- שבת ומועדים
- יו"ט שני של גלויות
52
שאלה
אני גר בישראל אבל אני טס לצרפת באסרו חג שמחת תורה שהוא גם ערב שבת (10/17/14). הר' הלברשטט שליט"א, אומר שאני לא אכנס לתחום של ישוב יהודי עד לאחר הזמן שלוקח להגיע אחרי יום טוב שני.
השאלות שלי:
- מה הוא "יישוב יהודי" כאן - המשפחה שלי בצרפת? בית הכנסת?
- אם מותר לי להיות עם המשפחה שלי, האם אני יכול לעשות מלאכות האסורות להם בפרהסיה?
- האם זה מקרה מיוחד שבו אני יכול להיכנס ליישוב קודם לכן, מכיון שיום טוב שני נכנס ישירות לתוך שבת?
תשובה
כל עיר שגרים בו יהודים גם אם הם מועטים נחשב "ישוב יהודי" לעניין שאין לבן ארץ ישראל לעשות בו מלאכות בפרהסיא ביום טוב שני של גלויות (אגרות משה יו"ד ד סימן כד אות ב).
לדעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל מותר לבן א"י לנחות בנמל תעופה ביום טוב שני אפילו אם נמל התעופה נמצא בתוך תחום עיר שישראל דרים בה, ויש מחמירים בזה, ולכל הדעות לא יכנס לתוך העיר עצמה עד מוצאי יו"ט שני (יום טוב שני כהלכתו פרק ג, סעיף יא, עמ' קלו).
על פי זה באופן תיאורטי מותר לך לטוס לצרפת באסרו חג ולשהות בשדה התעופה עד צאת השבת, אך מכיוון שלא מסתבר שתרצה לעשות זאת ויש כמובן הרבה בעיות אחרות בשהייה בשדה התעופה למשך כל השבת, האפשרות היחידה היא לדחות את הטיסה למוצאי שבת.
בשנה רגילה בה יום טוב שני לא חל בערב שבת מותר לצאת מארץ ישראל באסרו חג, לנחות בשדה התעופה בצרפת במהלך יום טוב שני של גלויות, ולצאת משדה התעופה עם צאת החג.

דיני כשרות בחו"ל
מכון התורה והארץ | כ"ח ניסן תשע"א

ישראלי בחו"ל ביום טוב שני
הרב דניאל קירש | י"ג ניסן תשפ"ה

בן א"י המתארח ביו"ט שני בחו"ל
הרב יצחק בן יוסף | כ"ג ניסן תשע"ט

האם אני תושב חו"ל?‬
הרה"ג דוב ליאור | ו תשרי תשס"ט

בס"ד, כמה פעמים צריך להזכיר שם השם במסמך כמו מבחן, ש.ב, וכו
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה

יש מעלה בסיפורי קודש?
הרה"ג יעקב אריאל | ד אייר תשפ"ה

קידושין ה עמוד א
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
