורי.
ב. מין דג ושמו טונינו.
ג. מין צמח ושמו טן.
ד. היא מלח הסדומית.

א. שיגדלו אוצרות ישראל בכסף וזהב.
ב. שיתגירו מאומות העולם לישראל.
ג. שתתרבה תורה בישראל.
ד. עשו אומות העולם כמצולה שאין בה דגים.

א. חמי טבריה.
ב. מערת הנטיפים.
ג. לשם.
ד. מערת השלושה.

א. מוכיח שהוא לשון ירושה.
ב. מוכיח שהוא לשון ציווי.
ג. מוכיח שהוא לשון רש ועוני.
ד. מוכיח שהוא לשון רעש.

א. נפתלי.
ב. יהודה.
ג. יוסף.
ד. אשר.

א. עד כאן כתב משה מכאן ואילך 70 זקנים.
ב. עד כאן כתב משה מכאן ואילך פנחס בן אלעזר.
ג. גם פסוקים אלו כתב משה אלא שכתבם בדמע (בדמעות).
ד. עד כאן כתב משה מכאן ואילך יהושע בן נון.