yeshiva.org.il


גמרא יבמות מבחנים מורחב דפים ח-יב

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת יבמות דפים ח-יב

דף ח
א. נצרך למקרים ששייך לומר בהם 'הואיל ואשתרי אשתרי'
ב. ס"ד אמינא ללמוד היקש מר' יונה, ולכן צריך 'עליה'
ג. הפסוק 'עליה' לא נצרך לאסור ייבום של ערוה, אלא רק לאסור יבום הצרה
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

א. המשנה נקטה רק ט"ו נשים, ולא את כולן
ב. המשנה נקטה 'פוטרות' ולא 'פטורות' משמע שהערווה עצמה פשיטא לן
ג. המשנה נקטה בלשון 'פטור' ולא בלשון 'איסור'
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

א. נצרך פסוק, שמסברא לא היינו יודעים שיש ערווה כזו
ב. לא נצרך פסוק, צרה זוהי הלכה למשה מסיני שאסורה
ג. לא נצרך פסוק, שהרי גם הצרה היא לאו שיש בו כרת ואין עשה דוחה אותו
ד. אף תשובה אינה נכונה

א. אחד להתיר שלא במקום מצווה, ואחד לאסור במקום מצווה
ב. אין צורך בשני פסוקים, ודיברה תורה בלשון בני אדם
ג. אגב שהזכירה תורה לגבי הערווה שני פסוקים, הזכירה גם לדבי הצרה
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

א. ולקחה' ולא 'ולקח'. אם יש שתי אפשרויות- יבחר אחת, ואם לא- לא ייבם
ב. לצרור - התורה ריבתה גם הערווה וגם הצרה
ג. לרבי כל דין צרה וערווה נלמד בהלכה למשה מסיני
ד. תשובות א' וב' הן מחלוקת בגמרא

דף ט
א. רבי לא לומד דבר. דיברה תורה בלשון בני אדם
ב. רבי לומד שערווה אסורה להתיבם
ג. לומד שפר העלם דבר של ציבור בא דווקא בדבר שזדונו כרת ושגגתו חטאת
ד. אף תשובה אינה נכונה

א. לא קרה מעולם שאמו של אדם תיפול לפניו לייבום
ב. רק לפי ר"י יתכן שאמו אנוסת אביו תיפול לפניו ליבום- ובפלוגתא לא עוסק
ג. זוהי שאלה שרק מי שאין לו מוח בקודקודו שואל, כיון שכך קיבלנו מסיני
ד. תשובות א' וב' הן מחלוקת בגמרא

א. כן. ר' שמעון חולק רק לגבי כלתו
ב. לא. ר' שמעון חולק, וסבר שא"א שלא היה בעולמו אינה ערוה ומותרת
ג. ר' שמעון חולק רק במקרה שייבם ואח"כ נולד, ומודה בנולד ואח"כ ייבם
ד. תשובות ב' וג' נזכרות בגמרא ומסקנה כג'

א. בכולן
ב. רק העריות שמחמותו ואילך
ג. גם בתו מאנוסתו ולא אשת אחיו שלא היה בעולמו
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

דף י
א. כיון שברור שהמשנה היא אליבא דר' יהודה, ע"פי דיוק בסיפא
ב. לא קרה מעולם שאמו של אדם תיפול לפניו לייבום
ג. זוהי שאלה שרק מי שאין לו מוח בקודקודו שואל, כיון שכך קיבלנו מסיני
ד. כל התשובות נזכרות בגמרא

א. אין מקרה כזה. שאין קדושי האח תופסים בה שהרי היא אשת אביו
ב. אמו אנוסת אביו שהיתה נשואה לאחיו מאביו ומת האח (לפי רבנן ולא לר"י)
ג. אם האח היה רשע ונשא אשת אביו באיסור
ד. אף תשובה אינה נכונה

א. כיון שהיא אסורה רק בלאו וצריכה חליצה מן האחין
ב. לפי שאינה בצרת צרה
ג. כיון שהמשנה לא עוסקת ברשע שקידש אשה אסורה
ד. תשובות א' וב' נזכרות בגמרא

א. אין איסור בדבר כיון שהותרה לו -הותרה לעולם
ב. לריש לקיש חייב כרת כדין אשת אח, ולר' יוחנן עובר בלאו
ג. לכולי עלמא זהו לאו שנאמר 'לא יבנה' כיון שלא בנה שוב לא יבנה
ד. תשובות ב' וג' נזכרות בגמרא

א. לר' יוחנן זהו איסור לאו, ולריש לקיש חייב כרת
ב. לכולי עלמא זהו חיוב כרת
ג. אין איסור בכך. רק לחולץ עצמו אסור
ד. תשובות א' וב' הן מחלוקת בגמרא

דף יא
א. לר' יוחנן זהו איסור 'עשה' ולריש לקיש חייב כרת
ב. אין בזה איסור, כיון שכבר התקימה מצוות ייבום
ג. אין דיון מפורש על נושא זה בגמרא
ד. תשובות א' וב' הן מחלוקת בגמרא

א. תלוי ברצונו של היבם.
ב. צרת סוטה אסורה ביבום 'טומאה כתיב בה כעריות'. וגם פטורה מחליצה
ג. סוטה דרבנן צריכה חליצה, וגם סוטה ספק צריכה חליצה. אך לא מתיבמות
ד. תשובות ב' וג' נכונות

א. לר"י בן כיפר מותר שלא קרינן בה 'אשר הוטמאה', ולרבנן אסור
ב. בכל אופן מותר להחזיר גרושתו כדי לתקן הגירושין
ג. אם היתה מאורסת לו מותר, ואם היתה נשואה אסור כיון ש'נטמאה'
ד. תשובות א' וב' הן מחלוקת בגמרא

א. לר"י בן כיפר פשוט שמותר, ולחכמים ספק
ב. לחכמים פשוט שאסור, ולר"י בן כיםר ספק
ג. אין הגמרא עוסקת בדיניהם של רשעים שעוברים על איסורים
ד. תשובוות א' וב' נזכרות בגמרא

א. לא. השתא במותר לה נאסרה, באסור לה לא כל שכן?!
ב. כן. אין בכוחו של קל וחומר להפקיע מצוות יבום
ג. יש בגמרא מי שהסתפק בכך, ויש מי שפשוט לו שאסורה להתיבם
ד. אסורה. ש'לא ישפוך אדם מי בורו...'

דף יב
א. אסורה. גזירה משום צרת בתו ממאנת שאסורה כיון שנראית כצרת בתו
ב. מותרת, ולא מבואר בגמרא הטעם
ג. בעמ' א' מבואר שלשמואל אסור ובע"ב מובא שלר' יוחנן מותר
ד. אף תשובה אינה נכונה

א. צרת איילונית שהכיר בה אסורה, ושלא הכיר בה מותרת,
ב. צרת איילונית מותרת ואפילו היתה האילונית ערווה עליו
ג. אין ציור של צרת אילונית, שהנושא אילונית אין יכול לישא אשה נוספת
ד. תשובות א' וב' הן דיעות המוזכרות בגמרא

א. אין היתר לאף אשה לשמש במוך, כיון שנמצא שהבעל הוציא ש"ז לבטלה
ב. לר"מ מותר לקטנה ולמעוברת ולמניקה משום חשש סכנה, ולחכמים אסור
ג. כל אשה שחפצה בכך מותרת, ואין זה נחשב כאיסור כלל
ד. תשובות א' וב' מוזכרות בגמרא

א. לא. קטנה לא יכולה להוליד
ב. יתכן שתתעבר ויתכן שתמות בלידה, אבל זה לא ודאי
ג. עד גיל תשע לא מתעברת, מט' ומעלה יכולה להוליד וודאי שתחיה
ד. תשובות ב' וג' נזכרות בגמ'

א. לא. קטנה לא יכולה להוליד, ואם היא גדולה אינה ממאנת
ב. קטנה שילדה מסתמא מתה בלידה ולא שייל שתמאן
ג. גם אם קטנה יכולה להוליד, לאחר שילדה לא ממאנת ש'בנים הם כסימנים'
ד. אסור להתחתן בגיל כה מוקדם