yeshiva.org.il


גמרא מועד קטן מבחנים דפים טז-כט

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת מועד קטן דפים טז-כט; כולל שאלות על תוס'

א. שאפשר להתיר שמתא בפחות מל' יום בין בממון ובין באפקירותא.
ב. שאפשר להתיר שמתא בפחות מל' יום בממון אבל באפקירותא לא.
ג. שאין להתיר כל שמתא בפחות מל' יום.
ד. שמי שחל אליו שמתא מכריזין את זה ברבים כל שלשים יום.

א. השירה שאמר דוד על מפלתן של רשעים.
ב. ספר תהלים.
ג. השירה שאמר דוד על מפלתו של שאול.
ד. השירה שאמר דוד על בני קרח.

א. בכהן שנגמר משמרתו ערב הרגל והיה לו פנאי לגלח לפני הרגל.
ב. בכהן שנגמר משמרתו בערב הרגל שחל בשבת, והיה אנוס מלהתגלח בגלל השבת.
ג. בכהן שהיה אבל לפני הרגל ולכן לא יכול היה להתגלח לפני הרגל.
ד. בכהן שנגמר משמרתו תוך הרגל וכיון דברגל כל המשמרות שוות פליגי אי הוי כמו תוך משמרתו.

א. שטר כתובה.
ב. שטר קידושין וי"א שטרי פסיקתא, כמה אתה נותן לבתך וכו'.
ג. רישום נישואין.
ד. רשימת המוזמנים לסעודת הנישואין מותר להכין במועד.

א. שיש אבלות בשלשים יום כמו בסתם נזירות.
ב. שאבל אסור לסרוק ראשו כמו נזיר.
ג. שאבל אסור לשתות יין כמו נזיר.
ד. שרגל דוחה אבלות כמו נזיר שמותר לשתות יין ברגל.

א. בכל הקרובים.
ב. דוקא באביו ואמו.
ג. דוקא באחותו הנשואה.
ד. לתנא דברייתא בחמשה קרובים חוץ מאביו ואמו, ולר' עקיבא אף באביו ואמו וכן ההלכה.

א. אינו חייב.
ב. חייב.
ג. באביו ואמו חייב לקורעו ובשאר קרובים אינו חייב.
ד. תוך שלושים חייב לקרוע לאחר שלושים אינו חייב דהוי שמועה רחוקה.

א. ע"י מתורגמן מותר אבל לדרוש בעצמו אסור.
ב. ע"י מתורגמן אסור, ורק מותר לו ללחוש לחכם אחר, והחכם ילחוש למתורגמן.
ג. אין היתר אא"כ הוא עצמו דורש ברבים אבל אסור שישמיע המתורגמן את דבריו.
ד. מותר רק בביתו אבל ברבים ובפרהסיא בביהמ"ד אסור.

א. תוך ג' אסור, מג' עד ז', משיב ואינו שואל, מז' ועד ל', שואל ומשיב ואין שואלין בשלומו, ובאביו עד י"ב חודש.
ב. תוך ג' משיב ואינו שואל, מג' ועד ז' שואל ומשיב, מז' עד ל' שואלין בשלומו חוץ מאבל על אב ואם.
ג. אין איסור שאילת שלום אלא באבל על אב ואם, ותוך ז' אסור, מז' עד ל' משיב ואינו שואל.
ד. תוך ז' אסור, מז' עד ל' משיב ואינו שואל, לאחר ל' שואל ומשיב ואין שואלין בשלומו עד י"ב חודש.

א. מרגע שהסתיימו ההספדים.
ב. ב בסתימת הגולל.
ג. ג. כשנתייאשו ממנו.
ד. ד. כשמחזירים פניהם בשער החיצון שבעיר.

א. תוך ז' אסור לאחר ז' מותר.
ב. תוך ל' אסור לאחר ל' מותר.
ג. בשאר מתים לאחר ז' שולל, ולאחר ל' מאחה, ובאביו ואמו שולל לאחר ל' ואינו מאחה לעולם.
ד. בשאר מתים תוך ז' שולל לאחר ז' מאחה, ובאביו ואמו שולל לאחר ז' ואינו מאחה לעולם.

א. לשמואל חייב ולרב הוי רשות ואם יש מנעלים ברגליו לכו"ע אינו צריך.
ב. לשמואל הוי רשות ולרב אסור אא"כ יש מנעלים ברגליו.
ג. אבל חייב בפריעת הראש בשבת דוקא היכא שיש לו מנעלים ברגליו.
ד. אבל חייב בפריעת הראש דוקא כעטיפת הישמעאלים אבל בסתם עטיפה אסור.

א. שבעה ימים.
ב. ארבעה עשר יום.
ג. עשרים ואחד יום.
ד. נתבטל לגמרי גזירת שלושים.

א. אין חייבין.
ב. חיייבן.
ג. בחכם שמת חייבין ובשאר מתים אין חייבין.
ד. בשלדו קיימת חייבין וכשאין שלדו קיימת אין חייבין.

א. סגי בקריעה אחת.
ב. צריך קריעה נפרדת לירושלים וקריעה על בית המקדש.
ג. פגע במקדש ראשון קורע עליו ומוסיף על ירושלים, ובפגע בירושלים תחילה קורע על המקדש בפני עצמו.
ד. סגי בקריעה אחת ומוסיף על הקריעה בשביל השני.

א. קריעה טפח והתוספת שלש אצבעות.
ב. קריעה שלש אצבעות והתוספת כל שהוא.
ג. קריעה טפח והתוספת כל שהוא.
ד. קריעה שלש אצבעות והתוספת שתי אצבעות.

א. בבית האבל אין מביאים ובבית המנחמין מביאים אבל לא מברכים עליהם.
ב. מותר להביא אבל אין מברכים עליהם.
ג. מותר ומברכים עליהם.
ד. אסור להביא ואם הביאו אין מברכים עליהם.

א. על כל בני אותו שכונה.
ב. על כל המשפחה.
ג. על כל המקומות שבהם עוברת ההלויה.
ד. על כל בני העיר, ואם ישנם חבורות חבורות שקוברים מיתיהם, אין איסור מלאכה על השאר.

א. שאסור לבכות על מת שאיננו קרובו.
ב. שיש איסור הספד בימי הרגל.
ג. שאסור לבכות ולהספיד יותר מדאי, כיצד, ג' ימים לבכי, ז' להספד, ול' לגיהוץ ותספורת.
ד. שגזירה על המת שישתכח מן הלב וממילא יפסיק הבכי וההספד.

א. דחתן אסור בעשיית מלאכה ככהן שעוסק רק בעבודת המקדש.
ב. דחתן יושב בראש ככהן.
ג. דחתן נוהג שמחתו שבעת ימים כימי משמרתו של כהנים.
ד. דאבלות נדחה מפני שמחת חתן כמו כהן גדול שמקריב אונן.

שאלות על תוס'
א. שיהא בגדר יבא זכאי ויכפר על החייב.
ב. לרש"י משום ת"ח, ולתוס' משום צער וי"א כדי שיהא לו זכור להתיר לו.
ג. לרש"י שיהא לו כפרה על הפגיעה בת"ח ולתוס' משום כבודו.
ד. לרש"י משום דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים, ולתוס' משום כפרה.

א. ברגל אין עושים אבל במוצאי החג עושים.
ב. עושים את הסעודה ברגל בצנעא אבל לא בפרהסיא.
ג. להרי"ט עושים הסעודה ברגל, ולמחזור ויטרי אין עושים ברגל, וכיון שנדחה נדחה, וגם אח"כ אין עושים.
ד. ברבים עושים דאז נקרא עסקי רבים שמותר לעשותם ברגל.

א. בסתם אבל מותר אבל על אביו ואמו אסור.
ב. לתוס' גיהוץ אסור כיבוס מותר, ובבבל אפי' גיהוץ מותר, לריב"א כיבוס בנתר וחול אסור במים מותר.
ג. בבבל אסור ובארץ ישראל מותר.
ד. כלי פשתן מותר ושאר בגדים אסור.

א. מדין כפיית המטה דאיתא בגמ' שאין האבל יושב על המטה וה"ה כסא וספסל.
ב. כיון שאבל מתגולל בעפר דינו לישב ע"ג קרקע.
ג. כדי שלא יסיח דעתו מן האבלות.
ד. משום כבוד המתנחמים תקנו שישב האבל למטה מהם על הארץ.

א. רק בקדשים אבל לא בתרומה וחולין.
ב. רק בחבורה של תלמידי חכמים אבל לא בעמי הארץ דלא ליזלזל בעיניהם.
ג. אסור ועובר עמ"ש "ושחתם את ברית הלוי".
ד. אסור ורק הישראל מחוייב לתת לו, א"נ מותר לקחת בעצמו שזהו דינו, ובוחר לעצמו והישראל נותנו לו.