yeshiva.org.il


גמרא בבא בתרא מבחנים דפים צ"ב - ק"ה

מקורות ללימוד לפני המבחן:
מסכת בבא מציעא דפים צ"ב - ק"ה

א. שפועל יכול לאכול רק אם בא ביום בשעת עבודה ולא אם עובד בלילה.
ב. שכל אדם אפי' אינו פועל יכול לאכול, ולרב כהנא הכוונה רק אם עושה ואוכל.
ג. שרק בשעת ביאתו מותר לאכול אבל לא בדרך יציאתו מן השדה.
ד. שרק בשעה שכולם נמצאים בשדה מותר לאכול אבל אם נמצא שם לבדו אסור.

א. לרב שומרי פרדסים ופירות אוכלים מהלכות מדינה, לשמואל רק שומרי פירות אבל שומרי פרדסים אין אוכלים כלל.
ב. שומרי פירות אוכלים מן התורה, שומרי פרדסים רק מהלכות מדינה.
ג. למ"ד משמר כעושה מעשה, אוכלים מן התורה, למ"ד לאו כעושה מעשה דמי, רק מהלכות מדינה.
ד. שומרי פירות אין אוכלים כלל, שומרי פרדסים לרב אוכלים מן התורה ולשמואל מהלכות מדינה.

א. שומר חנם ושומר שכר פטור, ושואל חייב דדינו כאונס.
ב. חייב, דהי' לו להעבירם אחד אחד.
ג. פטור, דמה הי' לו למעבד.
ד. איבעיא דלא איפשטא והמוציא מחבירו עליו הראיה.

א. תלוי, ולכן רק לר' יהודה יכול להתנות אבל לר' מאיר תנאו בטל.
ב. אפי' ר' יהודה מודה כאן דתנאו בטל כיון דמתנה ע"מ שכתוב בתורה.
ג. אפי' ר' מאיר מודה כאן כיון דהוי דבר שבממון שלכו"ע יכול להתנות ע"מ שכתוב בתורה.
ד. כאן יכול להתנות לכו"ע כיון דמעיקרא לא שעבד נפשיה.

א. בכולם פליגי רב אחא ורבינא אי פטור או לא.
ב. בשומר חנם פטור, ובשומר שכר ושואל פליגי רב אחא ורבינא אי פטור או לא.
ג. פשיעה בבעלים לכו"ע חייב.
ד. פשיעה בבעלים לכו"ע פטור.

א. לכו"ע לא נחשב שאילה בבעלים וחייב.
ב. לכו"ע נחשב שאילה בבעלים ופטור.
ג. תלוי בפלוגתת ר' יוחנן ור' יאשיה אי מהני שליח בהפרת הבעל.
ד. תלוי בפלוגתת ר' יוחנן ור"ל אי קנין פירות כקנין הגוף דמי או לא.

א. הבעל מעל, דתקנו חז"ל שבעל בנכסי אשתו דינו כלוקח.
ב. הבעל מעל כשיוציא המעות לחולין.
ג. האשה מעלה, דנחשב כאילו מסרה לו המעות בשעת נשואין.
ד. בי"ד מעלו, כשתקנו חכמים שהבעל קונה נכסי אשתו בעת נשואיו.

א. תמיד נחשב הרב כשאול אצל תלמידיו.
ב. תמיד נחשבים התלמידים כשאולים אצל הרב.
ג. אבעיא דלא איפשטא.
ד. ביומא דכלה הרב נשאל לתלמידיו, בשאר יומא, התלמידים שאולים אצל הרב.

א. כגון שנשבע לו על שקר והודה, דאז חייב לשלם קרן וחומש.
ב. כגון שהודה לו במקצת ועל השאר אמר אינו יודע, דמתוך שאינו יכול לישבע משלם.
ג. כגון שתבעו בעד אחד וכפר, דחייב לישבע להכחיש את העד.
ד. כגון שהודה במקצת וכפר במקצת דחייב שבועה דאורייתא של מודה במקצת.

א. גם בשעת השכירות יש לו דין שאילה בבעלים ופטור.
ב. בשעת השכירות כבר אין לו דין שאילה בבעלים וחייב.
ג. איבעיא דלא איפשטא.
ד. לחכמים חייב ולסומכוס פטור.

א. משלם 49 בין להדיוט ובין להקדש.
ב. משלם 50 בין להדיוט ובין להקדש.
ג. להדיוט משלם 50 להקדש משלם 49.
ד. להדיוט משלם 49 להקדש משלם 50.

א. לא קאי כסומכוס דס"ל בכה"ג דחולקין.
ב. קאי גם כסומכוס דמודה בברי וברי, א"נ מודה היכא דיש עסק שבועה ביניהם.
ג. אליבא דרבא קאי כסומכוס דמודה בברי וברי, ולרבה בר רב הונא לא קאי כסומכוס.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. שומעין לו.
ב. אין שומעין לו.
ג. איבעיא דלא איפשטא.
ד. בארץ ישראל שומעין לו בחוץ לארץ אין שומעין לו.

א. מותר לו ליטול את המזוזה כיון שחובת הדר היא.
ב. בשוכר מישראל אסור ליטלה אבל בשוכר מנכרי מותר ליטלה.
ג. בשוכר מישראל מותר ליטלה אבל בשוכר מנכרי אסור ליטלה.
ד. אסור ליטלה אפי' בשוכר בית מנכרי.

א. כשהושכר לו החצר והשוורים של השוכר.
ב. בחצר של המשכיר והשוורים של השוכר.
ג. כשהושכר לו החצר והשוורים דאתי מעלמא.
ד. בחצר של המשכיר והשוורים דאתי מעלמא.

א. בתוך זמנו המשכיר נאמן, ביום התשלום או לאחריו השוכר נאמן בשבועה.
ב. בתוך זמנו וביום התשלום המשכיר נאמן, לאחר זמן התשלום השוכר נאמן בשבועה.
ג. תמיד השוכר נאמן משום דהמוציא מחבירו עליו הראיה.
ד. תמיד המשכיר נאמן דקרקע בחזקת בעליה קיימת.

א. אין נ"מ.
ב. פרדיסא, דוקא פרדס זה, פרדיסי, כל פרדס שירצה, אבל רק אחד.
ג. פרדסיא, דוקא פרדס אחד ואיזה שירצה, פרדיסי, כל הפרדסים שיש לו.
ד. איבעיא דלא איפשטא.

א. יש לו חלק בפירות.
ב. אין לו חלק בפירות.
ג. תלוי, אם בעה"ב נוטל שליש, הפירות לאריס, אם בעה"ב נוטל רבע, הפירות לבעה"ב.
ד. תלוי במנהג המקום אם נוטל האריס בפירות או לא, ואינו תלוי בסכום החלוקה.

א. זיתים שנפרץ הגדר בינם לבין הכרם ונאסרו משום כלאי הכרם.
ב. זיתים שגדלו בשביעית ונלקטו בשמינית.
ג. זיתים שהן לעולם בוסר ואין בישולם נגמר לעולם.
ד. זיתים שעדיין לא הביאו שליש ונלקטו לפני שנגמר בישולם.

א. שאם יש על כתיפו משאוי ד' קבין צריך להפשילו בשעת התפלה ובפחות מכאן אין צריך להפשילו.
ב. שאם יש על כתיפו משאוי ד' קבין צריך להניחו ע"ג הקרקע בשעת התפלה ובפחות מכאן מפשילו לאחוריו.
ג. שמשאוי ד' קבין מותר לשאת על כתיפו בשעת התפלה.
ד. שאם יש לו הפסד של ד' קבין מותר להתעסק בה לפני שמתפלל.

שאלות על תוס'
א. פטור.
ב. חייב.
ג. ספיקא דדינא.
ד. בשומר שכר חייב ובשומר חנם פטור.

א. דאם שאלה ואח"כ נשאה חייב הבעל לשלם גניבה ואבידה כיורש.
ב. ירושת הבעל דאורייתא.
ג. לא עשו אותו כיורש אלא כדי שאלמנתו תיזון מנכסיו.
ד. שאינו נוטל אלא מן המוחזק ולא מן הראוי.

א. דמיירי כאן בבהמה גסה ובשפחה.
ב. דאף שאין להם חזקת ג' שנים מ"מ יש למחזיק בהן חזקת ממון.
ג. דסוגיין אתיא כמ"ד דגם בגודרות יש להן חזקה.
ד. דמיירי כאן דאיכא דררא דממונא וטענת ברי ולכן אין מוציאין מידו.

א. כדי שלא יגע במזוזה בידים מטונפות.
ב. לרש"י שהמזוזה מעומד, כדי שלא תפול, לר"ת שהמזוזה בשכיבה, כדי שלא תכלה מלחלוחית הכותל.
ג. מפני כבודה, שמא יעשה בחדר דבר מגונה.
ד. מדכ' וכתבתם "על" מזוזות וכו', ולא "במזוזות".

א. הנקצץ עם השבולת נקרא "קש", והנשאר בארץ נקרא "תבן".
ב. הראוי לאכילת בהמה נקרא "קש", הראוי ללבנים נקרא "תבן".
ג. הנקצץ עם השבולת נקרא "תבן", והנשאר בארץ נקרא "קש".
ד. הפסולת שלפני הדישה נקרא "קש", ושלאחר הדישה נקרא "תבן".