שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום וברכה, אני לומדת בכיתה י"א באולפנת בהר"ן ומתלבטת אם בשנה הבאה לעשות של"פ (תוכנית מטעם בני עקיבא שבכיתה י"ב עוברים ללמוד בתיכון פחות תורני ותוך כדי שלומדים כרגיל מחזקים מבחינה ערכית ולימודית ופועלים יחד עם תלמידות הכיתה בפעילות ערכית, הן בתוך בית הספר והן בקהילה ובנוסף יוצרים היכרות של שמיניסטים ממקומות ועלמות שונים שתקדם את שני הצדדים. התוכנית נפרדת לבנים ובנות.) מצד אחד, יש מקום לחכות ולהיבנות יותר מבחינה רוחנית ואמונית. מצד שני, למדתי 3 שנים באולפנה והתמלאתי בהמון תורה ואמונה ואם אני אמשיך לחכות להתמלא יותר זה אף פעם לא יגמר.. גם בשירות הלאומי אני לא אהיה מוטענת 100% ובכלל, תמיד אפשר ללמוד יותר אז למה לא לתת מעכשיו ולהמשיך לחכות לכלום? אני רוצה שהשנה שלי בכיתה י"ב תהיה משמעותית ולא להעביר אותה בקלות. אני רוצה לנצל עד הסוף את הכוחות שלי, ולא מצליחה לעשות את זה מספיק טוב באולפנה, אך מפחדת להיות מושפעת לרעה מהתוכנית. דבר נוסף, יש לי מטרה להכיר את עם ישראל, גם בנות שלא בדיוק בסיגנון שלי, אני מרגישה שזה חשוב. אשמח לשמוע איך אני יכולה לבדוק את עצמי אם אני מוכנה לשלפ ואם כן, במה לעבוד על עצמי בחצי השנה הקרובה כדי להגיע מוכנה. תודה רבה!!
תשובה
שלום תחילה אפתח בדברי חיזוק והתפעלות על הבגרות שלך ועל הרצון שלך לצאת ולהשפיע לתרום ולרומם את עם ישראל. יהי רצון שירבו כמותך בישראל. אם נתבונן ונסדר את הדברים נמצא שיש בתוכנית זו יתרונות וחסרונות. יתרונות: התקדמות רוחנית - עשייה תמידית בהנחלת הערכים לבני הנוער השונים מחזקת גם את המעביר/ה של התוכן ומביא אותו/ה לדיוק ללימוד ולהבנה בהירה יותר. עשייה - שנה מלאת עשייה, ללא חגיגת סיום שתים עשרה שנות לימוד. עם ישראל - היכרות עם עם ישראל ללא מחיצות וללא מסכים בצורה הכי ישירה וטובה. עצמאות ואחריות - מגורים בדירה שיש צורך לדאוג להחזקתה ונקיונה. תרומה וסיפוק - הרגשה טובה שממלאת את האדם ונותנת לו כוח ודחיפה להמשך. חסרונות: להתנתק מהחברות / האולפנא בה גדלת - לא להיות עם הכיתה בשנה משמעותית של לימוד וחוויה שמחזקות קשרים ובונים קומה נוספת באישיות. לימודים - להשתלב בכיתה חדשה עם תלמידם וצוות לא מוכר, יכול לגרום קושי לימודי ואולי השלכה על כל החשק והכוח לפעילות. אולפנא - המסגרת החינוכית של האולפנא בונה בבנות בכל שנה קומה נוספת, חבל להפסיד קומה זו, חמישית-שמינית - קיימים תהליכים של תרומה בתוך המסגרת החינוכית בין התלמידות הבוגרות לצעירות, לימוד משותף, אוזן קשבת - ראוי ונכון לתרום, להכיר טובה ולהחזיר טובה למקום בו גדלנו. יתכן ויש עוד צדדים לכאן ולכאן. מומלץ לעשות ניסוי קטן (ולחזור עליו במספר הזדמנויות) כאשר את נמצאת בסביבה "זרה" במובן הרוחני, כאשר את שומעת אמירות / שאלות / התקפות על עולמך הפנימי - מה את מרגישה? האם יש לך מה להשיב קודם כל לעצמך בענין שהועלה לדיון? האם יש לך יכולת להשיב למתנגדים לדעתך? בדקי את עצמך בנקודה זו. כמו כן, נכון שניתן להתמלא בכל שלב בחיים, אך יש זמנים שמיועדים יותר לקבלה וללימוד ויש זמנים ותקופות שנועדו להשפעה ונתינה. את נמצאת בשלב "התפר" ושוב בדקי את עצמך האם יש לך מספיק היקף ידע והבנה בערכי התורה והאמונה, או שכל שיעור שאת שומעת מתחדשים לך דברים חדשים. האם הגעת למצב של חוסר כוח להקשיב לשיעור תורה כיון שהדברים כבר ידועים לך או שאת מתחדשת מכל מפגש ולימוד עם אישות תורנית? לאחר בירור ותשומת לב בשאלות שהועלו כאן, יהיה ניתן להחליט בלב שקט יותר לכאן או לכאן. כמובן, שהייעוץ וההכוונה האישית הם הדבר המובחר ביותר, ולכן אם יש לך מורה או אישיות תורנית אחרת שאיתה את יכולה להתייעץ והיא מכירה אותך היטב- התייעצי איתה! זוהי הדרך הנכונה והאמיתית ביותר לבירור העניין. בהצלחה רבה עשי חייל בכל אשר תחליטי
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il