270
שאלה
הבנתי שלעניין של ההלכה יש שתי שיטות לחישוב שעות זמניות מעלות השחר עד צאת הכוכבים או מהזריחה לשקיעה אבל קראתי במקום מסוים שהשיטה שמעלות השחר עד צאת הכוכבים זה רק לדיני תורה וסתם לעניינים רגילים נהוג לחשב את שעות היום רק לפי השיטה שמהזריחה עד השקיעה האם זה אכן כך?
תשובה
לשואלת, שלום וברכה!
אני לא בטוח שהבנתי למה את מתכוונת, ואציע שתי אפשרויות:
1. אולי המקור שקראת מתכוון לומר שהשעות הרגילות בשעונים שלנו מתאימים לזמן שמהזריחה עד השקיעה. זה נכון, בימים מסוימים בשנה שבהם היום והלילה שווים באורכם ("ימי השוויון" באביב ובסתיו, 21 במרס ו- 22 בספטמבר). בימים אלו הזמן שבין הזריחה לשקיעה הוא בדיוק 12 שעות של ששים דקות.
2. אולי הוא מתכוון לומר שבזמן חז"ל, כאשר דיברו על שעות זמניות, התקיימו שתי שפות במקביל: אחת בשפת העם, שהתחשבה בזמן שמהזריחה לשקיעה, ואחת בשפת ההלכה, שהתחשבה בזמן שמעלות השחר עד צאת הכוכבים. אינני יודע אם מישהו סובר כך, ואולי באמת חכם כלשהו כתב זאת כדי לתרץ בדרך זו קשיים מסוימים שעולים מדברי חז"ל על השיטה שהחישוב הוא מעלות השחר עד צאת הכוכבים: הוא יסביר שמאמרים אלו בדברי חז"ל השתמשו בשפה העממית. אם לזה הכוונה, ברור שהדעה החולקת לא תסכים אתו.

פרוש חלום עם נחשים
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ז ניסן תשפ"ד

דיני יום העצמאות שהוקדם או נדחה
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אייר תשע"ח

להסתפר לצורך דייט ולשמוע מוזיקה להרים מצב רוח
הרב אליקים לבנון | כ"ד ניסן תשפ"ה

עמידה בצפירה
הרב יצחק בן יוסף | כ"ז ניסן תשע"ו

האם מותר להגיד את שם השם כחלק משיר?
הרב פרופ' נריה גוטל | ג אייר תשפ"ה

שאלה בקשר למצוות ליווי אדם
הרב פרופ' נריה גוטל | ג אייר תשפ"ה

קידושין ה עמוד א
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
