yeshiva.org.il


גמרא פסחים תוס' - מבחן התוס' בדפים צ"ב - ק"ו

מקורות ללימוד לפני המבחן:
תוס' על מסכת פסחים, דפים צ"ב - ק"ו

א. הא דבעי' קרא לאשמועי' דאינו צריך ליקח סוסים ופרדים.
ב. הא דבעי' קרא לאשמועי' דאינו חייב על מה שהרחיק עצמו.
ג. הא דבעי' קרא לאשמועי' דאף בכה"ג חייב בפסח שני למ"ד דשני תשלומין דראשון הוא.
ד. הא דבעי' קרא לאשמועי' דאף במקום חיוב כרת איכא פטור של אונס.

א. שאני הכא דמיעטו הכתוב בהדיא.
ב. בהכא נמי בעי לינה יום אחד וממעטי' לי' מלינה כל ז'.
ג. כיון דתשלומין דראשון לא בעי לינה אפי' יום אחד.
ד. הא דמביא קרבנו בימות החול טעון לינה הוא בקדשי קדשים משא"כ הכא דהוה קדשים קלים.

א. שאני מחוסר זמן דאין זה פסול בגוף הקרבן אלא פוסל צדדי.
ב. שאני מחוסר זמן דהוא גזירת הכתוב ואין לך בו אלא חידושו.
ג. שאני מחוסר זמן דלא איתחזי מעולם לשום קרבן וזמן קבוע להיות ראוי ליום השמיני.
ד. שאני מחוסר זמן דאינו פסול אלא מדרבנן.

א. רבי יוסי פליג וס"ל דלא בעי' קידוש במקום סעודה.
ב. הא דבעי' במקום סעודה הוא רק כדי להחשיב הסעודה והכא שאינו אוכל אח"כ אין ענין בזה.
ג. כיון שמיד אחר הסעודה עושה קידוש וסעודה זו היא כסעודת שבת שפיר דמי.
ד. קידוש במקום סעודה אינו לעיכובא אלא לכתחילה ורבי יוסי איירי מעיקר הדין.

א. הא דאין הקב"ה מביא תקלה איירי באיסור תורה והכא איירי באיסור דרבנן.
ב. כיון דאין המאכל עצמו אסור אלא רק מחמת הזמן לא נאמר ע"ז כלל זה.
ג. ר' ירמיה בר אבא עצמו ס"ל דמותר לטעם קודם הבדלה.
ד. הא דאין הקב"ה מביא תקלה הוא רק באיסור טבל.