yeshiva.org.il


גמרא מעילה מבחן דפים י"ז-כ"ב

מקורות ללימוד לפני המבחן:
גמרא ורש"י על מסכת מעילה, דפים י"ז-כ"ב

מעילה י"ז - כ"ב
א. חייב משום נותר.
ב. חייב משום פיגול.
ג. חייב שתים משום נותר ומשום פיגול.
ד. אינו חייב כלל.

א. בדבר שיש בו פגם.
ב. בדבר שאין בו פגם כלל.
ג. בין בדבר שיש בו פגם ובין בדבר שאין בו פגם כלל.
ד. בדבר שאינו נפגם לאלתר אלא לאחר הרבה זמן שמשתמשין בו.

א. לכו"ע עד שיביאנו לעזרה.
ב. לכו"ע עד שיזרק הדם.
ג. לכו"ע עד שיאכל הקרבן.
ד. מחלוקת: לר' שמעון עד שיביאנו לעזרה ולרבי יהודה עד שיזרק הדם.

א. לכו"ע אין מועל אחר מועל.
ב. לכו"ע יש מועל אחר מועל.
ג. מחלוקת: לרבי נחמיה ולרבי יש מועל אחר מועל ולת"ק דברייתא אין מועל וכו'.
ד. מחלוקת: לרבי נחמי' יש מועל אחר מועל ולרבי אין מועל אחר מועל.

א. לכו"ע מועל ואפי' אם סבירא לן דבית כמחובר.
ב. לכו"ע אינו מועל.
ג. מחלוקת: למ"ד בית כמחובר אינו מועל ולמ"ד אינו כמחובר מועל.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. שאמר להן השליח טלו שתי חתיכות מדעתי.
ב. שאמר להן השליח טלו שתי חתיכות אחד מדעתו של בעה"ב ואחד מדעתי.
ג. שאמר להן השליח שאף שבעה"ב אמר אחד הבין שרצונו ליתן להם שתים.
ד. שלא שמע השליח דבר בעה"ב והי' סבור שאמר לו ליטול שתים.

א. לכו"ע בעה"ב מעל.
ב. לכו"ע שניהם מועלין.
ג. לכו"ע חנווני מעל.
ד. מחלוקת: לר' מאיר חנווני מעל ולר' יהודה בעה"ב מעל.

א. משום דס"ל דאסור מדרבנן לשתות היין כל זמן שלא נתן התרומה לכהן.
ב. משום דס"ל דכל זמן שאינו מפריש בפועל הרי היין הוא עדיין טבל מדאורייתא.
ג. משום דחיישי' שמא ישכח אח"ה להפריש.
ד. משום דס"ל אין ברירה ובכל כוס וכוס איכא למימר שהוא תרומה.

קינים
א. כשהזה דמה למעלה.
ב. כשמיצה דמה למעלה.
ג. כשמלקה למעלה.
ד. כשהזה דמה או מלקה למעלה.

א. תלוי: במצורע הוה לעיכובא, ובשאר מקומות לא הוה לעיכובא.
ב. תלוי: שניהם עופות הוה לעיכובא, אחד עוף ואחד בהמה לא הוה לעיכובא.
ג. בכל גווני לא הוה לעיכובא.
ד. בכל גווני הוה לעיכובא.

א. בכל גווני חל וחייבת להביא כשתלד קן נדבה שכולו עולה.
ב. בכל גווני חל וחייבת להביא קן נדבה אחד חטאת ואחד עולה.
ג. בכל גווני לא חל כלל.
ד. תלוי: אם פירשה נדרה חלק ואם סתמה לא חל כלל.

תמיד
א. בכדי שלא תתלכלך העזרה ממנעליהם.
ב. משום דרך כבוד הוא.
ג. הלכה למשה מסיני.
ד. ילפי' במה מצינו מכלי שרת דבעי' שלא יהא חציצה בינן לבין הריצפה.

א. כיון דגדול כבוד הבריות התירו לו לישב שם עד זמן שיוכל לילך בצינעא.
ב. הא דאסור בלא העריב שמשו הוא רק בטומאת שרץ.
ג. כיון דנמצא עתה במשמרתו אין איסור בדבר.
ד. כיון דאסור רק מדרבנן לא הטריחוהו חכמים לצאת משם בלילה.

א. מסברא דבכל מקום כהנים קודמים ללוים וכיון דכהנים למעלה ממילא לוים למטה.
ב. דכ' וילוו עליך וילפי' שטפלים לך בשמירתן שאינן שומרים בגובה כמותך.
ג. דכ' והחונים לפני המשכן קדמה דהיינו מלמטה.
ד. הלכה למשה מסיני.

א. מחלוקת: לחד מ"ד הי' של כלאים ולחד מ"ד לא הי' של כלאים.
ב. לכו"ע לא הי' של כלאים.
ג. לכו"ע הי' של כלאים.
ד. מדאורייתא הי' יכול להיות של כלאים ורבנן אסרו של כלאים.

א. זוכה לבנים תלמידי חכמים.
ב. כאילו קיים כל התורה כולה.
ג. מובטח לו שהוא בן עוה"ב.
ד. זוכה לחלקו של הקב"ה ומושכין עליו חוט של חסד.

א. לכו"ע מותר.
ב. לכו"ע אסור.
ג. מחלוקת: לתנא דמתני' מותר ותנא דברייתא אסור.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. קודם הקטרת תמיד של שחר.
ב. לאחר שהקריבו כל הקרבנות של אותו היום.
ג. לאחר הקטרת תמיד של שחר.
ד. בכל זמן שירצו בין קודם התמיד ובין לאחריו עד סוף היום.

א. לכו"ע כדי שיהי' מכוון כנגד בית קדשי הקדשים.
ב. לכו"ע כדי שיהיו מציתין את האליתא משם.
ג. לכו"ע כדי שתהא הרוח מנשבת משם.
ד. מחלוקת: לחד מ"ד כדי שתהא הרוח מנשבת ולחד מ"ד שהיו מציתין האליתא משם.

א. דילפי' מקרא דכ' בשלמים ושחטו פתח אוהל מועד, בזמן שהוא פתוח.
ב. שעי"ז נודע בבירור שכבר האיר היום.
ג. הלכה למשה מסיני דשחיטה תהי' רק בזמן שהוא פתוח.
ד. שאז יבואו כל הכהנים של אותה משמרת לעשות שאר עבודות התמיד.

א. לכו"ע בכדי להזכיר זכות עקידת יצחק.
ב. לכו"ע משום בזיון קדשים.
ג. מחלוקת: לחד מ"ד משום בזיון קדשים ולחד מ"ד בכדי להזכיר עקידת יצחק.
ד. מחלוקת: לחד מ"ד משום בזיון קדשים ולחד מ"ד משום דהוה חוקי העמים.

א. ימעט מתענוגי עוה"ז.
ב. ימית עצמו על דברי תורה.
ג. ישפיל את עצמו.
ד. יזכור כל ימיו את יום המיתה.

א. משום שכל עשרת הדברות נכללים כבר בקריאת שמע.
ב. כדי שלא יאמרו המינין שאלו לבדן ניתנו מסיני.
ג. כדי שלא יאמרו המינין שחייבו לקרוא אותם משום שישראל מזלזלין בהן ח"ו.
ד. משום שיש בהם שאינן נוהגין בכל יום דהיינו זכור את יום השבת לקדשו.

א. מבין האולם ולמזבח.
ב. מן ההיכל.
ג. מן העזרה.
ד. מן מחנה לוי'.

א. כיון שהוא יום שנברא בו האדם עליו לזכור שהוא עפר ואפר.
ב. שבו נשלם מעשה בראשית והאדם שמבין בגדלות הבורא, ולכן אומר ה' מלך וכו'.
ג. שהוא יום שנשלם מעשה בראשית ובמזמור זה מוזכר מעשה בראשית אף תכון תבל.
ד. שהוא יום שנשלם מעשה בראשית ובמזמור זה מוזכר נכון כסאך מאז.