רשמים מהרב רבינוביץ'

הרב יהודה זולדן כתב דברים אישיים לזכרו של הרב נחום רבינוביץ' זצ"ל, ראש ישיבת מעלה אדומים.

4 דק' קריאה
אריה מינקוב

הרב נחום רבינוביץ' זצ"ל, היה ראש ישיבת ההסדר 'ברכת משה' מעלה אדומים, למעלה מארבעים שנה.

אכתוב כמה מבטים אישיים שראיתי ולמדתי ממנו, כפי שהם עולים בזכרוני, בכאב ועצב גדול מאד, מאז שהכרתי אותו יותר מקרוב מעת שבאנו לגור בשנת תשס"ו ליד שכונת מצפה נבו במעלה אדומים (אחרי הגירוש מגוש קטיף)  [בודאי שרבנים ותלמידים שהיו איתו בקשר רציף והרבה יותר שנים, יוכלו לספר עוד ועוד. על ספריו וחיבוריו, על פסיקותיו, הנהגותיו, ניתן כמובן לקרוא וללמוד בכל מה שכתבו ויכתבו עליו].

סדרת "יד פשוטה" על הרמב"ם: על משנה תורה לרמב"ם נכתבו הרבה מאד ספרים. מאות. אבל יד פשוטה אחר מכולם. אין פלפולים בנוסח "שני דינים" וכד'. מה שהרב רבינוביץ ניסה לשחזר הוא מה היו מקורותיו של הרמב"ם, ואיך הוא למד אותם. מה היה בספריה שלו. כל המקורות מהספרים של התנאים והאמוראים, והכתבים והמסורות שהיו לו מהגאונים ומהראשונים שקדמו לו. כמעט ואין נזכרים חיבורים שאחרי תקופת הרמב"ם, ואז הניתוח המדוקדק והמדויק, מילה במילה מה התכוון הרמב"ם, איך הוא למד את הגמרא, מה הבין מרבנו חננאל, ומה ההיגיון בסדר הפרקים וההלכות ומה היתה הסיבה שהוא כתב כך ולא אחרת, וכמובן ע"פ בדיקה בכתבי יד, ועוד. בדרך לימוד כזו מתחדשים הבנות מקוריות שלא מופיעים בספרי האחרונים או בהסברים נפוצים על הרמב"ם בעולם הישיבות. עוד אין יד פשוטה על הכל, אך כשלומדים רמב"ם מומלץ להסתכל ביד פשוטה.

גם בתכנית הלימודים לבגרות הבאנו מספר פעמים דברים ממנו. בסוגיות הגמרא במסלול תלמוד – אסופת סוגיות, וביחידת הבגרות בספרות השו"ת - על מנהגי עדות, ועוד. [סיפר הרב כרמיאל כהן, שהראו לו מובאות מדבריו בחוברת אסופות, והוא הודה ושמח על כך מאד].

ספרים נוספים: על אילו יש להוסיף עוד ספרים. פחות מוכר: הדר איתמר - הדרנים על כל הש"ס (יצא בתשל"ב), שו"ת שיח נחום, מלומדי מלחמה, וספרים נוספים. בכל התשובות יש מקוריות, שכל ישר וגאוני. 

שיחות: לא זכיתי ללמוד בישיבת ההסדר במעלה אדומים, אך השתדלתי לחבור ולהיות בקשר איתו. לדבר איתו מדי פעם בלימוד, בדברי תורה. תמיד היה מענין, מקורי, ומרענן. מונח תמיד בסוגיה, נותן את המבט שלו ומשאיר עוד נקודות לחשוב אחרי שהשיחה הסתיימה. 

בשנים האחרונות הוא נחלש. לפני מספר שנים יצאתי אחר תפילת ערבית של מוצאי שבת מבית הכנסת פני שמואל במעלה אדומים לכיוון ביתי, ובדרך נמצא גם ביתו. זו עליה. גם הוא הלך והתחלנו לדבר. מיד בהתחלה אמר לי: "אני צריך להתנצל. קשה לי כבר ללכת מהר, אם לא מפריע לך שנלך לאט".

מידות: בעל ענוה גדול. עומד בתור במכולת השכונתית כמו כל אחד. אנשים וילדים פונים אליו שיתקדם בתור, והוא לא מוכן. בשום פנים ואופן.

בריאות: זוכר שהיה ניתן לראות אותו בכל בוקר עושה הליכה קצרה. שומר על הבריאות. לאחר תפילת שחרית, היה יוצא מהישיבה, מקיף את בניני האברכים ומגיע לביתו, על אף שהיה יכול לרדת במדרגות ולהגיע לביתו בדרך הרבה יותר קצרה.

הכנה לתפילה: בשנים האחרונות כשעוד היה מתפלל בישיבה היה מי שלוקח אותו בבוקר לתפילה בישיבה. התפילה בשעה 6:45. היה אפשר כבר לראות את הרב רבינוביץ' בשעה 6:30 עומד ליד הבית מחכה שיבואו לקחתו.

רגישות ושמחת חג: אשתו היקרה נפטרה לפני מספר שנים, בשבת שבין יום כיפור לסוכות. האבלים ישבו רק בערב החג. כשהגעתי לנחם, זה היה בזמן שהרב חיים דרוקמן שליט"א, בא ג"כ לנחם. זוכר שהוא הצביע לעבר המרפסת, שם כבר היתה הסוכה מוכנה, ואמר לרב דרוקמן: איך אוכל להכנס בשמחה לחג, לסוכה?

פשטות: לפני מספר שנים, באחד מימי הקיץ, בתקופת בין הזמנים, עברתי עם הרכב ליד הקניון במעלה אדומים, וראיתי אותו עומד ומחכה ליד תחנת המוניות הסמוכה. עצרתי והצעתי לו טרמפ הביתה. אמר לי: הלכתי לקנות תרופות בבית המרקחת, ולא היתה מונית בתחנה כדי שאוכל לחזור הביתה. מי שמכיר יודע שרבנים חשובים אחרים בגילו ובמעמדו היו בודאי שולחים שליחים לבית המרקחת. אבל לא כן הרב רבינוביץ. נסע עם מונית לבדו להביא, ובקש גם לחזור בכוחות עצמו. 

לומד מכל אדם: שנת תשע"ה היתה שנת שמיטה. בשביעי של פסח בשנת שמיטה לאחר תפילת מנחה קוראים את וידוי מעשרות. באותה שנה שביעי של פסח היה ביום ששי, ואח"כ שבת. בקשו ממני לתת שיעור בבית הכנסת "פני שמואל" במעלה אדומים, על מצוות וידוי מעשר (עוד בשבתנו במכון התורה והארץ בכפר דרום, ערכתי ספר בנושא, בשם: הודאת הארץ). התוכנית היתה: שיעור, תפילת מנחה ואחריה הוצאת ספר תורה וקריאת הוידוי, ואח"כ קבלת שבת וכו'. הגעתי לשיעור והנה הרב רבינוביץ יושב בקהל. זה מאד הלחיץ. בקשתי ממישהו שיברר מה פשר הענין, אולי הוא חשב שכעת תפילת מנחה, ולאחר בירור קצר קבלתי תשובה: 'הרב בא לשמוע את השיעור. הוא יודע שתפילת מנחה אחר כך'. היה בהחלט מלחיץ, אבל הוא כמובן ברך אחר כך והוסיף לי עוד דברים בענין.

כשיצאו ספריו "יד פשוטה" (ג' כרכים) על ספר שופטים על הרמב"ם, התבקשתי לכתוב מאמר על הספרים במקור ראשון. לאחר כמה ימים הוא צלצל ואמר תודה רבה ושמאד נהנה וברך אותי. 

שכונת מצפה נבו במעלה אדומים: משהו על תושבי שכונת מצפה נבו במעלה אדומים. הערכה והערצה רבה, הכל כבדו אותו כבוד גדול. הכל ידעו שגר בשכונה תלמיד חכם בסדר גודל מיוחד – קטנים וגדולים. כשהרב רבינוביץ' היה מגיע להתפלל בבית הכנסת בשכונה, היו מחכים לו עד שיסיים קריאת שמע ותפילת עמידה, על אף שהוא לא הוגדר כרב בית הכנסת. רבים היו מחכים לו עד שיצא מבית הכנסת. בשנים האחרונות הוא נחלש ותפילתו היה איטית יותר, ותמיד חיכו לו.

בחג סוכות עושים בבית הכנסת פני שמואל מנינים במקביל בבית הכנסת ובאולם השמחות שבקומה מתחת. בחג סוכות האחרון הרב רבינוביץ הגיע להתפלל אך המנין שהתחיל היה באלם השמחות, וכבר קשה היה להוריד אותו על כסא הגלגלים. מישהו מהקהל ירד לאולם ואמר שצריכים עשרה אנשים שיתפללו עם הרב רבינוביץ בספריה הקטנה של בית הכנסת. ומיד הרבה יותר מעשרה מתפללים רצו להיות אלו שיתפללו איתו.

 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, וילמד זכות גדולה על כל עם ישראל

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il