דיני פרשת זכור | נקודה בהלכה - הרב איתן מינקוב

ז' אדר תשפ"ג

בשבת זאת נתכנס כולנו לשמוע את קריאת פרשת זכור, קריאה שלרוב הדעות אנו מקיימים בה מצווה מדאורייתא. מה כלול בקריאה זאת ומה הדינים המיוחדים שלה? האם נשים חייבות בקריאת הפרשה? ומה יעשה אדם שלא יכול לקרוא עם כולם? הרב איתן מינקוב עושה סדר בנושא ובהלכות.

2 דק' קריאה
ישיבה
שימוש בתמונה זו נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות בתמונה זו ומעוניינים שנחדול משימושה או נעדכן קרדיט מתאים, אנא פנו אלינו לכתובת: [email protected]

המתן לטעינת נגן הוידיאו
שבת זכור - שבת הסמוכה לחג הפורים, כולם שמחים, כולם רוקדים. מה מיוחד בשבת הזאת? מה אנחנו עושים בשבת זכור?
בשבת זכור, אנחנו מקיימים מצוות עשה דאורייתא של זכירת מעשה עמלק. חכמים תיקנו שבשבת הסמוכה לחג הפורים נקיים את מצווה זו.
בפרשת זכור אנחנו מצווים על שלושה עניינים:
"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק" (דברים כ"ה, י"ז) מצוות עשה לזכור את מעשיו של עמלק.
המצווה שנייה היא לא לשכוח את המעשים הרעים שעשה לנו עמלק כשיצאנו ממצרים - "לֹא תִּשְׁכָּח" (דברים כ"ה, י"ט).
המצווה השלישית היא למחות את זרעו של עמלק, "תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם" (דברים כ"ה, י"ט).

מצוות הזכירה נעשית דווקא במניין ובספר תורה. אמנם, יש דעות שגם ללא מניין או ללא ספר תורה ניתן לקיים את המצווה. ולכן, אדם שלא יכול להגיע לבית הכנסת, יקרא מחומש או לחלופין מספר תורה אם יש לו, אך ללא ברכה. בנוסף לכך, יבקש בפורים עצמו מבעל הקורא בפרשת "ויבוא עמלק"
לכוון לפטור אותו כי יש דעות שגם בזה יוצאים ידי חובה. ובנוסף לכך, כשנקרא בספר דברים את פרשת כי תצא, ששם כתובה פרשת זכור, גם יבקש מבעל הקורא לכוון להוציא אותו ידי חובה.

אם כן לסיכום, מי שלא יכול להגיע לבית הכנסת, שלוש דברים יכול לעשות: הראשון - לקרוא מחומש או בספר תורה ביחיד ללא ברכה. השני - בפורים בפרשת "ויבוא עמלק" לכוון לצאת ידי חובה בפרשה. והשלישי, בפרשת כי תצא יבקש מבעל קורא לכוון להוציא אותו ידי חובה.
יש להקפיד לשמוע כל מילה ומילה בפרשה, ולכן בעל הקורא צריך לקרוא לאט, בקול רם וברור את הפרשה, כך שכל השומעים יוכלו לצאת ידי חובה. גם השומעים צריכים להקפיד לשמור על שקט גמור, לא לגרור כיסאות, או להשתעל בקולניות כך שכולם יוכלו לצאת ידי חובה. הקורא - צריך לכוון להוציא את השומעים ידי חובה, וגם השומעים צריכים לכוון לצאת ידי חובת המצווה. מעיקר הדין, ניתן לצאת ידי חובה בכל ההגיות ובכל ספרי התורה, אמנם, לכתחילה, נכון שכל אחד יילך למקום שבו קוראים כפי ההגייה שלו ובספר תורה כפי מסורת אבותיו.
כיוון שקריאה זו היא מדאורייתא, נכון וראוי להוציא את ספר התורה המהודר ביותר שיש מארון הקודש. יש מבני אשכנז שנוהגים לחזור על הפסוק האחרון פעם שנייה. הסיבה לכך היא כיוון שיש ספק במילים "זכר עמלק", זכר - האם זה צֵירֵי - זֵכֶר, או: סֶגוֹל - זֶכֶר, ולכן - קוראים שוב כדי לצאת מחמת הספק. נחלקו הפוסקים האם נשים חייבות בפרשת זכור.
מנהג הנשים - שאינן הולכות לשמוע את הפרשה, עם זאת, נכון לכתחילה שאישה תשתדל ללכת לשמוע את הפרשה בבית הכנסת, ואישה שאינה יכולה - תקרא את הפרשה מחומש. אם יתאספו נשים שרוצות לקרוא את הפרשה בספר תורה, אפשר להוציא ולקרוא להן מספר תורה כשר בבית כנסת.
עמלק מבטא את הרוע שבעולם, שנלחם כנגד כל הטוב שעם ישראל מייצג. שנזכה למחות את זרעו של עמלק מתוכנו ומהעולם כולו ובכך להגיע לחג הפורים בשמחה גדולה.
חיפוש כתבות
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il