שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום לכבוד הרב, לפני מספר שנים (לפני שהתחזקתי והבנתי שיש חשש לדין מוסר) הלשנתי לעירייה על בעל בית שפיצל את דירתו כנגד החוק ובכך גרם לשכנים לסבול מבעיות תשתיתיות של הבניין. יש לציין שאני לא גרתי שם אלא שמעתי מחבר שגר אצלו וחרה לי מאוד המצב הזה מכיוון שגרתי בבניין אחר שבו היה אותו הדבר בדיוק (שם לא הלשנתי). האם יש עניין לדין מוסר? במידה וכן, איך אוכל לתקן זאת? תודה
תשובה
בדין מוסר ישנם כמה דעות שחשוב להכיר: א. יש אומרים שאם ה"מסירה" נעשתה על מנת לתקן עוול או נזק אין בזה איסור של מוסר (רמ"א חושן משפט שפ"ח סעיף ה מחלוקת בין הראשונים שם) ב. במקום שאין יכולת להשליט דין וחוק על ידי בית דין ישראל - יש אומרים שאין דין מוסר לערכאות (ציץ אליעזר חלק יט סימן נ"ב בסופו) ג. דעת ערוך השולחן שמוסר זה דווקא במשטרים פרימיטביים ישנים שאין בהם חוק וסדר אבל במקום שיש חוק אנושי מסודר אין בזה דין מוסר ואלו דבריו : "הערה: ידוע לכל קוראי הדורות שבזמן הקדמון במדינות הרחוקות לא היה לאיש בטחון בגופו וממונו מפני השודדים והאנסים אף שנשאו עליהם שם משרה כידוע גם היום מאיזה מדינות מאפריקא השוד והחמס שפחות הממשלה עושים ועל טוב יזכרו מלכי איירופא וביחוד אדונינו הקיר"ה מרוסיא ואבותיו הקיסרים ומלכי בריטניא שפרשו כנפי ממשלתם בארצות הרחוקות למען יהי לכל איש ואיש בטחון על גופו וממונו באופן שהעשירים לא יצטרכו להסתיר עצמם שלא ישללו ממונם ויהרגו אותם ועל זה סובב הולך כל דיני מסור ומלשין שבש"ס ופוסקים כאשר נבארם בס"ד כי המוסר ומלשין את חבירו לפני שודדים כאלה הלא רודפו בגופו וממונו ולכן ניתן להצילו בנפשו " (ערוך השולחן חושן משפט שפח סעי' ז) וכפי שהעיד בעל הציץ אליעזר בתשובתו שם שדברי ערוך השולחן אינם דווקא משום שלום מלכות.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il