רבי יצחק אברבנאל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,258 בתים ,  10 בפברואר 2009
שורה 85: שורה 85:
*  "בדור התהייה יתבטלו כל מיני [[עבודה זרה]] וכל מיני צלמים ופסלים מן העולס ונם אמונת [[ישו]] תתבטל כי איש הוא ולא אל."  
*  "בדור התהייה יתבטלו כל מיני [[עבודה זרה]] וכל מיני צלמים ופסלים מן העולס ונם אמונת [[ישו]] תתבטל כי איש הוא ולא אל."  
* "שיהיה זטן התחייה בזמן קיבוץ הנליות או קרובח אליו".
* "שיהיה זטן התחייה בזמן קיבוץ הנליות או קרובח אליו".
==שהותו בעיר מונופולי==
רבי יצחק אברבנאל בחר את העיר מונופולי  לגור בה בין השנים 1496 - 1503. היה זה לאחר גורש מספרד ונקלט ב[[נפולי]] בחצרו של המלך הספרדי בשנת 1492. לאחר שנתיים, עם הכיבוש הצרפתי, נס ל[[סיציליה]] ואחר-כך לאי [[קורפו]] ומשם חזר לאיטליה לעיר מונופולי. . בעיר זו  סיים את כתיבת פירושו ל[[ספר דברים]] וחידש את פעילותו הספרותית. "הייתה זו תקופה חדשה ביצירתו שבה שאב השראה מהרגשות חדשות, מניעים חדשים ומערכת רעיונות חדשה ‏‏<ref>‏[[דון יצחק אברבנאל מדינאי והוגה-דעות]] עמ' 96 והילך‏</ref>. הוא מצא מקום אידאלי לפיתוח מחשבותיו. אבל בסביבה שאננה זו הוא חש את ההרגשה של הנכר - בדידות התוקפת זרים מחוץ למקום מגוריהם. בנוסף לכך אזלו אמצעיו הכספיים. וכך התברר לו מצבו החדש, בגיל 58, בכל חומרתו.
אברבנאל חש שהגיע העת לספר על כח הסבל של היהודים וחיבר את ספרו "ימות עולם" - בו תאר את כוחו של העם היהודי. מכאן עבר לעסוק בשאלת הגאולה שחשיבותה עמדה על הפרק וחבר את הפירוש ל[[הגדה של פסח]] שכינה אותו "זבח פסח" ‏‏<ref>‏יצא במהדורות אחדות כולל איורים נאים‏</ref> . הוא המשיך בכתיבת פירוש ל[[מסכת אבות]] בשם "נחלת אבות". הוא כתב זאת לבקשת בן זקוניו, שמואל, שהיה ב[[סלוניקי]]. בפירוש הוא עמד על הירידה המוסרית שחלה בין ניצולי גירוש ספרד.
הוא היה עסוק בחיבורו "מעייני הישועה" - טרילוגיה משיחית. בחלק הראשון חיווה דעתו כי שבת 1503 תהיה שנת הגאולה. בשני כרכים נוספים:"ישועות משיחו" ו"משמיע ישועה" הוא מפרש את פסוקי ה[[תנ"ך]] שבהם רמזים לגאולה. בעזרתם ניסה לבסס את את ההשקפות והתחזיות שהשמיע ב"מעייני הישועה". בשנת 1498 הוא סיים את הטרילוגיה המשיחית". כתב על כך [[בנציון נתניהו]]: "היה זה המקורי, המסעיר ורב משמעות ביותר בכל חיובוריו של אברבנאל והיצירה הגדולה ביותר שנכתבה אי-פעם על הבעיה המשיחית עד זמנו" ‏‏<ref>‏[[דון יצחק אברבנאל מדינאי והוגה-דעות]] עמ' 99</ref>.
בשנת 1503, השליטה על ממלכת נפולי חזרה לספרדים. [[יהודה אברבנאל]] היה לרופא המלך וחזר לעיר. אבל רבי יצחק אברבנאל שסיים במונופולי  תקופה של שבע וחצי שנים פוריות החליט לעבור צפונה לונציה.
== הערות שוליים ==
<references />


==מעייני הישועה==
==מעייני הישועה==
מבוקר
8,889

עריכות

תפריט ניווט