26
שאלה
שלום רב!
תודה על התשובה המפורטת. רציתי לשאול:
א. מה שהרב כתב שמי שלא התפלל שחרית יתפלל מנחה מיד ולא יחכה למניין - האם זה חובה על האדם, שבמקרה שלא התפלל שחרית הוא צריך להתפלל מנחה ללא דיחוי ובלי לחכות למניין, או שאם ברצונו לחכות למניין הוא רשאי?
ב. האם צריך להניח תפילין דווקא במניין מנחה שהוא מתפלל בו?
תשובה
שלום וברכה!
א. אין חובה להתפלל מנחה מיד. מותר להמתין ולהתפלל מאוחר יותר, ובפרט אם מאוחר יותר יהיה לו מניין. אלא שבמצב כזה אסור לאדם לאכול עד שיתפלל, כפי שביארתי. לכן אם הוא רוצה לאכול, עדיף שיתפלל עכשיו בלי מניין ואז יאכל, מאשר שיאכל ויתפלל מאוחר יותר במניין.
ב. מי שלא הניח תפילין בשחרית, לא צריך להניח דוקא במנחה. יכול להניח תפילין באמצע היום, ולומר את פרשיות קריאת שמע. וכך אף נכון לעשות, לא לדחות את הנחת התפילין לזמן מאוחר יותר, אלא להניח מיד כשיוכל (עיין משנ"ב ס"ו, מ, ושעה"צ שם, סד). ממילא, אם האדם לא זקוק לאכול כעת, ויתפלל מנחה במניין בשעה מאוחרת יותר, יש להניח תפילין כעת ולהתפלל מנחה אחר כך.

מה מברכים על גלידה עם גביע?
הרה"ג דוב ליאור | כ"ב אלול תשס"ז

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

לד' בעומר בשבת - מתי מותר לספרדים להסתפר והתגלח
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"א

לחדש בגדים בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | כ"ז ניסן תשע"ג

אישור מחלה על מצב נפשי
הרב אליקים לבנון | ה אייר תשפ"ה

מכירת חמץ רשימת המצרכים
הרב אליקים לבנון | ה אייר תשפ"ה

להעיר להורה שעובר על איסור שבת
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
