yeshiva.org.il


גמרא נזיר מבחנים דפים טז-ל

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת נזיר דפים טז-ל

א. כשאמר "הריני נזיר" אחרי שיצא.
ב. כשאמר "אהא כמו שקבלתי" אחרי שיצא.
ג. מיד כשיצא מבית הקברות אף אם לא קיבל על עצמו שוב.
ד. כשאמר "אהא" והיה נזיר עובר לפניו אחרי שיצא.

א. אם נזר כשהוא בביה"ק חייב מיד, אם נכנס בשידה ופרעו המעזיבה תחתיו, איבעיא דלא אפשטא.
ב. איבעיא דלא איפשטא.
ג. אם נכנס בשידה ופרעו מעליו המעזיבה אינו חייב עד שישהה.
ד. אם נזר כשהוא בביה"ק אינו חייב עד שישהה ובפרעו המעזיבה חייב מיד.

א. איבעיא דלא איפשטא.
ב. בסוף ימי טומאה טעון גילוח בסוף ימי טהרה אינו טעון גילוח.
ג. בסוף ימי טהרה טעון גילוח בסוף ימי טומאה איבעיא דלא איפשטא.
ד. בסוף ימי טהרה טעון גילוח בסוף ימי טומאה אינו טעון גילוח.

א. כן וכגון שנטמא בליל שמיני.
ב. רק למ"ד דס"ל לילה לאו מחוסר זמן.
ג. רק למ"ד דס"ל לילה מחוסר זמן הוא.
ד. ממ"נ אין דין זה שייך לאומרו אליבא דרבי.

א. פטורה מכל הקרבנות כיון דס"ל בעל מיעקר עקר.
ב. פטורה מכל הקרבנות חוץ מחטאת העוף הבאה על הספק.
ג. חייבת בכל הקרבנות חוץ מחטאת העוף.
ד. חייבת בכל הקרבנות חוץ מעולת העוף.

א. דאיירי כשלא נטמאה וס"ל כבית הלל דנוהג נזירות כבתחילה.
ב. דאיירי כשנטמאה אחר שבאתה לארץ וס"ל כבית שמאי.
ג. דאיירי כשנטמאה בעודה בחו"ל ואח"כ באתה לארץ.
ד. דאיירי שקבלה על עצמה בתחילה נזירות של י"ד שנה.

א. שא' אמר שתים ולא חמש וא' אמר חמש ולא שתים דנחלקה עדותן.
ב. שא' אמר א' וב' והשני אמר ג' ד' וה' וכו"ע מודים בכה"ג דלא נחלקה עדותן.
ג. שא' אמר א' וב' והשני אמר ג' ד' וה' וכו"ע מודים בזה שנחלקה עדותן.
ד. בב' כתי עדים וא' אמר א' וב' וכת שניה אמרה ג' ד' וה' וחייב שנים.

א. רק שלושה אנשים דבעינן שיהא תוך כדי דיבור מהראשון.
ב. רק ארבעה אנשים דבעינן שיהא תוך כדי דיבור מהראשון.
ג. אפי' הן מאה, דבעינן רק שיהא תוך כדי דיבור מזה שקדם לו.
ד. אפי' הן מאה דלא בעינן בכה"ג שיהא תוך כדי דיבור.

א. למ"ד בעל מעיקר עקר אינו יכול להפר ולמ"ד מיגז גייז יכול להפר.
ב. לכו"ע יכול להפר.
ג. למ"ד בעל מיעקר עקר יכול להפר ולמ"ד מיגז גייז אינו יכול להפר.
ד. לכו"ע אינו יכול להפר ולמ"ד מיגז גייז אם נשאל על הקמתו יכול להפר.

א. לרב יהודה שלו קיים ולאביי שניהם אסורים אם תלה נדרו בנדרה.
ב. ב לכו"ע נזירות שלו קיימת ושלה מופר.
ג. ג. שניהם אסורים לכו"ע כיון שתלה נדרו בנדרה.
ד. ד. לרב יהודה שניהם אסורים ולאביי נזירות שלו קיים ושלה מופר.

א. כמה גדול עונשם של נדרים שאע"פ שהפר לה בעלה צריכה כפרה.
ב. על שאין לדעת מתן שכרם של מצות מק"ו מדין נדרים.
ג. מכאן שמי שהתכוון לאכול בשר טלה ועלה בידו בשר חזיר שצריך כפרה.
ד. מכאן שמי שהתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה שצריך כפרה.

א. מצוה שלא לשמה.
ב. שניהם שווים.
ג. עבירה לשמה.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. בחמשה - שלו, שלה, שלאחר מיתה, שלאחר כפרה, שחטה שלא כמצותה.
ב. בשלשה - שלו, שלה שלאחר מיתה.
ג. בארבעה - שלאחר מיתה, שלאחר כפרה, שחטה שלא כמצותה, ושלה.
ד. בשנים - שלו, שלאחר מיתה.

א. שולד חטאת למיתה אזלי.
ב. שולד אשם רועה.
ג. שאם הקריב ולד חטאת עובר בעשה.
ד. שאם היו לו מעות סתומים יפלו לנדבה.

א. יפלו לנדבה.
ב. למיתה אזלי.
ג. הרי הן כמפורשין - דהיינו שאין להם תקנה.
ד. הרי הן כמפורשין - דהיינו שיביא בדמי חציו עולה ובדמי חציו שלמים.

א. דקיי"ל אין מעילה בדמים.
ב. דשמא נהנה רק מדמי שלמים שבהן ואין מעילה בשלמים אלא לאחר זריקה.
ג. משום דס"ל מעות סתומים יפלו לנדבה ואין בהם מעילה.
ד. דספק אם נהנה כשיעור שוה פרוטה ואין מעילה בפחות משוה פרוטה.

א. דוקא קרבן עולה.
ב. דוקא קרבן שלמים.
ג. כל א' מהקרבנות.
ד. דוקא קרבן חטאת.

א. לר' יוחנן לא שייך אלא בנזירות ולר"ל שייך גם בשאר נדרים.
ב. לא שייך אלא בנזירות.
ג. שייך בכל הנדרים.
ד. בשאר נדרים שייך רק אם הבן מסכים.

א. עד שיביא שתי שערות.
ב. לרבי עד שיביא שתי שערות ולר' יוסי ב"ח עד עונת נדרים.
ג. עד שיגיע לעונת נדרים.
ד. לר' יוחנן עד שיביא שתי שערות ולר"ל עד שיגיע לעונת נדרים.

א. אינו מגלח.
ב. איבעיא דלא איפשטא.
ג. מגלח.
ד. כשאביו טהור והוא טמא מגלח, אבל כשאביו טמא והוא טהור אינו מגלח.

שאלות על תוס'
א. אינו חייב כיון שהוא לאו שאין בו מעשה.
ב. חייב רק אם יצא ונכנס שוב.
ג. חייב דכיון שלא יצא מיד נחשב כמו לאו שיש בו מעשה.
ד. חייב רק למ"ד דלאו שאין בו מעשה לוקין עליו.

א. הרי זה נזיר דאמרינן שכוונתו שיהא ידו כידו מלהטמאות למתים.
ב. אינו נזיר עד שיזיר בדבר שהנשמה תלויה בו.
ג. אם אמר בפירוש כידו מלהטמאות למתים, רק אז הוי נזיר.
ד. הרי זה נזיר אפי' אם לא שמע חבירו ואין נזיר עומד לפניו.

א. יצא ידי חובתו אבל מיקרי רשע.
ב. אם נפשו קצה באכילתו לא יצא אבל אם רק אינו רעב לאכול לתיאבון יצא.
ג. לכתחילה הוא אסור אבל בדיעבד יצא.
ד. לא יצא ידי חובתו.

א. באשם "עולה" שהבהמה עצמה כשר להקרבה מה"ת ומדרבנן בעינן ניתק.
ב. מה"ת אין הקרבן ראוי להקרבה ולכן "באשם רועה".
ג. מה"ת דינו כמו בחטאת שצריך להמית הקרבן ומדרבנן רועה.
ד. דהא שהקרבן צריך לנתקו היינו מה"ת וילפינן לה מדכ' "אשם היא".

א. בדיעבד מהני הפרתו.
ב. בדיעבד אין הפרתו הפרה, כיון דאין כאן עינוי נפש.
ג. התוס' נסתפקו בזה דשמא עקרו חז"ל את הפרתו בשב ואל תעשה.
ד. מן התורה מהני הפרתו אבל מדרבנן אין הפרתו הפרה.