קריעת ים סוף: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,124 בתים ,  3 בפברואר 2009
אין תקציר עריכה
שורה 20: שורה 20:
==ההמתנה==
==ההמתנה==


בני ישראל מתאוננים על מר גורלם. למה היה עליהם לצאת ממצרים ולמות במדבר. הם אומרים אל משה רבינו:"הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר" (י"א). הייאוש הוא כללי.[[רבי עובדיה ספורנו]] מבאר בד"ה '''לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר''' - "כִּי אֲפִלּוּ לא יִתְגָּר בָּנוּ מִלְחָמָה פַּרְעה וְחֵילו, הִנֵּה בְּעָמְדָם לְפָנֵינוּ לִשְׁמר אֶת דֶּרֶךְ כָּל מִחְיָה, נָמוּת בַּמִּדְבָּר בְּרָעָב וּבְצָמָא וּבְעֵירם וּבְחסֶר כּל".
בני ישראל התאוננו על מר גורלם ושאלו את משה,  מדוע היה עליהם לצאת ממצרים ולמות במדבר.והיו אומרים לו:"הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר" (י"א). הייאוש הוא כללי. [[רבי עובדיה ספורנו]] מבאר בד"ה '''לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר''' - "כִּי אֲפִלּוּ לא יִתְגָּר בָּנוּ מִלְחָמָה פַּרְעה וְחֵילו, הִנֵּה בְּעָמְדָם לְפָנֵינוּ לִשְׁמר אֶת דֶּרֶךְ כָּל מִחְיָה, נָמוּת בַּמִּדְבָּר בְּרָעָב וּבְצָמָא וּבְעֵירם וּבְחסֶר כּל".


ואז הקד"ה מצווה על משה "לשבור את הקפאון" . " דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ" (י"א). וכאן יתרחש נס קריעת ים סוף, כפי שמתואר בפרשה:"וְאַתָּה הָרֵם אֶת-מַטְּךָ וּנְטֵה אֶת-יָדְךָ עַל-הַיָּם וּבְקָעֵהוּ וְיָבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה" (ט"ז)
ואז הקד"ה מצווה על משה "לשבור את הקפאון" . " דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ" (י"א). וכאן יתרחש נס קריעת ים סוף, כפי שמתואר בפרשה:"וְאַתָּה הָרֵם אֶת-מַטְּךָ וּנְטֵה אֶת-יָדְךָ עַל-הַיָּם וּבְקָעֵהוּ וְיָבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּתוֹךְ הַיָּם בַּיַּבָּשָׁה" (ט"ז)
ונותר רק לבחור מי יהיה הראשון - '''הנחשון'''. [[תלמוד בבלי|התלמוד הבבלי]] ב[[מסכת סוטה]] מתאר מה קרה:"דתניא: "היה רבי מאיר אומר: כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה: זה אומר "אני יורד תחלה לים" וזה אומר "אני יורד תחלה לים" - קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה, שנאמר  <ref>תהלים ס"ח,כ"ח</ref> "שָׁם בִּנְיָמִן צָעִיר רֹדֵם שָׂרֵי יְהוּדָה רִגְמָתָם שָׂרֵי זְבֻלוּן שָׂרֵי נַפְתָּלִי" אל תקרי 'רודם' אלא '''רד ים''', והיו שרי יהודה רוגמים אותם, שנאמר "שרי יהודה רגמתם", לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן לגבורה  <ref>שבית קדשי הקדשים בנוי בחלקו</ref> , שנאמר  <ref>דברים לג,יב</ref>:
" לבנימן אמר: ידיד ה' ישכן לבטח עליו חפף עליו כל היום] ובין כתפיו שכן".
סברה אחרת היה לרבי יהודה. והוא אמר  לא כך היה מעשה, אלא: זה אומר "אין אני יורד תחילה לים" וזה אומר "אין אני יורד תחילה לים" קפץ '''נחשון בן עמינדב''' וירד לים תחילה, שנאמר <ref>הושע י"ב,א'</ref>  סְבָבֻנִי בְכַחַשׁ אֶפְרַיִם (שיראו לסמוך עליו וכחשו באמונתם) וּבְמִרְמָה בֵּית יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה עֹד רָד עִם-אֵל  ('רד עם אל' - שבטח בהקב"ה) וְעִם-קְדוֹשִׁים נֶאֱמָן.  ועליו מפרש בקבלה  <ref>תהלים סט,ב</ref>) הושיעני אלהים כי באו מים עד נפש (פסוק ג) טבעתי ביון מצולה ואין מעמד [באתי במעמקי מים ושבלת שטפתני]  <ref>תהלים סט,טז</ref>  אל תשטפני שבולת מים ואל תבלעני מצולה [ואל תאטר עלי באר פיה];
באותה שעה היה משה מאריך בתפלה; אמר לו הקב"ה: ידידיי טובעים בים ואתה מאריך בתפלה לפני! ? אמר לפניו: רבונו של עולם - ומה בידי לעשות?
אמר לו <ref>שמות יד,טו</ref>: ויאמר ה' אל משה: מה תצעק אלי?] דבר אל בני ישראל ויסעו <ref>יד,טז</ref>  ואתה הרם את מטך ונטה את ידך [על הים ובקעהו; ויבאו בני ישראל בתוך הים ביבשה] - לפיכך זכה יהודה לעשות ממשלה בישראל, שנאמר  <ref>תהלים קיד,א</ref>:  בצאת ישראל ממצרים בית יעקב מעם לעז] ( ב) היתה יהודה לקדשו ישראל ממשלותיו - מה טעם 'היתה יהודה לקדשו' ו'ישראל ממשלותיו' (דיהודה שנתקדש למשול בהן)? - משום דהים ראה וינוס [הירדן יסב לאחור] (ג).


==הנס==
==הנס==
מבוקר
8,889

עריכות

תפריט ניווט