קריעת ים סוף: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,663 בתים ,  8 ביולי 2013
(סידור)
שורה 86: שורה 86:
== קריעת ים סוף בראי הארכיאולוגיה ==
== קריעת ים סוף בראי הארכיאולוגיה ==


החוקר המפורסם רון ויאט, לאחר מחקר יסודי לגלות היכן המיקום המדוייק שבו היהודים נכנסו לתוך הים, הגיע למסקנה (בהתבסס על הפסוקים בספר שמות, ועל ספרו של [[יוסף בן מתתיהו]]), כי מדובר על חוף במפרץ Aqaba, בשפת Nuweiba ("ואדי Watir"). אכן, במקום הזה, מצא רון עמוד עתיק מאבן, עם כתובת עברית ארכאית, שבו נכתבו המילים: "מצרים, מוות, פרעה, משה, י-ה-ו-ה, שלמה". רון סבור כי העמוד נבנה על ידי שלמה המלך, כדי לציין את המיקום של חציית ים סוף, להנציח את האירוע. בצלילה על קרקעית הים באתר זה בשנת 1978, רון ושני בניו מצאו (וצילמו) חלקים של מרכבות מצופים באלמוגים. מאז, כמה ארכיאולוגים (Mark Krasberg מנורבגיה, Ross Petterson מאוסטרליה, Yuka Fontan משבדיה, Mike Redman מאנגליה, ועוד) צללו באתר זה, והממצאים התרבו מפעם לפעם: תאי מרכבות מזהב, שרידי שלדי אדם, גלגלי מרכבות (בעלי ארבעה, שישה ושמונה חישורים) ושלדים של סוסים. אחד הממצאים היה גלגל מרכבה בעל שמונה חישורים, אשר הובא למנהל העתיקות המצרית, ד"רNassif Mohammed Hassan. לאחר שבדק את הגלל, מיד הכריז שהוא מזמן שתואם לתקופת יציאת מצרים, כיון שגלגלים בעלי שמונה חישורים היו בשימוש רק באותה תקופה.
====קריעת ים סוף ב[[פפירוס איפוור]]====
לעיל בפרק ו' הזכרנו קיומו של פפירוס הנכתב עמצרי בשם איפוור. בין היתר, גם האירוע של קריעת ים סוף מתועד בפפירוס, ולהלן ציטוט דבריו:


פרט נוסף בעל משמעות: לאורך כל מפרץ Aqaba, חוץ מהמקום המוזכר לעיל, שיפוע החוף מתחת למים יורד בחדות רבה, בסביבות 45 מעלות. אם היהודים היו מנסים לצעוד בכל מקום אחר במפרץ, היו צריכים להתמודד עם ירידה חדה ביותר, לעומק של כ - 1500 מטרים. עם כל הילדים והצאן, המשימה היתה כמעט בלתי אפשרית. רק במיקום הספציפי המוזכר (שבו נמצאו המרכבות וכו'), המדרון הוא הדרגתי (14 מעלות), לעומק הרבה יותר סביר<ref>[http://www.ayalla.net/modules.php?name=News&file=article&sid=51 מאמר באתר אילה]</ref>
:"כמות כפולה של אנשים יצאו להלחם כדי להחזיר את העם שמשתחווה (כלומר, העם שהלכו לעבוד את האלוקים במדבר). יותר ממיליון אנשים כבר אינם בטווח הראייה.... הדבר שנמצא בין שמים לארץ (=עמוד האש?) מפחיד את כולם ... הדרך הפכה למלכודת ... מצרים נכנסה למקום של שפיכת המים, והגיבורים נתפסו על ידי מי ששפך את המים ... האסיאתים (יהודים שבאו למצרים מאיזור אסיה) הגיעו לבדם עד הסוף (של הים?)... לא נותר אף אחד נגדם. כל השבטים מחוץ למדינה התמלאו פחד ".
 
קטע נוסף בטקסט של איפוור נראה שמתייחס לאובדן של הצבא מצרים (דבר שהתרחש כאשר טבעו בים סוף): "ראו עתה, הארץ נמצאת ללא מלכותה. ראה, כל כוחות הצבא לא נמצאים במקומם ... כמו צאן תועה ללא רועה. "
 
====ממצאים נוספים על קריעת ים סוף====
1. כפי שמוזכר בערך [[יציאת מצרים]], פרופסור אמנואל ויליקובסקי מזהה בכתובת שב"מקדש" מצרי ב"אל-עריש" איזכור לאירוע של קריעת ים סוף<ref>Ages in Chaos I: From the Exodus to King Akhnaton עמ' 58</ref>.
 
2. בתבליט באלכסנדריה, מצויירים מצריים עם סוסים ורכבים שוקעים בתוך הים<ref>ספר "ההגדה הארכיאולוגית".</ref>.
====ממצאיו של רון ויאט====
החוקר רון וויאט (ראה אודותיו ב[[ארכיאולוגיה מקראית<ref>מתולדותיה של הארכיאולוגיה המקראית]]) חקר במשך שנים היכן המיקום המדוייק שבו היהודים נכנסו לתוך הים, והגיע למסקנה (בהתבסס על הפסוקים בספר שמות, ועל ספרו של ]]יוסף בן מתתיהו[[), כי מדובר על חוף במפרץ Aqaba, בשפת Nuweiba ("ואדי Watir").
להלן תקציר הסיבות שהביאו את רון וויאט למסקנה זו, מתוך אתר אילה<ref>[http://www.ayalla.net/modules.php?name=News&file=article&sid=51 מאמר באתר אילה]</ref>:
 
:בתקופת שיעבודם במצרים, בני ישראל חיו באזור הדלתא של הנילוס במקום המכונה "רעמסס": "ויסעו בני-ישראל מרעמסס, סכתה, כשש-מאות אלף רגלי הגברים, לבד מטף." (שמות פרק יב, פסוק ל"ז(. עם יציאתם ממצרים, מקום חנייתם הראשון היה בסכת בקצה הצפוני של מפרץ סואץ. ישנו מקום שנקרא בכמה שמות "ת'ארו" ו"תכות" שמתאים לתיאור של סכת בדיוק, נמצא בכתבים עתיקים שהמבצר "ת'ארו" היה ממוקם ליד הדלתא או "רעמסס", במקום בו התגוררו בני ישראל שם גם היה הצבא המצרי מתאסף להכנות לקראת יציאה לצפון. יוספוס פלאביוס כותב בסיפרו "קדמוניות היהודים" (ספר שני פרק י): "כאיש צבא, משה הכיר את "ת'ארו", ושם הוא אירגן את ה"צבא" הגדול ביותר ליציאה ומשם הם יצאו ל"איתם". וכך נאמר במקרא: "ויסעו, מסכת; ויחנו באתם, בקצה המדבר" (שמות י"ג-פסוק כ). אתם היתה בקצה המדבר, ים סוף: "ויסב אלקים את-העם דרך המדבר, ים-סוף; וחמשים עלו בני-ישראל, מארץ מצרים" (שמות י"ג פסוק י"ח). כשהם נעים דרך מדבר ים סוף ובורחים מצבא פרעה השם אומר למשה לפנות דרומה ולהגיע לים, אז, עברו בני ישראל דרך ואדי שמוביל לים: "דבר, אל-בני ישראל, וישבו ויחנו לפני פי החירת, בין מגדל ובין הים: לפני בעל צפן, נכחו תחנו על-הים. ואמר פרעה לבני ישראל, נבכים הם בארץ; סגר עליהם, המדבר." (שמות י"ד פסוקים ב-ג). אם נבחן את התיאורים המקראיים היטב, אז כדי להגיע ממדבר ים סוף לחוף הים בני ישראל היו צריכים לעבור דרך ואדי שעונה על התנאים הבאים: 1. שיהיה מוקף בהרים גבוהים שאין מהם דרך בריחה דבר שיגרום להם להיות "נבוכים". 2. שיוכל להכיל כמות של כמה מליוני אנשים על צאנם ורכושם. 3. שיוביל לחוף גדול דיו להכיל את כולם. הואדי היחיד בסביבה שעונה לתיאורים בתורה, נקרא ואדי ואטיר. והינו הנתיב היחיד שיכל להכיל את הכמות האדירה של היוצאים ממצרים ,הוא מוביל ממדבר ים סוף ועד לחוף הים ...יוספוס פלאביוס מוסיף לנו מידע בספרו "קדמוניות היהודים" (ספר שני פרק ט"ו) לגבי רדיפת צבא פרעה אחרי עם ישראל הוא כותב: "הם גם סגרו על המעברים בהם הם חשבו שהעברים עשויים לברוח,ולירות עליהם בין המצוק הלא נגיש והים... ולכן הם לחצו את העברים עם הצבא שלהם במקום בו רכס ההרים נסגר על ידי הים".
 
אכן, לאחר סיור בחוף אשר לפי רון התרחשה קריעת ים סוף, מצא רון עמוד עתיק מאבן, עם כתובת עברית ארכאית, שבו נכתבו המילים: "מצרים, מוות, פרעה, משה, י-ה-ו-ה, שלמה". רון סבור כי העמוד נבנה על ידי שלמה המלך, כדי לציין את המיקום של חציית ים סוף, להנציח את האירוע.
 
בצלילה על קרקעית הים באתר זה בשנת 1978, רון ושני בניו מצאו (וצילמו) חלקים של מרכבות מצופים באלמוגים. מאז, כמה ארכיאולוגים (Mark Krasberg מנורבגיה, Ross Petterson מאוסטרליה, Yuka Fontan משבדיה, Mike Redman מאנגליה, ועוד) צללו באתר זה, והממצאים התרבו מפעם לפעם: תאי מרכבות מזהב, שרידי שלדי אדם, גלגלי מרכבות (בעלי ארבעה, שישה ושמונה חישורים) ושלדים של סוסים. כמה סרטים נערכו ממצאים אלו, כגון ע"י Simcha Jacobovici וע"י Bob Cornuke.
 
אחד הממצאים היה גלגל מרכבה בעל שמונה חישורים, אשר הובא למנהל העתיקות המצרית, ד"ר Nassif Mohammed Hassan. לאחר שבדק את הגלל, מיד הכריז שהוא מזמן שתואם לתקופת יציאת מצרים, כיון שגלגלים בעלי שמונה חישורים היו בשימוש רק באותה תקופה.
 
פרט נוסף בעל משמעות: לאורך כל מפרץ Aqaba, חוץ מהמקום המוזכר לעיל, שיפוע החוף מתחת למים יורד בחדות רבה, בסביבות 45 מעלות. אם היהודים היו מנסים לצעוד בכל מקום אחר במפרץ, היו צריכים להתמודד עם ירידה חדה ביותר, לעומק של כ - 1500 מטרים. עם כל הילדים והצאן, המשימה היתה כמעט בלתי אפשרית. רק במיקום הספציפי המוזכר (שבו נמצאו המרכבות וכו'), המדרון הוא הדרגתי (14 מעלות), לעומק הרבה יותר סביר<ref>מאמר באתר אילה</ref>.


==ראו גם==
==ראו גם==
מבוקר
1,662

עריכות

תפריט ניווט