שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • עבודה בשבת
קטגוריה משנית
שאלה
בוקר טוב כבוד הרב, קודם כל תודה רבה לך כבוד הרב על כל ההשקעה ועל העמל שלך בעם ישראל ובעזרה שאתה מעניק! ברצוני לברר את ההלכה לגבי המצבים הבאים: א. במידה ופתחתי קבוצת פייסבוק שמיועדת לקהל נכרי וככל הנראה רובה המוחלט יהיו גויים (כמובן שיכול להיות שיהודי יצטרף). 1. האם מותר להחזיק קבוצה זו? 2. האם אוכל לענות להודעות ששולחים שם בשבת? 3. האם עדיף שאבטל את האפשרות לשלוח הודעות בשבת? (אם כן האם ללכת על פי הזמנים בארץ או גם בחו״ל) ב. האם מותר להחזיק אתר מידע הפתוח בשבת (לקהל של גויים). 1. במידה והוא חינמי ולא מתבצעת בו קנייה/מכירה וכו׳? 2. במידה ושילמו עליו אך לא בשבת? (לא מתבצעת בו קנייה או מכירה וכו׳) ג. במידה ושלחתי הצעת מחיר לבעל עסק בימי חול, האם אני צריך לסגור את האפשרות שהוא יעביר לי את הכסף בשבת? ד. במידה וישנה תוכנה מסויימת שהמחיר לשימוש בה הוא $100 כתשלום חודשי, ובמידה ואני אפנה אדם אל התוכנה אני אקבל 40% מהמחירה כל חודש - הכוונה שאני מקבל מהחברה קישור של האתר שלהם עם משהו מסויים שיזהה את מי שנכנס לאתר שלהם דרך הקישור שלי, ובכך יוצא שאני יכול לשלוח למישהו את הקישור המיוחד לי והוא יוכל להיכנס לאתר שלהם בזמנו הפנוי, ובמידה והוא ישלם לתוכנה אני אקבל את האחוזים שלי. (שוב גם קהל המכוון הוא קהל של גויים, אך כמובן שיכול להיות שאולי גם יהודי ירכוש דרכי במקרה) 2. אם יצא והאדם נכנס ונרשם לתוכנה דרכי בשבת, האם ישנה בעייתיות מסויימת בכך (הנאה ממעשה שבת או כל דבר אחר)? 3. במידה ונגיד החברה שבבעלותה התוכנה מעבירה תשלום על האנשים שהצטרפו דרכי באופן קבוע ב-15 לחודש, ויצא בחודש מסויים שהתשלום יצא ביום שבת, האם ישנה בעייתיות? האם זה משנה אם אותו אדם נרשם דרכי לכתחילה ביום חול או בשבת? אשמח מכבוד הרב לתשובה מצד לכתחילה דלכתחילה לפני שהרב יציע היתרים מסויימים. (אני ספרדי אם זה משנה) תודה רבה לכבוד הרב, ניר.
תשובה
שלום וברכה ניר היקר! א. 1. איני מבין בפייסבוק אך אוכל לומר, שכיון שמדובר בקהל שרובו נכרי ואתה שותף איתם בקבוצה אחת, צריך להישמר לא להיות מושפע מדרכם ומהשקפת עולמם, כמו שמצוי בכל חברה, וכל שכן בחברה של גויים (איני דן כעת באיסור "בל תחנם" שלעיתים נכשלים בו). 2. כיון שגם יהודי עלול להצטרף לקבוצה זו, ואין לך שליטה ודאית במה שקורה, שהרי מדובר ברשת הפתוחה לכולם, יש לאסור זאת משום "מראית עין", אלא אם כן אין ידוע שבעל האתר יהודי או שמצויין שהאתר פועל בשבת באופן אוטומאטי. 3. ודאי שעדיף לבטל את האפשרות לשלוח הודעות בשבת, ויש ללכת בזמני השבת לסגירת ופתיחת האתר, ע"פ המיקום של בעל האתר. ב. אתר שפועל באופן אטומאטי ולא מתבצע בו שום פעולה של מקח וממכר בשבת, נראה שאין איסור אם הוא נשאר דולק (כיון שאין אדם מצווה על שביתת כליו, שבת יז:), אם אכן אין חשש למראית עין כאמור, או הנאה ממעשה שבת. אולם מבירור קצר הבנתי שיש שירות המאפשר סגירת אתרים בחינם לפי זמני השבת אצל הגולש, לכן נכון לעשות כך. ג. כיון שיש חשש של כמה איסורי שבת, באתר הפתוח בשבת עם אפשרות תשלום בשבת, ע"י מסירת פרטים בכרטיס אשראי וכדומה, יש להמנע מנתינת אפשרות שכזו בשבת. ד. בשאלות שאתה מעלה יש לדון מצד "שכר שבת", שהרי הכסף שאתה מקבל לאחר שבת הוא אינו עבור מצרכים שנקנו בשבת (שבכך יש מחלוקת הפוסקים), אלא ממידע שנמצא באתרך בשבת, ובזה יש צד לאסור כיון שהתשלום הוא על עצם השימוש ולא על הסחורה, וממילא הרווח שאתה מקבל מפעולה שנעשתה בשבת, נראה שאסור מדין שכר שבת (עיין קונ' האינטרנט בהלכה סי' ז' עמ' פ"ט). הדברים נכתבו באופן כללי, חושבני שראוי להתייעץ עם רב המכיר אותך ואת הצורך שיש לך בהפעלת האתר בשבת, כיון שיש פרטים שיכולים לשנות את התשובה. ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך ! בברכה נאמנה,
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il