מסיימים את התנ"ך בשנה אחת!

איך מסיימים את התנ"ך בשנה אחת? מי הכניס סדרות לתנ"ך? - הרב מוטי דשא, ראש הגרעין התורני בכפר סבא בראיון מרתק!

2 דק' קריאה
חופשי
שלום לרב מוטי דשא, ראש הגרעין התורני בכפר סבא.
שלום וברכה

על רגל אחת,  מה זה בעצם לימוד התנ"ך היומי?
בכל מוצאי שמחת תורה, אנו מתחילים סדר לימוד של כל התנ"ך בשנה אחת. בשונה מהחלוקה המוכרת לרב הציבור של התנ"ך לפרקים, אנחנו לומדים את התנ"ך על פי 'סדרות'.

החלוקה לסדרות מחלקת את גם את התורה, גם את הנביאים, וגם את הכתובים. לפי הסידור שלהם כבר עלתה השערה שהיא בעצם עוזרת לנו להקיף את התנ"ך כולו בשנה אחת. 

החלוקה לסידרות והמספור שלהם מצויה בתנ"ך קורן בצד החיצוני (בצד הפנימי יש את החלוקה לפרקים). החלוקה לפרקים היא חלוקה נוצרית. סדר הלימוד הוא פשוט. בשבתות קוראים את פרשת השבוע, ובימי החול סידרא אחת ליום. מתחילים ביהושע, דרך כל הנביאים והכתובים. ואם תבחרו להצטרף אלינו  בשמחת תורה הבאה העז"ה תסיימו את כל התנ"ך.

מה מביא אותך להתעסק בנושא הזה?
לימוד תנ"ך הוא לימוד מאוד מאוד מאתגר, חלק גדול מהאנשים גם שומרי מעולם לא זכו לומר לעצמם שהם למדו את כל התנ"ך כולו. כל מיני ספרים שבחיים לא נגעו בהם, חלקם אנשים אפילו לא יודעים שהם קיימים והחוסר הזה שהוא חושב שצריך להציק לכל אחד ואחד מאיתנו.
 גם אני פעם ראשונה שסיימתי את התנ"ך היה יחסית מבוגר. גמרתי הרבה מסכתות לפני זה. וזה ממש בושה גדולה, ככה אני הרגשתי עם עצמי. וזו מתנה גדולה לכולם באמת לפגוש את התנ"ך בצורה המלאה שלו בשנה אחת, שאני מאמין שאנשים רבים ישמחו לקבל

חוץ מהחלוקה ללימוד של שנה אחת, יש סיבה לא ללמוד את התורה לפי הפרקים?
ודאי. אני שמח שאתה שואל.  יש להבין,  החלוקה לפרקים היא חלוקה נוצירת שהיא החלוקה שהיא הרבה פעמים בסדר גמור מבחינת ההיגיון שבה אבל לפעמים יש בה גם תכנים נוצריים ותובנות נוצריות שהחלוקה הזאת מנסה להטמיע במוחנו, תוך כדי הקריאה. 

איך קרה שהחלוקה הנוצרית נכנסה לתוך התנ"ך היהודי ואיך משתמשים בזה, זו שאלה שמציקה לי הרבה זמן. זה חילול השם גדול מאוד וזה ממש להכניס צלם להיכל. לכן חשוב מאד להתעקש על החלוקה היהודית. את החלוקה של הסדרות ניתן למצוא בתנ"ך של הוצאת קורן. היא נמצאת בחלק החיצוני של הדף. ניתן לראות בחלק הפנימי את הפרקים על פי מספרים,  ובחלק החיצוני יש רשימה של אותיות בלי מספור, וזה בעצם החלוקה של הסדרות המוכרת לנו מהתנ"ך המדויק של כתר ארם צובא. 

ולפרטים הטכניים:
כולכם מוזמנים להצטרף לאתגר החשוב לעבור על כל התנ"ך כולו. הפרוייקט הזה הוא עולמי. ויש אף אתר שאפשר להצטרף אליו, כתבו בגוגל "התנ"ך היומי". אז כל מי שרוצה להתחיל מוזמן.
בפרשיות התורה אפשר לראות שחלוקת הסדרות היא חלוקה עניינית. בחלוקה של הסדרות בנביאים ובכתובים גם כן ניתן לראות כיצד היא בנויה בצורה כזאת שהיא בערך באותה באוטו אורך קריאה כמו פרשיות התורה מצד אחד, ומצד שני הרבה פעמים היא מפסיקה קצת לפני סוף הקטע הענייני. אולי המטרה היא לתת לנו הרגשה של מה מחכה לנו מחר, על מנות לעורר בנו את הרצון להמשיך ולקרוא. בלימוד שלנו נשתדל לגמור את הנושא כדי שלא תהיו במתח יותר מידי, כדי שכולם יוכלו להשאר בעניינים. 

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il