476
שאלה
תודה רבה על התשובה. כמה שאלות נוספות, מציאותיות לגמרי:
שאלה-א’: נגיד והשבת נכנסת ב-16:00. זה אומר שלמעשה חייבים לכוון את הפלטה שתידלק עוד לפני שבת (נגיד בערב שבת ב-15:45), ואז מותר בערב בשת ב-17:00 לשים עליה את המאכל (מבושל כל צורכו) ולהוריד את המאכל כעבור שעה ב-18:00 (הפלטה ממשיכה להיות דלוקה גם אחרי זה). האם מותר לנהוג כך לפי השיטה והמקורות שהיבאת?
שאלה-ב’: נגיד והשבת נכנסת ב-16:00, אז אני מכוון (לפני שבת) את הלפטה מ-15:45 ועד 11:00 ביום שבת בבוקר. זאת אומרת ש ב-11:00 בשבת בבוקר הפלטה כבויה. ואז מה שיקרה הוא שבשבת בצהריים ב-15:45 היא תידלק שוב בגלל שכך זה היה מכוון לפני כניסת השבת. לפי המקורות של התשובה שענית, האם יש בעיה שהפלטה תידלק שוב בשבת בצהריים ב-15:45 במידה ולא שמים עליה שום מאכל בכלל ?
תודה רבה מראש על כל התשובות וסליחה על הפילפול שיצא.
תשובה
בע"ה
א) שאלה א:
הדבר מותר כאשר מתקיימים שלשת התנאים הבאים ביחד:
1) המאכל מבושל כל צרכו.
2) המאכל מוצק ולא נוזלי.
3) לא מניחים אותו ישירות על הפלטה, אלא רק על צלחת הפוכה וכדומה היוצרת הפסק אוויר בין הפלטה למאכל.
[אגב, אין מניעה שהפלטה תדלק רק בחמש בערב].
ב) שאלה ב:
אין בעיה שהפלטה תדלק בשנית אחה"צ, ואפילו לשיטת החזון איש הדבר מותר משום שבאותה שעה לא ימצא עליה שום מאכל.
בברכה,
הרב עודד מילר