בס"ד


מס. סידורי:14183

הפסקת עבודה של שמרטפית

שם בית דין:כרמי משפט - ענב
דיינים:
הרב עומר יוסף
תקציר:
התובעת שמרטפית, הורי הילדים קבעו איתה על מספר שעות ובפועל הגיעו מוקדם יותר. השמרטפית תובעת את כל השעות שקבעו איתה.
פסק הדין:
נכון לחוש לדעת הטור ולשלם עבור כל הסכום, אמנם אם נצרכים לקחת אותם לנסיעה וכד' יהיו רשאים לקחתם לפני הזמן ולשלם חצי מהשכר עבור השעות הנותרות. ואם כבר שילמו לבייביסיטר עבור כל השמירה מראש היא מוחזקת ויש לה 'קים לי' ואיננה חייבת להחזיר כנגד חצי מהשעות הנותרות.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך: כ"ח אדר תשפ"ג

כח אדר ה'תשפג

21/03/2023

תביעה בעניין הפסקת עבודה של בייביסיטר קודם הזמן שנקבע

המקרה: הורים שהיו צריכים לנסוע לעניין מסוים ממושך וסגרו עם בייביסיטר לסך שעות משמעותי, בפועל העניין נגמר הרבה יותר מהר מהצפוי, ההורים חזרו מוקדם ורצו לקחת את הילדה מהבייביסיטר.

הבייביסיטר טענה כלפיהם שעליהם לשלם את מלוא הסכום שסגרו ביניהם. 

לטענת ההורים כשהם הגיעו הם ראו שהיא כלל לא שמרה באופן מיוחד על ילדתם. היא ישבה בצד ולמדה וילדתם שיחקה עם ילדים נוספים (קרובי משפחתה) שנמצאו אצלה, ללא ידיעתם.

תורף הפסק – 

בייביסיטר הינה שומר שכר, והורי הפעוט הינם המפקידים. והלכה היא שכאשר השומר רוצה לחזור לרוב הפוסקים אינו רשאי (שו"ע חו"מ רצג א כראב"ד וריטב"א, ערוה"ש רצא יט. ולא כרשב"א שסובר ששומר דינו כפועל שרשאי לחזור בחצי היום, מהטעם כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם ולא עבדים לעבדים, ולא כמחנה אפרים שומרים סי' יח שסובר ששומר שכר דינו כפועל) 

אך כאשר המפקיד רוצה לחזור בו באמצע הוא רשאי, והטעם כיון שהזמן נועד לטובת המפקיד ולכן רק הוא רשאי לוותר על טובה זו (ערוך השולחן רצא יט). אמנם הוא יצטרך לשלם לשומר שכר גם עבור הזמן הנותר אך רק כדין 'פועל בטל' (שו"ע חו"מ שלג, א. כלומר אומדים כמה היה מוכן להפחית משכרו כדי שיפטרו אותו מהשמירה).

ועל פי זה היו ההורים רשאים כמובן ליטול את ילדם לפני תום הזמן, וישלמו לביביסיטר עבור השעות שנותרו חצי מהשכר (הסכום המקובל להגדיר בו דמי פועל בטל).

אמנם נראה שבייביסיטר איננה כדין שומר שכר רגיל, כיון ששומר שכר שומר ותו לא בעוד בייביסיטר צריכה גם לטפל בילד ולכן דינה כפועל! ובפועל ייתכן וישנה מחלוקת, 

הטור (חו"מ סי' שלג) כתב שאין בעל הבית רשאי לחזור בו כל משך זמן השכירות, 

אמנם שו"ע (שם) לא כתב שאינו יכול לחזור בו, אלא כתב שאם חוזר בו צריך לשלם לפועל דמי פועל בטל, ועיין פתחי חושן שכירות פרק י סקט"ז. 

למעשה, נכון לחוש לדעת הטור ולא ליטול את הילדים עד סוף הזמן (או ליטול וממידת חסידות לשלם עבור כל הסכום), אמנם אם נצרכים לקחת אותם לנסיעה וכד' יהיו רשאים לקחתם לפני הזמן ולשלם חצי מהשכר עבור השעות הנותרות. ואם כבר שילמו לבייביסיטר עבור כל השמירה מראש היא מוחזקת ויש לה 'קים לי' ואיננה חייבת להחזיר כנגד חצי מהשעות הנותרות.   

ובאתי על החתום

הרב עומר יוסף – דיין ורב הישוב ענב

תגיות

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il