yeshiva.org.il


גמרא בבא קמא מבחנים דפים יז-ל

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת בבא קמא יז - ל

א. שהספידו אותו ארבעים יום.
ב. שהניחו ס"ת על מטתו כשהי' עדיין חי אבל לאחר המיתה אין לעשות כן.
ג. שהוציאו ס"ת לכבודו ללוותו.
ד. שהניחו ס"ת על מטתו ואמרו קיים זה מה שכתוב בזה.

א. עגלה המושכת בקרון והזיקה משלם נזק שלם.
ב. עגלה המושכת בקרון והזיקה משלם חצי נזק כצרורות.
ג. דעל צרורות משלמים חצי נזק.
ד. דזרק כלי מראש הגג ובא אחר ושברו במקל פטור.

א. לא שייך.
ב. שייך דוקא אם משלשלת דהוי שלא להנאתה דאז הוי תולדה דקרן ומשלם חצי נזק כקרן תמה.
ג. בהמה המטלת גללים דהוי להנאתה יש לו דין צרורות דשן.
ד. ע"י אכילה שייך, ע"י גללים לא שייך.

א. חייב.
ב. התיזה והזיקה ברה"ר פטור, התיזה לרה"י והזיקה חייב.
ג. התיזה והזיקה ברה"ר חייב כתולדה דקרן התיזה והזיקה לרה"י פטור.
ד. פטור.

א. נזק שלם דאורחיה, חוץ מהיכא שאכלה מע"ג השולחן שאין דרכו בכך.
ב. בחיה משלם נזק שלם, בבהמה משלם חצי נזק.
ג. בין בבהמה ובין בחיה משלמים נזק שלם.
ד. בין בבהמה ובין בחיה משלמים חצי נזק.

א. חצי נזק.
ב. לרבה דמי עמיר ולרבא דמי שעורים בזול, אכלה חטים או דבר שאינו ראוי לה פטור.
ג. לרבה דמי שעורים ולרבא דמי חטים.
ד. אינו משלם כלום דשן ברה"ר פטור.

א. אם נהנה ע"י ההקפה חייב להשתתף אף שנגדרו רק ג' רוחות.
ב. אם גדר גם הרביעית חייב לשלם רק עבור גדר הרביעית.
ג. לת"ק רק אם הניקף גדר את הרביעית ולר' יוסי אף בכה"ג פטור.
ד. לת"ק אם הקיף את הרביעית משתתף עבור כל הרוחות, ולר' יוסי רק אם הניקף גדר את הרביעית.

א. מלמטה למעלה, חצי נזק מלמעלה למטה כלבא בזקירא וגדיא בסריכא חצי נזק ולהיפך נזק שלם.
ב. מלמטה למעלה פטורים, מלמעלה למטה חצי נזק.
ג. מלמטה למעלה נזק שלם, מלמעלה למטה כלב חצי נזק גדי נזק שלם.
ד. מלמטה למעלה כלב נזק שלם גדי חצי נזק מלמעלה למטה נזק שלם.

א. היכא דכלו לו חציו, למ"ד משום חציו פטור למ"ד משום ממונו חייב.
ב. לחייבו בד' דברים, למ"ד משום חציו חייב למ"ד משום ממונו פטור.
ג. למסקנא דגם המ"ד דס"ל משום חציו אית ליה ממונו אין נ"מ ביניהם.
ד. למ"ד משום חציו חייב לשלם ה' דברים כולל בושת, ולמ"ד משום ממונו חייב בד' דברים חוץ מבושת.

א. כגון שאכלה ברשות הניזק.
ב. ב כגון שהיתה פרה של שותפין.
ג. כגון שנתחככה בכותל ושף צלמי, א"נ שנתגלגלה על הפירות ותחבתן בטיט או שפכה משקין.
ד. כגון ששיסה בו את הכלב או הנחש.

א. היכא דנגח ג"פ ביום אחד ובאו ג' כתי עדים, לייעודי תורא הוי מועד, לייעודי גברא אינו מועד.
ב. היכא דנגח ג"פ בג' ימים ובאו ג' כתות ביום א', לייעודי תורא הוי מועד, לייעודי גברא אינו מועד.
ג. היכא דנגח ג"פ בג' ימים ובאו ג' כתות ביום א', לייעודי גברא הוי מועד, לייעודי תורא אינו מועד.
ד. היכא דנגח ג"פ ביום א', ובאו ג' כתות להעיד, לייעודי תורא אינו מועד, ולייעודי גברא הוי מועד.

א. איבעיא דלא איפשיטא.
ב. חייב.
ג. לרבא פטור לרב פפא חייב.
ד. פטור דכל המשנה ובא אחר ושינה בו פטור.

א. במת ושרץ נטמאים, בזב אינם נטמאים.
ב. במת נטמאים ע"י טומאת אהל, בזב ושרץ אינם נטמאים.
ג. גם בזב נטמא דילפינן בק"ו ממת ושרץ.
ד. אינם נטמאים בשום טומאה.

א. כופר לא נאמר אלא בשור מועד בלבד.
ב. ברגל שייך כופר אבל לא בשור תם.
ג. ברגל שייך כופר למסקנא, וכן בשור תם בחצר הניזק משלם כופר שלם לר' טרפון.
ד. ברגל אין כופר אבל בשור תם בחצר הניזק לר' טרפון משלם חצי נזק.

א. נזקין, חייב, ד' דברים פטור, גלות חייב, שבת פטור.
ב. נזקין וד' דברים חייב, גלות פטור, שבת חייב.
ג. נזקין חייב, ד' דברים פטור, גלות פטור, שבת חייב.
ד. נזקין וד' דברים פטור, גלות ושבת חייב.

א. על לב חבירו חייב, לב עבדו ושורו, איבעיא דלא איפשיטא.
ב. על לב חבירו פטור, לב עבדו ושורו חייב.
ג. על לב חבירו פטור, לב עבדו חייב ולב שורו פטור.
ד. על לב חבירו פטור, לב עבדו פטור ולב שורו חייב.

א. פטור מפרט ועוללות וחייב במעשר.
ב. חייב בפרט ועוללות ופאה ופטור מן המעשר.
ג. פטור מפרט ועוללות ופאה ומעשר.
ד. פטור מן הפאה וחייב בפרט ועוללות ומעשר.

א. פטור.
ב. חייב.
ג. בכסהו וגלה אותו אח"כ - פטור, סתמו וחזר ופתחו - חייב, דאיסתלק מעשה ראשון.
ד. בכסהו וגלה אותו אח"כ - חייב, סתמו וחזר ופתחו - פטור, דאיסתלק מעשה ראשון.

א. בעל הבור, ואפי' היכא שבעל המכסה הכירו ולא הודיעו שנוטל המכסה.
ב. בעל המכסה, כי בנטילתו גרם לנזק של הבור.
ג. אם הכירו ולא הודיעו, בעל המכסה חייב, ואם לא הכירו, בעל הבור חייב.
ד. לנזיקין חייב בעל המכסה, למיתה חייב בעל הבור.

א. פטור מלשלם.
ב. חייב בתשלומין.
ג. ברשות בי"ד - פטור, ברשות מצוה - חייב.
ד. לרב נחמן פטור, לרב אשי דוקא במוציא זבלו פטור אבל בתבן וקש חייב.

שאלות על תוס'
א. נזקי צרורות דמשלם רק חצי נזק.
ב. קנה בקומטו של זב דטהור משום היסטו ואפ"ה משלם נזק שלם.
ג. עגלה מושכת בקרון דבזב טהור ואפ"ה משלם נזק שלם.
ד. תרנגול שהזיק ע"י הפרחה ממקום למקום דבזב טהור ואפ"ה משלם נזק שלם.

א. חייב לשלם דהו"ל ממון לאחד ומיתה לשני, דבכה"ג לא שייך קלבד"מ.
ב. פטור מתשלומין דאמרינן קם ליה בדרבה מיניה.
ג. לרש"י ור"ת חייב, דלא אמרינן הי' לו לברוח, לרשב"ם פטור, דהי' לו לברוח.
ד. פטור מתשלומין לכו"ע, דכיון דלא היו כפותים הי' להם לברוח.

א. רק בטומאת היסט הזב ולא במגעו.
ב. נטמא, דסופו להפתח ונחשב בא לכלל מגע.
ג. לא נטמא, דאין כלי חרס מקבל טומאה מגבו.
ד. במגע והיסט לא נטמא, במדרס ומשכב ומושב נטמא.

א. אונס הדומה לאבידה חייב דקרוב לפשיעה, הדומה לגניבה פטור דדומה לאונס.
ב. אונס הדומה לגניבה חייב דקרוב לפשיעה, הדומה לאבידה פטור דדומה לאונס.
ג. אדם המזיק חייב בין באונס ובין בשוגג ואין מציאות לפוטרו על נזקיו.
ד. כשנשכב ליד כלים והזיקם בשינתו פטור אבל אם הזיק דומיא דגניבה ואבידה חייב.

א. יכולים לגבות אפי' ממשועבדים.
ב. גובים רק ממטלטלים כמלוה על פה ולא ממשעבדי.
ג. את הרבית אין גובים כלל אבל הקרן יכולים לגבות מבני חורים ולא ממשועבדים.
ד. אין גובים את החוב כלל, דכיון דעצם ההלואה נעשה באיסור הפסיד אף את הקרן.