- תורה, מחשבה ומוסר
- הדרכות לתלמידי ישיבה
27
שאלה
כבוד הרב שלום ומועדים לשמחה. באופן כללי בימינו ללמוד אחרי תפילת שחרית בחוק ישראל כמנהג בשביל בעלי בתים כי הוא מוציא לידי חובה בכל הנוהג המחייב שליש,שליש,שליש. לצערי בישיבות הן הקטנות והן הגבוהות אין נוהג של לימוד מסודר יומי או כמעט יומי מחייב ללמוד בחוק לישראל של כמה שעות. היות וחוק לישראל הוא סט נורא רחב ומקיף שמכיל הלכות מפי הרמבם והחידא, גמרא,ומסכתות וסוד הוא חוסך זמן ומשאבים בלימוד ממספר ספרים שכן הוא מרכז הרבה חומר יחדיו שעוזר בהוראה ופסיקה. אפילו יהודי תימן נהגו ללמוד רק ממנו בתוספת שולחן ערוך והטור וגידלו גדולי דור כמו הרשש,הרב קפאח ואחרים. האם יש סיבה שלא מלמדים ממנו בימינו בישיבות בצורה שציינתי? או שמא הסיבה היא שגדולי הדור האשכנזים הליטאים לא לימדו ממנו ולכן עלינו להמשיך כך ולימין סור?
תשובה
השולחן ערוך בהלכות תלמוד תורה כותב שאחרי לימוד התנ"ך והמשניות רוב הזמן יקדיש ללימוד גמרא,
גם בישיבות הספרדיות בארץ ובעולם מגדלים תלמידי חכמים בלימוד גמרא ראשונים ופסיקה הלכה למעשה.
הרב קאפח זצ"ל תלמיד חכם עצום. למד את רוב תורתו בארץ , למד בישיבת מרכז הרב, והיה מגדולי ישראל.
חוק לישראל הם דוגמיות מהתורה, וצריך להקדיש את רוב הזמן לספרי המקור ללמוד מסכתות משניות וגמרות כסדר.
מעבר לזה כאשר אתה לומד בישיבה אתה צריך ללמוד בהכוונת המסגרת, כך לפחות בשנים הראשונות, ואחר כך למצוא את הנתיב המיוחד שלך.
ה' יצליח דרכך.

גודל הכיפה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | י"ד אדר א' תשס"ג

בעניין לימוד עיון גמרא או טור שולחן ערוך
הרב דוד חי הכהן | י"ד תמוז תשפ"ג

לימוד תורה מוצלח לעומת שירות צבאי
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"א מרחשון תשס"ב
