החזרת מוצר תוך 14 יום

ל' תשרי תשע"ז

היום, על פי חוק ניתן להחזיר מוצר למוכר תוך 14 יום מקנייתו, מה דעת חז"ל בעניין זה? האם לפי דבריהם יהיה אפשר להחזיר את המוצר בלי סיבה מוצדקת?

shutterstock

חז"ל ביקשו להגן על המסחר התקין,וביקשו למנוע אפשרות של חזרה מסיכום על המקח.

לפיכך קבעו, שהעובר ומשנה מסיכום עיסקהשנעשתה בעל פה בלבד, נחשב כ'מחוסרי אמנה' שלא עומד בדיבורו. ואם ניתן כבר הכסףבטרם התבצע הקניין על המקח, הטילו חז"ל קללה שמי שפרע מאלו שנהגו שלא ביושר,יפרע מהנוהג בחוסר הגינות במסחר. 

בגיליון זה נברר את מידת ההיתר להחזירמקח בפרק זמן שאיפשר החוק, האם גם במציאות זו יעבור על קללת 'מי שפרע'.

נעסוק במקרה שבו לקוח ביקש לחזור מהמקחרק בגלל שמצא את הפריט שקנה במחיר מוזל יותר. המוכר ניסה להניאו בטענה שהוא עוברעל 'מי שפרע', שכן לא מצא כל פגם במכשיר שקנה, ולאחר הקנייה אין יכולת חזרה מהמקח.נבחן האם בכח החוק לבטל את קללת מי שפרע.

נראה שמנהג שהכל מודעים לו ונוהגים עלפיו נחשב כהסכמה מקדימה, ולא יוכל לחזור בו ממוסכמה הנהוגה במקום זה, אף שהצדדיםלא פרטו והעלו הסכמה זו ביניהם באופן אישי.

לצפייה בגליון לחץ כאן

חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il