- הלכה
- הנהגה בהם ועוד
- שבת ומועדים
- סדר וניקיון
309
שאלה
לנוהגים לקנח עם מים או רוק (בשירותים), כיצד יעשו בשבת שלא יהיה סוחט?
תודה רבה
תשובה
לשואל, שלום וברכה!
הדיון על מגבונים לחים ידוע, ואין כאן המקום להרחיב בו. לענ"ד במציאות בדרך כלל שימוש יעיל בהם הוא "פסיק רישא דניחא ליה" לסחיטה, כי כמות הנוזל ומקומו היא כזו שבלי לחיצה וסחיטה המגבון "לא עושה את העבודה".
אפשר להציע [אחרי קינוח רגיל בנייר יבש] לשפוך על נייר כמות ניכרת של מים, ובשלב ראשון רק להעביר את הנייר על הגוף בעדינות כדי שיגיעו מים לכל מקום שצריך בלי סחיטה. אחר כך לקחת נייר יבש ולנקות. באופן כזה, גם אם הנייר היבש יספוג תחילה את המים ואחר כך תהיה לחיצה וסחיטה שלהם זה כנראה כבר לא "פסיק רישא" ובוודאי לא "פסיק רישא דניחא ליה". בשלב זה אין לך כל צורך בהוצאת המים מן הנייר. ומכיוון שמכמה צדדים בפשטות אין כאן חשש לאיסור תורה, לא משום מלבן ולא משום דש, הצירוף של "לא ניחא ליה" מתיר את הדבר.
בשפיכת המים על הנייר אין חשש "שרייתו זהו כיבוסו", אפילו אם נחשיב את הנייר כבגד, מפני שאין כאן מטרת כיבוס וכמובן לא מקובל לכבס אותו, וזה דומה להיתר לשפוך מים על מסננת בד שאין מקפידים על נקיונה, עיין ביאור הלכה סי' שיט ס"י ד"ה משום ליבון. וכן כתב בנדון שלנו במנוחת אהבה, ח"ב פי"ב ס"ז.

קנייה חדשה בספירת העומר
הרה"ג דוב ליאור | י"ב ניסן תשס"ב

כניסה לים או לבריכה בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | ט"ז ניסן תשע"ב

ריקודים בראש חודש אייר
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ז ניסן תשס"ח

לד' בעומר בשבת - מתי מותר לספרדים להסתפר והתגלח
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"א

האם הקוקה קולה של הערבים עדיין כשרה ומותרת?
הרבנות הראשית לישראל | א אייר תשפ"ה

חרדות ממלחמה ובטחון בה’ - מסתדר?
הרב יצחק גרינבלט | א אייר תשפ"ה

שם לבת לוריאה או אריאה
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה
