דיני פלסטר בשבת | הלכה בטעמה - הרב אריאל כהן

למלאכת תופר ישנה תולדה מעשית מאוד בימנו -הדבקה. אך האם כל הדבקה אסורה? ומה הדין של פלסטר בשבת? הרב אריאל כהן בשיעור חדש בסדרת הלכה בטעמה מסביר את המקורות ואת המחלוקת בעניין פלסטר בשבת.

2 דק' קריאה
המתן לטעינת נגן הוידיאו

מלאכת תופר

אחת מל"ט אבות מלאכה האסורות בשבת היא מלאכת תופר. הרמב"ם (הלכות שבת, י, יא) מחדש שלמלאכת תופר יש תולדה מעשית מאוד - הדבקה.
המדביק ניירות או עורות זה לזה בקולן, בדבק, של סופרים חייב משום תופר, וכן להפך המסיר את הנירות הדבוקים זה מזה חייב משום קורע. וכאן עלינו לשאול האם מותר להדביק פלסטר על מכה או שריטה בשבת?

תפירה לזמן

אחת השאלות הגדולות שעסקו בהם הראשונים והפוסקים במלאכת תופר האם תפירה לזמן מותרת?  בגמ' מבואר שמותר לקשור קשר שדעת האדם להתירו לאחר זמן קצר יום או שבוע ונחלקו הראשונים אם הוא הדין למלאכת תופר? האם גם במלאכת תופר תפירה לזמן שדעת האדם להסיר את התפירה לאחר זמן קצר האם גם היא מותרת?
למעשה דעת השולחן ערוך והרמ"א אינה ברורה לחלוטין בסוגיה זאת ונחלקו בכך גדולי האחרונים. רבים מרבותינו ביניהם הרב עובדיה יוסף שלמה זלמן אוירבך ה'אור לציון' זכר כולם לברכה נקטו למעשה שתפירה לזמן מותרת. ולכן הם כתבו בספריהם שמותר לקחת פלסטר בשבת ולהדביק על שריטה או על מכה, כיוון שהדבקה היא רק לזמן קצר עד שהמכה תתרפא. אלא שכאן העיר הרב אוירבך נקודה חשובה שאם האדם מלפף את הפלסטר סביב האצבע ומדביק את קצותיו אחד לשני כך שבזמן ההסרה הוא יסיר את הפלסטר בעוד קצותיו מודבקות זה לזה. נמצא שתפירתו תפירה לזמן ואסורה.

הסרת ההדבקה

נקודה נוספת חשובה בעניין הדבקת פלסטר על מכה בשבת לפני שמדביקים את הפלסטר מסירים מעל הדבק נייר קטן שנועד לשמור על טריותו ולכאורה הסרה זו היא הסרה של תפירה העשויה לזמן שהרי הנייר דבוק על הפלסטר מרגע היצור עד לשימוש כעת. ותפירה לזמן והסרת תפירה לזמן אסורה לפי כולם. 
באמת הרב אוירבך כותב בגלל הסיבה הזאת שאדם שרוצה להשתמש בפלסטר בשבת עליו להסיר את הנייר השומר על הדבק לפני שבת מבעוד יום ואחרי שהוא הסיר אותו יכול לשוב להדביק אותו שוב. אבל פוסקים אחרים ביניהם הרב עובדיה יוסף והרב בן ציון אבא שאול כותבים שהרי גם כאן הנייר נועד להסרה ברגע שיצטרכו לפלסטר ועוד דבר נוסף בהרבה מהמקרים הנייר לא דבוק ממש לפלסטיק אלא רק מונח עליו בקלות.
לסיכום הסרת הנייר הדבוק על הפלסטר ראוי שתעשה לדעת הרב אוירבך מערב שבת ואם אדם שכח  ולא הסיר את הנייר מערב שבת ישנו פתרון להסירו בשינוי למשל בשיניו לדעת שאר הפוסקים שהזכרנו מותר לכתחילה להסיר את אותו ניר גם בשבת. הדבקת הפלסטר קלה יותר וגם הרב אוירבך  מתיר להדביק פלסטר בשבת על שריטה או על מכה.

תולש

דבר אחרון שיש להוסיף שאם אדם רוצה להסיר פלסטר בשבת הוא צריך להיזהר ממלאכת תולש ולכן אם הפלסטר מודבק במקום שיש בו שערות והסרת הפלסטר בוודאי תגרום להורדת שערות על האדם להסיר את הפלסטר בנחת כך שהסרת לא  תגרום להורדת שערות  או לחלופין להסירו ע"י מים
שנזכה לשמור על קדושת השבת מרוב  עונג ושמחה.
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il