נס חנוכה בעולם שכלי | מבט יהודי עם הרב גלעד לואיס

האם כאשר סומכים על נס עוזבים את השכל? בכל דור ודור עם ישראל מסתמך על ניסים, אך האם כאשר אנחנו מסתמכים על הנס אנחנו זורקים את השכל? הרב גלעד לואיס ברעיון מחזק על הטבע והנס לכבוד חג החנוכה. סרטון נוסף מסדרת "מבט יהודי" מבית אתר ישיבה.

2 דק' קריאה




זקני צפת מספרים שכששחררו את העיר צפת במלחמת העצמאות היא שוחררה על ידי ההשתדלות הטבעית אבל לא פחות גם על ידי ניסים גדולים. הטבע היה שבצפת אמרו פרקי תהילים והתפללו, הדליקו נרות וקראו לרבש"ע זה הטבע של העיר צפת. הנס הגדול היה שהפלמ"ח הספיק להגיע ברגע האחרון. או כמו שאמר ראש הממשלה הראשון בן גוריון בארץ ישראל מי שלא מאמין בניסים הוא לא אדם ריאלי. גם כשהרצל אמר בבזל יסדתי את מדינת היהודים זה לא  היה משפט ממש כ"כ "הגיוני"כשאין לנו שום דבר אפילו לא תנועה ציונית.
כשהבילוי"ים הגיעו לכאן בסך הכל ארבע עשרה חברים וחשבו להקים מחדש שלטון יהודי, זה היה "ממש לפי הספרים" של איך מקימים מדינה או כשהמחתרת של ניל"י חשבה לגרש את הטורקים והשלטון העות'מאני אחרי ארבע מאות שנה פה על ידי ציפורים ויוני דואר, זה ממש כמו "שלומדים בפקולטה למזרח התיכון ולמדעי הטבע".
כשאברהם מקבל את הבשורה שיוולד לו ילד, גם אם זה בגיל מאה, אומר לו רבש"ע צא הבט נא השמימה וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם, אומר לנו רש"י, צא מעולם הצטגננות כי לעם שיקום ממך אברהם, יהיה הרבה כישרונות ויהיו להם הרבה תכונות, היגיון לא יהיה אחד מהם. הם לא עובדים על פי טבלאות אקסל, הם לא מתאימים את עצמם לסקרים ולמדגמים, זה לא לפי שום שיטה הגיונית, ריאלית, שמוכיחה את עצמה וכשאנחנו אמרנו בקום המדינה שיש פה פחד ביטחוני, אז אמרנו. ואחר כך אמרנו שאיך נחזיק את המדינה ביכולת הכלכלית? אז אמרו. אחר כך אמרו שיש בעיה דמוגרפית מול הילודה של הערבית. גם את זה אמור. ואחר כך אמרו שיהיו בעיות של מים ובעיה חינוכית וזהות יהודית, אבל מה לעשות? אנחנו אנשים רצוינאלים ולכן אנחנו מאמינים גם בניסים.
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il