פירות שביעית: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
הוספת קטגוריה בתבנית מקור
מ (הורדת סוגריים מתבנית:מקור)
מ (הוספת קטגוריה בתבנית מקור)
שורה 7: שורה 7:
משום קדושת שביעית חלים על "פירות שביעית" מספר דינים:
משום קדושת שביעית חלים על "פירות שביעית" מספר דינים:


* חובת הבעלים להשמיט ולהפקיר כל מה שתוציא הארץ, שנאמר {{מקור|שמות כג, יא}}: "והשביעית תשמטנה ונטשתה, ואכלו אביוני עמך ויתרם תאכל חית השדה"; וכל הנועל את כרמו או סג את שדהו בשביעית, ביטל [[מצות עשה]]; וכן אסור לאדם לאסוף את פירות שדהו לתוך ביתו, אפילו על מנת לחלקם לעניים; אלא יפקיר הכל, ויביא לתוך ביתו מעט מעט.
* חובת הבעלים להשמיט ולהפקיר כל מה שתוציא הארץ, שנאמר {{מקור|(שמות כג, יא)}}: "והשביעית תשמטנה ונטשתה, ואכלו אביוני עמך ויתרם תאכל חית השדה"; וכל הנועל את כרמו או סג את שדהו בשביעית, ביטל [[מצות עשה]]; וכן אסור לאדם לאסוף את פירות שדהו לתוך ביתו, אפילו על מנת לחלקם לעניים; אלא יפקיר הכל, ויביא לתוך ביתו מעט מעט.


* איסור עשיית סחורה בפירות שביעית, שנאמר: "והיתה שבת הארץ לכם לאכלה", ודרשו חכמים: "לאכלה" - ולא לסחורה.
* איסור עשיית סחורה בפירות שביעית, שנאמר: "והיתה שבת הארץ לכם לאכלה", ודרשו חכמים: "לאכלה" - ולא לסחורה.
שורה 37: שורה 37:




פירות שביעית שגדלו בארץ ישראל בשדה שבבעלות גוי, האם חלה עליהם קדושת שביעית, נחלקו בכך חכמי [[צפת]] כבר לפני כארבע מאות שנה: לדעת מרן [[רבי יוסף קארו]]: בעלות גוי מפקיעה את הפירות מקדושת שביעית, ומשום כך אין איסור לסחור בפירות אלו או להפסידם. ואילו המבי"ט {{מקור|רבי משה מטראני}} ובנו המהרי"ט {{מקור|רבי יוסף מטראני}} חולקים על מרן ופוסקים שפירות נכרי חייבים בדיני קדושת שביעית.
פירות שביעית שגדלו בארץ ישראל בשדה שבבעלות גוי, האם חלה עליהם קדושת שביעית, נחלקו בכך חכמי [[צפת]] כבר לפני כארבע מאות שנה: לדעת מרן [[רבי יוסף קארו]]: בעלות גוי מפקיעה את הפירות מקדושת שביעית, ומשום כך אין איסור לסחור בפירות אלו או להפסידם. ואילו המבי"ט {{מקור|(רבי משה מטראני)}} ובנו המהרי"ט {{מקור|(רבי יוסף מטראני)}} חולקים על מרן ופוסקים שפירות נכרי חייבים בדיני קדושת שביעית.




16,530

עריכות

תפריט ניווט