שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
לקראת נסיעה לנורבגיה בקיץ ביררתי כמה שאלות בכשרות ועלו לי כמה שאלות, אשמח אם הרב יכול לעזור. 1) לגבי חדש, הבנתי שהמציאות בארצות הצפוניות קצת יותר מורכבת, בגלל שהרבה מהתבואה מושרשת מאוחר. האם הרב יודע אם אפשר לסמוך על המתירים (אני ספרדי)? האם זה נחשב בגדר של ספק? 2) לגבי פת עכו"ם, הבנתי שבתנאים מסוימים אפשר לקנות אצל אופה גוי. האם אין חשש שמא בתבניות של המאפיה / בתנור אפו דברים לא כשרים? 3) האם אפשר לקנות בחו"ל תבניות / רדיד אלומיניום וכלים חד פעמיים, או שיש חשש למשיחה בשמן מן החי וכדומה? 4) האם הרב יודע אם הפיקוח שם הוא כזה שמתיר לקנות חלב עכו"ם? 5) שבת נכנסת ויוצאת מאוחר מאוד - מה צריך לעשות לגבי הבדלה? סליחה על האריכות ותודה רבה
תשובה
שלום וברכה! 1. אכן בארצות אירופה יש מציאות נפוצה של "חדש", משום שיש זריעה של תבואה אחרי פסח, והיא מגיעה לשוק בחודשי הקיץ. בין הפוסקים יש שהעלו צדדים להקל בכך, ונחלקו האם אפשר לסמוך על צדדים אלה. הפוסקים הספרדים החמירו בכך יותר מן האשכנזים, אולם כאשר מדובר בספק חדש, גם בין הפוסקים הספרדים יש שהקלו. (עיין שו"ע יו"ד רצ"ג, ב-ג; שו"ע או"ח תפ"ט, י'; נושאי הכלים שם; ילקוט יוסף יו"ד רצ"ג, יא.) למעשה, רבים מיושבי חו"ל סומכים על המקילים, אך למי שיש אפשרות להחמיר בכך נראה שיש מקום גדול להחמיר בעניין זה. במיוחד הדברים אמורים למי שאינו חי בחו"ל באופן קבוע אלא מגיע לזמן קצר, כך שניתן ביתר קלות להימנע מחשש איסור. מבחינה מעשית, עד תחילת חודש אוגוסט אין חשש חדש, משום שהתבואה שנזרעה לאחר פסח עדיין לא נקצרה. גם לאחר מכן, המציאות (לפחות נכון לשנה זו) היא שבחיטה רוב התבואה היא מותרת (מזריעת החורף), אבל בשעורה יש כנראה בעיה בארצות סקנדינביה (עיין כאן לגבי שבדיה: http://kosher-germany.com/koshergermany/he/%D7%90%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%A8-%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%97) 2. באופן עקרוני, במקום שלא ניתן להשיג לחם של יהודים, מותר לאכול לחם ממאפיות של נכרים (בניגוד ללחם של אפייה ביתית, שדינו חמור יותר). אבל זה רק בתנאי שהלחם מצד עצמו הוא כשר. פעמים רבות מוסיפים ללחם תוספים שאינם כשרים. לכן צריך להתעדכן דרך הקהילה המקומית או דרך אתרים של מומחי כשרות, איזה סוגי לחמים הם ללא מרכיבים בעייתיים. כאשר ידוע שסוג מסויים של לחם הוא כשר, ואין מורחים את התבניות שלו בשומן טרף, אז בדרך כלל אין צורך לחשוש שמא התבנית או התנור שימשו לפני כן למאכלים אסורים (עיין שו"ע יו"ד קכ"ב, ו). 3. לפי מה שראיתי בכמה פירסומים, כיום לא מצוי שמושחים את התבניות בשומן מן החי. וגם אם יש משיחה כזו, לדעת כמה פוסקים זה פגום ואינו אוסר. 4. למיטב ידיעתי במדינות אלה ניתן לסמוך על הפיקוח, לנוהגים כדעה המקילה בעניין חלב נכרים. 5. אם שבת יוצאת מאוחר מאד, אפשר ללכת לישון לפני צאת השבת, ולעשות הבדלה בבוקר. באופן זה מברכים רק את ברכת הגפן וברכת ההבדלה, ולא את ברכות מאורי האש והבשמים (שו"ע רצ"ט, ו; ועיין שם רצ"ז, א, רצ"ח, א, שאין צריך להתאמץ באופן מיוחד כדי לזכות בברכות מאורי האש והבשמים). יש לזכור לעשות הבדלה בבוקר מיד לאחר התפילה, ולא לאכול לפני ההבדלה.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il