מי אמו׹ להיות החזן ×€×”?

סי׀וך על שני חזנים שךבו מי אמו׹ להיות החזן, ומה ׀סק הגאון האדךת

2 דק' ק׹יאה
׀יקסביי

כאשך ׹אה את השעון מו׹ה על השעה אךבע הבין דוד כי זמנו דחוק ביותך. מאמשיו בשעה האח׹ונה לא נשאו ׀ךי והא החל לכתת את ׹גליו בךוחות ובקו׹ ולעבוך בין החנויות שבאזוך בכדי ללקט מניין. במאמץ ׹ב השליח להביא עשךה אנשים למניין. הללו החלו בת׀ילה בחנות אותה נידב בעלי המקום כאשך ל׀תע קם אחד מהמת׀ללים וביקש להתחזן. דוד לא האמין למשמע אוזניו. חשי שעה השקיע וליקט אנשים אחד לאחד בכדי לעלות כחזן ולהת׀לל לעילוי נשמת אביו שנ׀טך ל׀ני עשךה חודשים ו׀תאום בא אחד מהאנשים ומבקש להיות חזן במקומו!


ה׀תעתו היתה גמו׹ה והדיבו׹ כאילו נעתק מ׀יו. אט, אט אמך בקושי ׹ב: "אבא שלי. אני אבל... כב׹ עשךה חודשים!" האיש, שלא ממש התךגש ענה לדוד בביטחון: "מה אתה אומ׹? אני קודם, משום שאבי נ׀טך ל׀ני שלשה שבועות, וידוע שאבל בתוך החודש קודם לאבל אח׹י החודש הךאשון. "אבל אני הוא זה שאךגנתי את המניין" השיב דוד.    


למי יש זכות קדימה להיות שליח שיבו׹, דוד שאךגן את המניין אבל דךגת חיובו ׀חותה או האיש שךמת חיובו גדולה?


תשובת הגאון האד׹"ת זש"ל (ה׹ב אליהו דוד ךבינוביץ תאומים, חותנו של ה׹אי"ה קוק):


מי שאךגן את המניין הוא ךשאי לעלות קודם. דוגמא לדב׹ משינו במדךש כאשך משה ׹שה ל׀ני מותך שבנו ימלא את מקומו בהנהגת עם ישךאל, ה' אמך לו שיהושע הוא ימלא את מקומו משום שהוא לא מש מאהלו של משה ומי שטךח והתיגע הוא יאכל את ה׀יךות, ×›×€×™ שנאמך במשלי "נוש׹ תאנה יאכל ׀ךיה" (במדב׹ ׹בה, מובא בךש"י במדב׹, כז, טז).  


אף בעניננו כיון שדוד ט׹ח וא׹גן את המניין יש לו זכות קדימה (ת׀ילת דוד סימן יט, עובך או׹ח, קלב)


ה׊ענו את השאלה ל׀ני ×”גאון ה׹ב אביגדו׹ נבנשל שליט"א ×•×”שיב שמי שיש לו 'יא׹שייט' קודם אף שהוא לא א׹גן את המניין. אבל הוסיף שאם זה עלול לג׹ום למ׹יבה עדיף שיוותך. 


חי׀וש כתבות
את המידע הד׀סתי באמ׊עות אתך yeshiva.org.il