הרב חרל״פ – סולם מוצב ארצה וראשו בשמיים
ז' כסלו תשפ"ההרב יעקב משה חרל"פ, רבה של שכונת שערי חסד ותלמידו המובהק של הראי"ה קוק, הותיר אחריו מורשת תורנית עמוקה המשלבת נגלה ונסתר, עיון והגות אמונית. תורתו מדגישה את כוח הרצון, העלייה המתמדת בחיים והאמונה הטהורה בהנהגת ה'.
אחת מדמויות המופת שהתהלכו ברחובותיה של ירושלים לפני כמאה שנה היא ללא ספק הרב יעקב משה חרל''פ ששימש כרבה של שכונת שערי חסד, שכונה שהתהלכו בה גדולי וענקי עולם והרב חרל''פ בגיל צעיר הוכתר כרב השכונה. רבים ממכיריו תיארוהו הן כמלאך אלוקים והן כאדם בעל לב רגיש ודואג לתלמידיו. הרב יעקב משה חרל''פ היה תלמידו המובהק של הרב קוק זצ''ל, עדות לקרבה ביניהם ניתן לקרוא בחלופות מכתבים ביניהם בספר ''הד הרים'' שם ניתן לראות את יחסו המופלא של הרב חרל''פ לרבו הרב קוק והערכתו הגדולה לדמותו הנפלאה, בד בבד עם קשר חי וקרוב של שני צדיקים הרואים את העולם בעינים עמוקות הצופות למרחוק.
לתורתו של הרב חרל''פ המשלבת נגלה ונסתר, עיון והגות אמונית, נחשפתי כתלמיד ישיבה תיכונית כאשר אחד הרמ''ים לימד רעיון מאחד ממאמריו לקראת הימים הנוראים, משהו בדברים קנה אותי וקיבלתי על עצמי להתחיל ללמוד מספריו, מאז זכיתי בחסדי שמים בשבע עשרה השנים האחרונות לעסוק בתורתו והגותו. תורתו הפרושה על כ' כרכים של ''מי מרום'' ועוד מאמרים וסיפורים (שירת הי''ם ואגרות מרום בהוצאת הוועדת להנצחת הרב חרל''פ בראשותו נינו יאיר חרל'פ) בנתה אצלי בסיס להשקפת עולם רחבה ועמוקה בכל תחומי החיים.
תורתו של הרב חרל''פ משלבת פשט ודרש, עומק עיוני ועומק נפשי ורוחני כאחד. במאמריו לפרשת השבוע, שרבים היו מתקבצים לשמוע בשקיקה, הוא פורש את עומקה של הפרשה בשילוב מדרשים ופרשנים מהפשט,דרש ותורת הסוד. בספריו העוסקים במסכת אבות ובמידות (מי מרום א, ב ויט) הוא מבאר נושאים עמוקים בתורת המידות ועבודת הנפש, ובספרו על התפילה (מי מרום יג) וסיפורים על דמותו אנו עדים לעבודה עמוקה של לב, נפש ונשמה שהתמזגו בתפילותיו. בספריו על החגים הוא נוגע במשמעות הרוחנית העמוקה של החגים ובתפקיד האדם בכדי להתרומם על גובהם הרוחני, ובספריו על הגאולה ארץ ישראל וסגולת ישראל הוא פורש את יסודות תורתו על התגשמות חזון הגאולה בימינו, אף שהדברים נכתבו לפני עשרות שנים הקורא בהם יראה עד כמה הדברים נוגעים לתקופה המיוחדת והמורכבת בה אנו נמצאים. (מי מרום ג, ומי מרום ו').
אחד מהיסודות שעולים שוב ושוב בדבריו הוא יסוד הרצון, הרב חרל''פ כותב בכמה מקומות שיסוד ההתעלות אינה תלויה בכשרון בלבד אלא בעיקר ברצון ובשאיפה לגדלות, "יסוד האסון של הדורות האחרונים שאינם מגיעים למידתם של הדורות הראשונים, הוא אך הייאוש, הייאוש מן הגדלות המצוינת והמפליאה, הוא המעכב להגיע לגדלות הזו, אי הייאוש ושימת הדעת על הרצון פועלת על טבע הכשרונות" (מי מרום ט רנט).
עוד כתב הרב חרל''פ (בפירושו למסכת אבות מי מרום ב) כי טבע האדם לעמל, והקושי של האדם בעמל נובע מכך שהאדם לא רואה את העמל במבט נכון, האדם סבור כי ישנה מטרה ספציפית שאליו להגיע, אך עבודת האדם היא בצמיחתו המתמדת ''העלייה בסולם היה התכלית'', ועוד כתב על הפסוק ''מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קדשו'' על הר ה' לא נאמר אלא בהר ה', מטרת האדם להיות בעלייה מתמדת כי הר ה' הוא הר ללא פסגה מוגדרת, שכן מטרתה היא העלייה המתמדת והצמיחה האישית והרוחנית הנלוות לעלייה זו. כפי שנוכח כל מי שנחשף לדמותו של הרב חרל''פ דרך הסיפורים הרבים והעדויות הרבות (למשל בספר שירת הי''ם) רואה בחוש כי הרב היה נאה דורש ונאה מקיים וראינו בני עלייה והם מועטים והרב חרל''פ היה אחד מהם.
משנתו הרחבה נוגעת בהרחבה גם בנושא הייסורים, ומי שנחשף לרשימות האישיות (מי מרום יט) ולסיפורים ולעדויות עליו יודע כי הרב חרל''פ התמודד בעצמו עם לא מעט קשיים לא מעטים\ יסודות תורתו (אפשר לראות למשל במי מרום ו פרקים יב וכה) העוסקים בראיית הטוב במציאות מתוך אמונה עמוקה כי הקב''ה מנהיג את עולמו בד בבד עם כאב רגשי עמוק על הצרות שפקדו את עם ישראל יוצרת תורה חיה השלובה באמונה בוערת בלב רוגש. הרב חרל''פ כאב את כאבה של האומה והתאבל באבלה של ירושלים, וזכה גם לשמוע ולראות בבניינה, כפי שמסופר כי בסוף ימיו היה חולה וחלוש והיה זקוק למנוחה רבה סמוך לביתו היו שיפוצים נרחבים לצרכי ציבור, משפחתו רצו לפעול כדי להרחיק את הבנייה והשיפוצים מביתו של הרב חרל''פ, כששמע זאת, פנה אליהם בלב רוגש ואמר ''כל חיי התפללתי לזכות לראות בבניינה של ירושלים, כעת קשה לי לראות אך נותר לי לשמוע בבניינה של ירושלים ואת זה אתם רוצים לקחת ממני?
היום ז' כסלו חל יום פטירתו של הרב חרל''פ דמותו ממשיכה לחיות בהגותו הרחבה, כל מי שחפץ להכיר ולטעום מגדלותו ולינוק תורה הנוגעת ברום שמים ומגיעה עד תחתיות ארץ, כיעקב בחלומו- תורה שהיא סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, יכול לפתוח אחד מספריו הרבים להתמלא ולהתבשם.
יהי רצון שנזכה להמשיך את תורתו וציפייתו לראות ולשמוע בבניין ירושלים.
כתב ידידיה סולומון חבר בוועד להנצחת הרב חרל''פ.