yeshiva.org.il


גמרא בבא בתרא מבחנים דפים ל-מג

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת בבא מציעא ל - מג

א. בצונן אבל לא בחמין.
ב. בין בחמין ובין בצונן.
ג. נחושת בחמין אבל לא ע"י האור, כסף בצונן ולא בחמין.
ד. נחושת בצונן ולא בחמין, כסף בין בחמין ובין בצונן.

א. אם הכישה חייב להחזיר כיון שכבר התחיל.
ב. בשדה.
ג. כשדרכו להחזיר בעיר ואין דרכו להחזיר בשדה.
ד. כשאין דרכו להחזיר לא בעיר ולא בשדה.

א. כשעכו"ם רוצים לגנוב שדהו.
ב. ראה מים ששוטפים ובאים לשדה חבירו או שהי' פרה מקלקלת בכרמו.
ג. כשיש לחבירו עומרים בשדה הצריכים עוד לשדה.
ד. כשחבירו צריך לחרוש או לזרוע יש לעזור לו.

א. דוקא בפני בי"ד מומחין.
ב. אפילו בינו לבין עצמו כיון דמהימן ליה.
ג. בפני שני עדים.
ד. אין צריכים בי"ד של מומחין אבל צריכים בי"ד של הדיוטות.

א. אבדתו קודם לאבידת אביו.
ב. שתורתם בגדר מדה ואינה מדה.
ג. שקורעין זה על זה ועומדים זה מפני זה.
ד. שתורתן מתקיימת כיון שלומדים תורה מתוך הדחק.

א. לל"ק לא קנה ולאיכא דאמרי קנה דיכול ליפטר נפשיה במתה מחמת מלאכה.
ב. מקנה ליה כפילה כיון דעבד ליה נייח נפשא.
ג. איבעיא דלא איפשטא.
ד. לל"ק קנה ולאיכא דאמרי הוי איבעיא דלא איפשטא.

א. קנה כפילא.
ב. לא קנה כפילא.
ג. לרב פפא קנה כפילא ולרבינא לא קנה כפילא.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. מדינא אינו מחוייב להחזיר אבל משום "ועשית הישר והטוב" יחזיר.
ב. אינו מחוייב להחזיר גם משום "ועשית הישר והטוב".
ג. מחוייב להחזיר מדינא.
ד. איביעא דלא איפשטא.

א. כגון שמתה כדרכה ואמרו נאנסה.
ב. כגון שנגנבה ואמרו מתה מחמת מלאכה.
ג. כגון שנגנבה ואמרו מתה כדרכה.
ד. כגון שמתה כדרכה ואמרו מתה מחמת מלאכה.

א. בשגנבה גנב באגם ומתה כדרכה אצל הגנב.
ב. כשהחזירה אח"כ לבית הבעלים ומתה כדרכה שם.
ג. למ"ד תחילתה בפשיעה וסופו באונס חייב.
ד. בשלא נעל בפניה כראוי.

א. שחייב להחזיר לשניהם.
ב. שהמוציא מחברו עליו הראיה.
ג. דהוי כמו שהפקיד בשתי כריכות דהוה ליה למידק.
ד. שמניח רועה ביניהם ומסתלק כיון שהפקידו בעדרו של הרועה שלא מדעתו.

א. לרב נחמן ב"י לא יגע בהן ולרב כהנא ימכרם לכהנים בדמי תרומה.
ב. מותר למכרם לזרים לכו"ע.
ג. לא יגע בהם לכו"ע.
ד. לרב נחמן ב"י ימכרם לכהנים בדמי תרומה ולרב כהנא אף לזרים מותר למכרם.

א. נכסי קרוב שנשבה ושמעו בו שמת ואין מורידין.
ב. נכסי קרוב שנשבה ולא שמעו בו שמת ומורידין.
ג. נכסי קרוב שאין ידוע להיכן הלכו ואין מורידין.
ד. נכסי קרוב שאין ידוע להיכן הלכו ומורידין.

א. מורידין.
ב. אין מורידין.
ג. בורח מחמת כרגא מורידין, מחמת מרדין אין מורידין.
ד. בורח מחמת מרדין מורידין, מחמת כרגא אין מורידין.

א. עד חומש.
ב. עד שתות.
ג. עד רבע.
ד. הכל כמנהג המדינה.

א. חייב משום דהוי שואל שלא מדעת.
ב. פטור כיון דאין הבעלים מקפידים על כך.
ג. חייב משום שליחות יד בעודן עליה אם הכישה במקל דאז הוי חסרון.
ד. פטור אף בעודן עליה דקיי"ל כר' ישמעאל דלא בעינן דעת בעלים.

א. ברוך השולח ברכה בכרי הזה.
ב. יהי רצון מלפניך וכו' שתשלח ברכה במעשה ידינו.
ג. ברוך אתה ה' וכו' הטוב והמטיב.
ד. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.

א. פטור.
ב. אמרינן דאשתמוטי קא מישתמט וחייב שבועה.
ג. אם הטמינו לכתחילה בקרקע פטור אף אם אינו זוכר מה מקומו.
ד. חייב דכל לא ידענא פשיעותא היא ואמרינן ליה זיל שלים.

א. אם צרורין לא ישתמש בהן אפי' אם אינם חתומים.
ב. אם צרורים וחתומים לא יגע בהם ובקשר משונה י"א לא יגע וי"א תיקו.
ג. מותר להשתמש בהן אפי' אם הם צרורים.
ד. אסור להשתמש בהם אע"פ שאינם צרורים.

א. דהלכה כר' עקיבא אפי' כשרבים חולקים עליו.
ב. דהלכה כר' עקיבא מחבירו אבל לא נגד חביריו.
ג. דהלכה כר' עקיבא בשעת התביעה אפי' כשיש עדים, א"נ דבעינן דעת בעלים.
ד. דאפילו לעתיד לבא הלכה כר' עקיבא.

שאלות על תוס'
א. דפסח היא מצות עשה שהזמן גרמא ואין למדין ממנו לשאר מצות.
ב. דשאני מת מצוה דחמיר טפי שמוטל בבזיון גדול.
ג. ממונא מאיסורא לא ילפינן.
ד. דהוי מצות עשה שאינה שוה בכל.

א. כבוד אביו.
ב. אבדת רבו.
ג. אבדתו.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. בערב שבת מפני כבוד שבת א"נ כשיש חשש שמישהו ייכשל באכילת טבל.
ב. כששניהם נמצאים באותו בית.
ג. בתרומת חוץ לארץ.
ד. ברגל.

א. בעדים.
ב. בקול ועד אחד.
ג. בשני כתי עדים שהכחישו זה את זה.
ד. בקלא דלא פסק והוכחש הקול.

א. חייב.
ב. פטור.
ג. שומר חנם פטור ושומר שכר חייב.
ד. שומר שכר פטור ושואל חייב.