yeshiva.org.il


גמרא יבמות מבחנים דפים מז-סא

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת יבמות דפים מז-סא;כולל שאלות על תוס'

א. אינו נאמן כלל כיון דאין אדם משים עצמו רשע.
ב. נאמן על עצמו ואינו נאמן על בניו דלדבריו גוי הוא ואין עדות לגוי.
ג. אינו נאמן לא על עצמו ולא על בניו, רק על בני בניו נאמן לפוסלם.
ד. נאמן לפסול עצמו וממילא בניו ובני בניו פסולים כיון דאביהם גוי.

א. אינו חייב במצות כל זמן שלא קבל עליו עול מצות, כמו בגר.
ב. לר' שמעון בן אלעזר אינו חייב במצות ולרבנן חייב.
ג. לכו"ע חייב במצות כיון דנהג כבר מקצת מצות כשהיה עבד.
ד. עבד אינו חייב במצות אבל שפחה חייבת כיון דסגי לה בטבילה.

א. בנדה ובסוטה כיון דתפסי בהו קידושין.
ב. במחזיר גרושתו כיון שהיתה מותרת לו קודם.
ג. בעמוני ומואבי כיון שהנקבות מותרות.
ד. במצרי ואדומי כיון שאינם אסורים אלא מאיסור עשה.

א. דואג האדומי הרגו, ונענש על שדיבר לשון הרע.
ב. מנשה הרגו, ונענש על שקרא את בנ"י "עם טמא שפתים".
ג. סנחרב הרגו, ונענש על שלא רצה להוכיח את בנ"י.
ד. מנשה הרגו, ונענש לפי שדבריו סתרו דברי תורה.

א. מהא דס"ל יש מאמר אחר מאמר בין ביבם אחד ושתי יבמות ובין ביבמה אחת ושני יבמין.
ב. מהא דס"ל דאין אחר ביאה פסולה כלום, וביאה פסולה דינה כמאמר.
ג. מהא דס"ל אם ביאת ראשון ביאה ביאת השני אינו ביאה.
ד. מהא דס"ל אין מאמר אחר מאמר בשתי יבמות ויבם אחד, ולל"א אין מאמר אחר מאמר בשני יבמין ויבמה אחת.

א. אמאן דמקדש בביאה בלא שידוכי, א"נ אפי' בשידוכי נמי משום פריצותא.
ב. אמאן דמקדש בשוקא.
ג. אמאן דמקדש בלא שידוכי.
ד. אמאן דמקדש בשוקא בלא שידוכי, א"נ אפי' בשידוכי נמי משום פריצותא.

א. כשלא חתמו העדים על הגט, ומהני לענין דין מחזיר גרושתו.
ב. אם היה הבעל שוטה בשעת הכתיבה, וגט כזה לא מהני לכלום.
ג. גט שנתנו ליבמה, ומהני לפסלה על האחים.
ד. כתב בגט שאת מגורשת ממני ואסורה לכל אדם, ומהני לפוסלה מן הכהונה.

א. לא קנה.
ב. אי חשב שהם שלו לא קנה, אי חשב שהם של גר אחר קנה.
ג. קנה.
ד. אי חשב שהם שלו קנה, אי חשב שהם של גר אחר לא קנה.

א. בישן, כיון דישן אינו בר דעת ואין קניינו קנין.
ב. בהוא שוגג והיא אנוסה, כיון דשניהם לא התכוונו למצוה.
ג. כשאנסוהו עכו"ם ובא עליה, כיון דאין מעשה אונס נחשב לכלום.
ד. כשהיבמה ישנה, דכיון דישנה לא ידעה כלל שבא עליה.

א. כמו בנדה יש איסור כרת אע"פ שיש היתר אח"כ כמו כן גם אשת אח יש איסור כרת בחיי בעלה.
ב. ב כמו שנדה צריכה טבילה כן יבמה מותרת ליבם רק ע"י טבילה.
ג. ג. כמו שנדה מטמאה את בועלה כן גם הבא על אשת אח.
ד. ד. ללמוד נדה מאשת אח, מה אשת אח אין בו אלא איסור כרת כמו"כ נדה.

א. אשת אחיו.
ב. אחות אביו ואחות אמו.
ג. אחות אשתו.
ד. אשת אחי אביו.

א. אוכלת לכו"ע.
ב. לר' נתן אוכלת ולחכמים אינה אוכלת.
ג. לכו"ע אינה אוכלת.
ד. אם כנסה לפני שמת אוכלת ואם לא כנסה אינה אוכלת.

א. אשת ישראל אינה נאסרת אשת כהן נאסרת.
ב. בין אשת ישראל ובין אשת כהן נאסרת.
ג. אין ביאת אונס גורם איסור לכהונה.
ד. נאסרות משום לאו הבא מכלל עשה ואין לוקין עליה.

א. אינו מאכילה דמשתמרת לביאה פסולה היא.
ב. אינו מאכילה דס"ל לאו בקדושתה קאי.
ג. מאכילה כיון דיש לו להאכיל במקום אחר, בלא ידעה או בעבדיו.
ד. מאכילה תרומה דרבנן, דרק בתרומה דאורייתא פסלה.

א. שנדה מטמא אפי' עשר מצעות זה ע"ג זה ואף התחתון טמא.
ב. שמת מטמא במגע גם התחתון כעליון.
ג. שבועל נדה מטמא משכב ומושב כמו נדה.
ד. שבועל נדה מטמא תחתון שלו כעליונו של זב ומטמא רק אוכלין ומשקין.

א. לכו"ע אוכלת כיון שגם הבעל והבועל היו כהנים.
ב. מחלוקת ר' יוחנן ור"ל.
ג. לכו"ע אינה אוכלת דמשתמרת לביאה פסולה מה"ת.
ד. מחלוקת ר' מאיר ור' אלעזר ור' שמעון אי משתמרת לביאה פסולה פסלה.

א. אסור כיון דנשתנה גופה.
ב. מותר כיון דבשעת קידושין היתה מותרת לו.
ג. לכתחלה אינו כונס מדרבנן, ואם כנס אינו מוציא.
ד. איבעיא דלא איפשטה ונשאר בתיקו.

א. פטור מן הקנס.
ב. חייב לשלם קנס.
ג. במפותה חייב ובאנוסה פטור.
ד. במפותה פטור ובאנוסה חייב.

א. מותר לכו"ע.
ב. אסור לכו"ע.
ג. לר"מ ור' יהודה מטמא, ולר' יוסי ור"ש אינו מטמא.
ד. לכתחילה לא יטמא, ואם נטמא אינו לוקה.

א. דהוראת שעה היתה.
ב. דשמא נגעו במת ור"מ מטהר רק בטומאת אהל.
ג. שאני מדין שהיו פרוצים בע"ז ולכן מטמאים.
ד. רק בקבר עכו"ם מטהר ר"ש אבל המת עצמו מטמא באהל.

שאלות על תוס'
א. לכתחילה אסור במלאכה אבל אם עבר ועשה אינו נענש עליה.
ב. מותר מן התורה ורק מדרבנן אסור.
ג. אם קיבל על עצמו לשמור שבת רק אז חייב לשומרה.
ד. לרש"י חייב לשבות ולתוס' רק לצורך ישראל אסור ולעצמו מותר.

א. היכא שאין ודאות שאכן ייהרג אם יעבור על האיסור.
ב. היכא שהרוצח או הבועל אין עושים מעשה, ונחשבים כקרקע עולם.
ג. היכא שאין מתכוונים לעבור על האיסור.
ד. היכא שאף אם לא יעבור הוא על האיסור יעבור חבירו עליו.

א. אם היה בתחלה קידושי כסף נקנית אח"כ כנשואה ע"י העראה.
ב. רק אם גמר אח"כ ביאתו, דאם לא עשה אלא העראה לא קנה.
ג. רק אם עשה רק העראה או אם פירש שרוצה לקנות בהעראה.
ד. קונה רק לחומרא לדברים האמורים בפרשה, אבל לא להאכילה בתרומה.

א. בגיל שלוש שנים אפי' מה"ת.
ב. בגיל שלוש מדרבנן ובגיל תשע מה"ת.
ג. בגיל תשע מדרבנן ובגיל שתים עשרה מה"ת.
ד. אין קנין ביבמה קטנה עד שתגדיל.

א. אסורה רק מדרבנן.
ב. אסורה מה"ת רק היכא שזינתה, ומדרבנן אפי' לא זינתה.
ג. מעל ג' שנים מה"ת ובפחות מג' שנים מדרבנן.
ד. אסורה מה"ת, ורק לפני שנתגיירה אסורה מדרבנן.