בס"ד יום
רביעי י"ב תשרי תש"ע
מר ...
מר ....
א. התובע תובע תשלום עבור סכום שהשקיע
בעסקת המכונות ולא הושב לו מהחברה לאחר התביעה שהגיש נגדה בבית המשפט.
ב.
הוא תובע תשלום על מניעת הרווחים שעשוי
היה להפיק מהפעלת המכונות אילו היתה העיסקה יוצאת לפועל.
ג.
הוא תובע את הנזק שבאי קבלת
ה"מיקומים" וכרטיסי הטיסה, שהיה יכול לקבל אילו היה נרכש קו מכונות שלם.
ד.
וכמו כן הוא תובע על הוצאות שונות שהיו
לו בגין העסקה שלא יצאה לפועל.
בין הצדדים יש ויכוח האם הוסכם
על שותפות שווה בשווה או שמא הצטרפות הנתבע הותנתה במקור מימון מסוים שעתיד היה להגיע
לנתבע (ובסופו של דבר לא הגיע), אם לאו. מכיוון שהדברים נעשו בעל פה ויש הכחשות
בין הצדדים היה ראוי לכאורה שיחול הכלל המוציא מחברו עליו הראיה. ואולם מכיוון שבנוסף
לכך חתמו הצדדים על הסכם מול החברה, ונעשו שותפים להתחייבות ללא כל הסתייגויות,
שמא יש בה כדי ללמד על המחויבות השווה שביניהם. ואף שלנתבע יש אמתלא שעשה כן משום
שרצה לעזור לתובע כלפי החברה ולהראות שיש לו שותף רציני לכל דבר ועניין, מכל מקום
מכיוון שכאמור התובע מכחישו בזה והחתימה על ההסכם מסייעת לו בכך אפשר שיש לקבל את
עמדתו בנדון, ששניהם חייבים לשלם תשלומים שווים. אלא שאפילו כך, ואף אם נצא מתוך
נקודת הנחה שלא היה כל תנאי שהותנה כביכול על ידי הנתבע למימוש חלקו בתשלום עם כל
זה אין עדיין יסוד ברור לחייב את הנתבע בגרימת נזק או במניעת רווח מן הטעמים
דלהלן.
להלן נדון בשאלה האם מחויבות השותף מחייבת אותו גם בנזקי שותפו או במניעת רווח שנגרמו כתוצאה מאי מילוי חלקו בשותפות.
ברם, גם אם נצא מנקודת מוצא שאכן יש חיוב כזה (מה שאינו נכון בנדון דידן כפי שנראה
להלן), הוא נובע מהסתמכות הדדית שבין השותפים שעל סמך דברי השותף נכנסו
לעיסקה, מה שלא ניתן להיאמר בנדון דידן שהתובע קדם והתחייב לחברה בחוזה שחתם
בתחילה לבדו על כל הסכום כולו, והנתבע למרות שהתחייב לסייע לתובע להשלים חצי קו
כשצירף חתימתו אחר כך, מכל מקום לא מנע מן התובע לשלם את שהתחייב הוא בתחילה לשלם
בעבור קו שלם, ולכן אין סברא לחייבו לא על על נזק (מטעם דינא דגרמי) וקל וחומר שלא
על מניעת הרווח (מדין ערב) משום שהרי קדם והתחייב לבדו בלא שסמך ותלה אמונו בנתבע,
וכפי שיפורט להלן בדעת הריטב"א ורבותיו[2].
גם
התובע מודה שעוד בטרם תבע את החברה בבית המשפט, נאותה החברה לספק לו מכונות כמניין
מחצית הקו, אם אך יאות להשלים את תשלום עלותן. לפיכך לא ברור על מה ולמה הוא מלין
על הנתבע שלא סייעו בהשלמת תשלום מחצית הקו, שעה שהוא עצמו התחייב מראש לשלם לבדו
לפחות את מחצית עלותו של קו. שהרי בתשלום כל חלקו, בהשלמת חצי עלותו של הקו, היה
זוכה בחלקו בעסקה. ובעיקר שאף הוא ציין שהיה מסתפק במחצית הקו של מנין המכונות,
מתוך תקווה שבאמצעות רווחי הפעלתם יוכל להשלים את רכישת הקו כולו. נמצא שהתובע הוא
הוא זה שמנע את קבלת מחצית הקו, בכך שלא השלים את תשלום חלקו בעסקה. ואין זה משנה
שאי השלמת חלקו נבעה מכך שלא היה לו כסף לצורך זה.
ואף
שלדבריו לא היה מסוגל למלא חלקו בתשלום כל מחצית הקו משום שלא היה לו כסף לכך, אף
כך לא היה מפסיד את השקעתו בלא קבלת תמורה, שכן בבית משפט השלום ניתנה לתובע גם
האפשרות לקבל את החלק במכונות יחסית למה ששילם בפועל, ללא הוספת כל תשלום. ואולם,
הוא למרבה הפלא סירב אף לכך, ובזה הוא הוא זה שהזיק לעצמו. אמנם התובע העלה טענה
שלא היה לו כדאי להסתפק בחלק זה של הקו בלבד, שכן לא היה זוכה בבונוסים שמקנה
רכישת קו שלם. ואולם טענה זו אינה רלוונטית לעניין הנזק בהפסד הכספי שבגין אי קבלת
המכונות שתמורתן שולמה.
מכל זה
נראה כי לא הנתבע הוא זה שגרם את אי קבלת המכונות שתמורתן שולמה אלא התובע.
התובע טוען שעל הנתבע לשלם לו
רווחים שהיה יכול להפיק אילו הייתה העסקה יוצאת אל הפועל, ואף נוקב בסכומים
המתבססים על ערכים שנקבה החברה בפרסומיה. נראה שפרסומים אלו הם הינם ששכנעו את
התובע להיכנס לעסקה משום שהוא כנראה בתום לבו התפתה להאמין לפרסומי החברה ככתבם
וכלשונם, ומאותו הטעם הוא מוסיף ומבסס עליהם גם את תביעתו כלפי הנתבע. ואולם אליבא
דאמת אין הרווח הצפוי ברור ומובטח כלל וכלל ולכן אין כל סכום וודאי שעליו ניתן
לבסס תביעה זו. מלבד זאת, עצם החיוב בגין מניעת רווח אינו פשוט כלל וכלל ורבים
האחרונים הנוקטים שכלל לא ניתן לחייב על כך. אלא שבנדון דידן נראה שהכול יודו בכך
וזאת משני טעמים המובאים להלן:
יסוד להלכה זו בדברי התוספתא (בבא-מציעא פ"ד הכב): "הנותן מעות לחברו ליקח בהן פירות למחצית שכר, ובאחרונה אמר לו לא לקחתי – אין לו עליו אלא תרעומת", ובדברי רבי יצחק בירושלמי (בבא-מציעא פ"ה ה"ג) שהסיק מדברי התוספתא:
"המבטל כיסו של חברו אין לו עליו אלא תרעומת"
מאידך הוסיף רבי יצחק שם שהמבטל שדהו של חברו חייב לשפות לו. וכן מצינו בסוגית בבא-מציעא דף עג ע"ב באותו אחד שנתן לשליח מעות שיקנה לו יין בשעה ובמקום שיוכל לקנותו בזול, ולא קנה, סובר רב אשי, שהלכה כמותו, שאינו חייב לשלם לו את הנזק שבמניעת הרווח. מאידך מביאה שם הגמרא את דברי המשנה בדף קד ע"א שם, שבה נפסק:
"שהמקבל שדה מחברו והובירה, שמין אותה כמה ראויה לעשות ונותן לו שכך כותב לו אם אוביר ולא אעביד אשלם במיטבא".
ופירשה שם הגמרא שההבדל שבין ביטול כיסו לבין ביטול שדהו נעוץ בכך שהרווח שהיה לו
לעשות בממונו אינו בידו שכן, על פי פירוש רש"י, אפשר שלא ימכרו לו, ועל כן
התחייבותו אינה אלא אסמכתא, ואולם גבי שדה עיבודה הוא בידו, ולכן אין זו אסמכתא.
ויש שפירשו שבדבר שהוא בידו ולא עשה הרי זה כמזיק בידיים ולכן מתחייב (יעויין
בדברי המאירי שם). ויש הסוברים שהחילוק נעוץ בכך שבמבטל כיסו אין הרווח ברור ואינו
וודאי, מה שאין כן במבטל שדהו. ובפשטות נראה שפירשו כן את החילוק שבדברי הגמרא (ראבי"ה,
ועיין פני משה על הירושלמי ב"מ שם). ויש ראשונים שפירשו שהחיוב בשדה שהובירה
נעוץ בהתחייבות המפורשת שהתחייב לשלם אם יוביר, מה שאין כן במבטל כיסו של חברו.
(ע' או"ז ב"מ פ"ט סימן שלט, ובהגהות אשרי שם סימן ג', ובנמו"י
על המשנה שם) אכן יל"ע כיצד יהלום חילוק זה את דברי הגמרא הנ"ל. ואף
הריטב"א פירש בסוגית בבא מציעא דף עג כדרך זו, וכתב שבמבטל כיסו חשוב אסמכתא
משום שלא התנה במפורש, והסיק מתוך כך שאם במבטל כיסו התנה במפורש כמו שמתנה בשדה,
הועיל התנאי לחייבו, שמכיוון שנותן לו המעות ומאמין אותו שיעשה מה שאמר לו, באותה
הנאה שמאמין לו גמר ושיעבד עצמו לכך. ויש להוסיף עוד את דעת רבותיו של
הריטב"א הסוברים שאף ללא התנייה מפורשת, מכיון שהאמינו ונתן לו מעותיו
נתחייב. ואולם אף אליבא דדעה זו, כבר הטעים החתם סופר (חלק חו"מ סימן קעח)
שאף לדעתם כל זה דוקא כשהרווח הוא ברור ואולם כשאינו ברור אף בכה"ג אינו
מתחייב. ויעויין גם בדברי הרמ"א בסימן קעו סעיף יד ובדברי הנתיבות באות
ל"א שם, וכן בדברי הנתיבות בסימן קפג אות א', שכתב שאפשר שלעיתים אף שליח
בתשלום שלא ביצע את העסקה שנשלח לבצע יתחייב במניעת הרווח, ואולם מלבד זאת שרבו
החולקים על דעתו, אף לשיטתו צריך שיהא הרווח וודאי וברור.
העולה מכל זה שאין כל דרך לחייב
על מניעת הרווח כאשר אינו וודאי וברור.
עוד יש להוסיף ולהטעים, שגם
למחייבים על מניעת רווח הרי זה רק כאשר התובע יכול היה להרוויח מכספו שלו,
והנפקד שכספו בידו מנע ממנו רווחים שיכול היה להפיק מנכסיו וממונו שלו. מה שאין כן
בנידון דידן, בו התביעה היא על מניעת הרווח שציפה לו מהשקעת ממונו של הנתבע, שהרי
בזה לא מנע הנתבע מהתובע להשלים את כל מלוא הסכום הנדרש להפקת הרווחים. ואף שהתובע
היה מנוע מכך משום שלא היה לו כסף לכיסוי הרכישה, ואולם אין זו אשמת הנתבע. ועל כן
בנידון דידן אין סברא לחייב על מניעת הרווח.
ובאשר למניעת קבלת הבונוסים, אף
אילו היה הנתבע משלם את חלקו לא היה די בכך כדי לזכות בהם ללא השלמת תשלום חלקו של
התובע, והתובע הרי לא השלים חלקו, ואף טען שלא היה יכול להשלים. ועל כן אין לתלות
את אי קבלתם בנתבע.
ויש להוסיף ולהטעים כנ"ל
שאף התובע טען שאילו היו מצליחים לרכוש את מחצית הקו, היה מסתפק בכך משום שברווחים
של הפעלת המחצית היו מצליחים לממן את רכישת המחצית השנייה, והיו זוכים בבונוסים
שמקנה רכישת קו שלם. ואולם התובע כאמור נמנע מלשלם אפילו את מחצית הקו למרות שאף
לדבריו היה חייב בכך.
כמו כן יש לדחות תביעה זו מאותה
הסיבה שראינו לעיל ולפיה מניעת רווח שאין בה עיכוב כספי התובע אינה עילה לתביעה
מכל האמור לעיל עולה שהתנהלותו
של התובע כלפי החברה, היא היא זו שגרמה לו להוציא הוצאות אלו, ועל כן אין כל יסוד
לחייב בהם את הנתבע..
לאור כל זאת אנו דוחים את
תביעותיו של התובע כלפי הנתבע.
עם זאת אנו רואים צורך לקבוע שאסור
לו לנתבע להגיש תביעה כלשהי כלפי החברה בגין ההסכם הנדון, שכן הנתבע הודה בפני
בית הדין שמכיוון שהתנאי שלדבריו הותנה לא נתקיים, הוא אינו צד בהסכם זה, וזוהי
הודאת בעל דין שאין לו כל זכות בהסכם זה.
ועל כך באנו על
החתום
דיין
הרב חיים צפרי
|
אב"ד
הרב מיכאל
הרשקוביץ
|
דיין
הרב יעקב שרעבי
|
[1] יצוין
כי התובע טען מתחילה הסכום הטילה עליו החברה היה של עשרת אלפים ₪, ברם, מתוך דברי
החברה בכתב ההגנה שהגישה לבית משפט השלום סעיף 16.14 עולה כי החברה הציעה לו לפנים
משורת הדין כי ישלים את הסכום לכדי מחצית סכום הרכישה, העולה כאמור לששת אלפים תשע
מאות חמישים ושבעה ₪ בלבד ואכן לשאלת בית הדין תיקן התובע את עצמו.
[2] אמנם
בפועל לא שילם התובע את מרבית התשלום אלא במועד הצטרפות הנתבע לעסקה ואולי יוכל
לטעון כלפי סכום זה שאילו לא הצטרף הנתבע עמו לא היה מעביר סכום זה אף אם היה הדבר
כרוך בהפרת החוזה. ברם, עם כל זה נראה שהכלל ולפיו אדם עומד בדיבורו משום
"שארית ישראל לא יעשו עולה" נכונה גם בענייננו.