חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,309 בתים ,  25 בדצמבר 2008
שורה 68: שורה 68:




==נס פח השמן מול הנצחון במלחמה==
עלון "מעייני הישועה" מביא שתי דעות בנושא:
[[הרב יעקב אריאל]] רב העיר רמת-גן מציג את השאלה: "בתלמוד מנומק הנס של חנוכה בנס פך השמן הידוע.
אולם בתפילת 'על הניסים' מוזכר רק נס הנצחון במלחמה.האם יש כאן סתירה בין התלמוד ובין התפילה? שהרי, נס- מעשה שמימי, והגבורה - מעשה אנוש. נס - על טבעי.גבורה - טבע!
אולם במבט עמוק יותר הדברים נראים אחרת. נס פך השמן לא ללמד על עצמו יצא, אלא על הכלל כולו
יצא. מה שאירע בבית המקדש אינו אירוע מקומי, אלא הוא משקף בעצם את מה שאירע בארץ כולה. ההתייוונות פשתה בחברה כולה, בעיקר במעמדות העליונים - בעלי ההשפעה: בכהונה, באצולה ודומיהן. מול לחץ חברתי כה אדירעמדה קבוצה קטנה של משפחת כוהנים במודיעין ששמרה על הגחלת.  רק שמנה של משפחה זו נשאר טהור וזך, חתום בחותמת הכהונה הטהורה והקדושה. קבוצה זו היתה שולית בתחילתה, רחוקה ממרכזי ההשפעה, דלה, חסרת כוח ואמצעים, קטנטנה עוררה תנועה לאומית גדולה שלבשה גם גבורה ותחבולות מלחמה, ניצחה מעצמה בעלת כוח צבאי אדיר ועל ידי ניצול הפוליטיקה הבין-לאומית הקימה ממלכה מכובדת שזיכתה את עם ישראל בעצמאות מדינית לדורות רבים.
[[הרב שלמה אבינר]] ראש ישיבת [עטרת ירושלים] מציג זאת בצורה מעט שונה: למה הדליקו עם פח השמן הקטן והסתכנו שייכבה? לא יכלו לחכות עוד שמונה ימים כדי שהכל יהיה תקין אחרי שחיכו זמן רב? זאת ועוד, "טומאה הותרה בציבור": אם אין שמן טהור, מדליקים בשמן טמא. בכלל, איפה שמענו שקובעים חג על נס שאיפשר לקיים מצוה? אם אי אפשר לקיים מצוה, אי אפשר, וזה אונס שרבונו של עולם פטר.
והוא מסביר, חג החנוכה הוא על ההצלה. הגמרא רצתה ללמוד אמירת הלל בפורים בקל וחומר מפסח: אם בהצלה מעבדות לחרות, קל וחומר הצלה ממיתה לחיים. כאשר התורה קבעה חג הפסח, זה כולל כל הצלה. כך כותב החתם סופר. אם כן, מה ענינו של נס פח השמן? מסביר המהר"ל שהוא לא הסיבה לחג אלא סימן. כלומר אותו נס הוא סימן מן השמים להסכמה אלהית למרד.
הרי ספקות רבים היו אם להכנס למאבק: איך בטוחים שיצליחו? יש סיכוי? פקוח נפש? בזבוז משאבים? חיילי יהודה מכבי עצמם הביעו לפניו ספקות שמא לא ינצחו בקרב, שהרי אנו מעוט קטן, ושמא אין סיכוי. יהודה מכבי השיב שגם דוד ניצח את גולית וכן יהונתן את הגדוד. אמנם, אינינו בטוחים שננצח, הוסיף, אך נעשה מה שאנו מצווים . אין מסירות נפש על תנאי שיהיה נס. כאשר הושלכו חנניה מישאל ועזריה לכבשן האש, הם לא ידעו מראש שיהיה נס אלא מסרו נפשם, כפי שמביא רש"י על הפסוק "ונקדשתי בתוך בני ישראל" (ויקרא כב לב)
.
מרד החשמונאים היה העזה גדולה, כי לא היו אז נביאים שיבטיחונו נצחון ולא אורים ותומים. אך לא היה צורך בכך, שהרי חייבים להלחם למען עצמאותנו.לכן בא נס פח השמן, מסביר המהר"ל, כדי לקבוע ממרומים
שהמרד הזה היה כדת וכדין. זו קביעה מאז לדורות, שיש למרוד למען חרותנו
הלאומית.


== השמטתו מהמשנה ==
== השמטתו מהמשנה ==
מבוקר
8,889

עריכות

תפריט ניווט