שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • חופה וקידושין
קטגוריה משנית
שאלה
כאשר החתן אומר לכלה מתחת לחופה "הרי את מקודשת לי וכו’..." על איזה אצבע הוא עונד לה את הטבעת? ראיתי בסרטים שהוא עונד לה את הטבעת על האצבע ולא על הקמיצה, מדוע זה כך? ובאיזה שלב הכלה מעבירה את הטבעת מהאצבע לקמיצה? וכן מתי החתן עונד הוא בעצמו את הטבעת? ולמה נהוג לענוד את טבעת הנישואין בקמיצה דוקא ולמה ביד שמאל ולא ימין?
תשובה
בס"ד לשואל שלום וברכה, נהגו שמסירת הטבעת מהחתן לכלה תעשה על האצבע הסמוכה לאגודל ביד ימין (שו"ע אבן העזר סימן כז בדברי הבאר היטב). טעם הדבר הוא קבלי ומובא בפרי עץ חיים פרק י'. באופן פשוט הטעם הוא משום שבלשון ההמון זאת האצבע הנקראת 'אצבע' בפי כל וגם משום שזהו המנהג. יש לציין שגם אם תקבל הכלה את הטבעת באצבע אחרת הדבר לא פוגע בקידושין, והכלה מקודשת לבעלה בספר יפה ללב לרבי רחמים פלאג'י האריך לבאר שיסודם של הדברים על פי קבלה ומיוסדים על התיקונים זוהר. על הכלה להושיט את האצבע על דעת לקבל את בקידושין מהחתן שמקדש אותה. לאחר שהחתן ענד לכלה את הטבעת והעדים ראו זאת, אין כל בעיה שהעלה תעביר את הטבעת לאצבע אחרת כפי רצונה (כך כתב דעת הרב חיים קנייבסקי ומובא בספר הנישואין כהלכתם פרק ז הערה 71) בספר נישואין כהלכתם כתב בשם הרב משה פיינשטיין (אגרות משה, ח"ג סימן י"ח) שאם הבעל רוצה לענוד גם הוא טבעת, יש לענוד אחר החופה. שירבו שמחות בישראל, בברכה הרב אלעד טאוב כולל הלכה ישיבת בית אל

1 תגובותב1 דיונים

  • ד דוד |ג' אלול תשפ"ד

    תיקון

    יש לומר הרב חיים קנייבסקי, ולא חיים קנייבסקי

לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il