שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
  • משפחה, ציבור וחברה
  • מצוות ישוב וכיבוש הארץ
undefined
שאלה
שלום אנחנו גרים במאחז ליד יישוב מרכזי (7 דקות נסיעה) בגלל גודלו של המאחז המניין אצלנו מאוד מצומצם, ונובעים מכך מספר שאלות: 1. האם ישנה חשיבות לקיום מניין במקום כזה? 2. האם ישנה עדיפות להצטרף למניין שלנו במקום לנסוע למניין ליד העבודה או ביישוב המרכזי? 3. לצערנו ישנם אנשים שמאחרים למניין והציבור נאלץ לחכות להם, האם זהו גזל זמן? 4. האם אפשר להתחיל עמידה שרק ששה מהמניין יתחילו את העמידה ביחד? 5. ישנם אנשים שמאריכים בתפילתם והציבור נאלץ לחכות להם. א. האם אפשר להתחיל חזרה אם רק ששה סיימו תפילתם? ב. האם הם צריכים להזדרז בתפילתם למען הציבור? 6. לפעמים שעת המניין היא לפני הנץ. האם עדיף להשלים את המניין או לנסוע להתפלל לאחר הנץ ביישוב המרכזי? 7. אנשים לפעמים מביאים ילדים קטנים שמפריעים לתפילה, האם עדיף שאנשים אלו יתפללו בבית (במקרה שהם חייבים להשגיח על הילדים), ומה לעשות אם הם חלק מהעשרה של המניין? תודה רבה
תשובה
שלום. השאלות מאד מגוונות,ונוגעות למקרים שונים, ולפרטי הלכות רבים. אשתדל להשיב, דבר דבור על אופניו. 1. אין ספק שקיום מנין קבוע בנקודת יישוב, יש לה חשיבות להתקבעות ואחיזה במקום. אבל, זה לא בכל מחיר, כדלהלן. 2. אם יש סיכוי סביר למנין, ודאי להצטרף למנין במקום, כדי לחזקו. 3. החובה להשתתף ולחזק את המנין הוא, "עזוב תעזוב עימו" ! אם כל הציבור מתגייס, ועשרה מתייצבים בכל בקר לתפילה, אזי היחיד הפורש, מקלקל לכולם, ויש עליו חיוב גדול להיות חלק מהנושאים בעול. אולם אם אין עשרה "מוסרי נפש" על המנין, יש מאחרים שצריך להמתין להם, משמע שהציבור לא מוכן להתאמץ, ואין על היחיד חובה להשתתף, אפשר לנסוע להתפלל במקום אחר. 4. תפילה בציבור היא, כאשר 10 מתחילים עמידה יחד.עיין ביאור הלכה, קט׳,א, ד"ה הנכנס. אם יש רק ששה המתחילים, אין זו תפילה בציבור, אבל אפשר לעשות תפילה קצרה: הש"ץ מתחיל בקול, 5 ועוד הוא מתפללים , אומרים קדושה אם יש עוד 4 העונים, ואח"כ ממשיכים בלחש. אם יש כהן, הש"ץ עוצר לפני רצה, ה5 מסיימים, הכהן מתכונן, הש"ץ ממשיך רצה בקול, הכהן עולה ומברך, הש"ץ מסיים בהמברך את עמו ישראל בשלום, ואומר בלחש אלקי נצור. אח"כ ממשיכים כרגיל. 5. כך יש לנהוג גם כאשר יש המאריכים בתפילה. אם אין 9 עונים, "קרוב להיות ברכות הש"ץ לבטלה", לשון השו"ע, קכד, ד. 6. מנין לפני הנץ, אבל אחר "משיכיר", אם המנין מתבסס על עשרה, כל אחד מהעשרה עדיף שיחזק, ויתפלל במקום. 7. אין להביא לבית הכנסת ילדים המפריעים לתפילה! המשנ"ב בסי׳ צח, ס"ק ג, מביא דברי השל"ה המגנה מנהג זה בחריפות! גם אם יתבטל המנין, יש להתפלל במקום אחר. מנין עם ילדים מפריעים, לא נחשב למנין! תתקבלנה תפילותינו!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il