yeshiva.org.il


מבחנים הלכה הלכות פורים פרזים ומוקפים

מקורות ללימוד לפני המבחן:
סימנים: תרפ"ח, מקראי קודש ה'.
אין ללמוד מהמבחנים פסק הלכה למעשה.

א. להרבות ימי שמחה.
ב. כך נהגו ישראל.
ג. מפני שבשושן, שהיתה מוקפת חומה, הסתיימה המלחמה רק לאחר ט"ו.
ד. אף תשובה אינה נכונה.

א. כל ישוב מוקף חומה.
ב. כל ישוב המוקף חומה מימי יהושע בן נון ועד היום.
ג. כל ישוב המוקף חומה מימי מרדכי ואסתר ועד היום.
ד. כל ישוב שהיה מוקף חומה בימי יהושע בן נון.

א. אם לא יכלו (באונס) לקרוא בו בי"ד
ב. אם הוא סמוך לישוב מוקף חומה מרחק מיל.
ג. מחוץ לארץ ישראל.
ד. אף תשובה אינה נכונה

א. אם בעלות השחר של ט"ו עדיין היה בירושלים - דינו כבן כרך, ואם אז כבר יצא ממנו - דינו כבן עיר.
ב. כמו א, אך הדבר אינו תלוי היכן היה בפועל אלא היכן התכוון להיות כשיצא את תל אביב.
ג. כמו א, אך כדי שיחשב בן כרך צריך שיתכוון להיות שם בעלות השחר, ולא רק שיהיה בפועל.
ד. כמו א, אך אין צריך דוקא שיהיה בפועל, אלא גם אם רק התכוון ולא היה - דינו כבן כרך.

א. יקרא גם בי"ד וגם בט"ו בברכה.
ב. יקרא בי"ד בברכה, ובט"ו בלי ברכה.
ג. לפי המ"ב - א, לפי הרב עובדיה יוסף - ב.
ד. לפי הרב עובדיה יוסף - א לפי המ"ב - ב.

א. אם התכוון לחזור לירושלים לפני עלות השחר של ט"ו - דינו כבן כרך, אך אם התכון להישאר שם - פטור לגמרי.
ב. אם התכוון לחזור לירושלים לפני ליל ט"ו - דינו כבן כרך, אך אם התכוון להישאר שם - פטור לגמרי.
ג. חייב לקרוא גם בי"ד וגם בט"ו.
ד. חייב לקרוא בי"ד, ואם חוזר לירושלים לפני עלות השחר של יום ט"ו קורא גם בט"ו.

א. בירושלים העתיקה (בין החומות).
ב. בירושלים.
ג. בירושלים ובצפת.
ד. בירושלים, בצפת ובחברון.

א. כן
ב. לא
ג. רק לפי השו"ע
ד. רק לפי הרמ"א