110
שאלה
היי הרב לאחרונה קשה לי להתפלל לא במושג של רוב האנשים שקשה להם לקום להתפלל עם זה אין לי בעיה אבל לאחרונה העירו לי על הטעמים ועל הניקוד כשקראתי פיטום הקטורת של מנחה ומאז משהוא השתבש אני לא מצליח לקרוא את התפילה מהר כי אני צריך על כל מילה להילחם שהיא נאמרת נכון ושאני אשמע אותו לאוזני מה שקשה לי ללחוש וכו ...
ותפילת שמונה עשרה זה בכלל קשה לי ....
אני מרגיש שאני לא אומר טוב את המילה ברוך ואת שאר המילים אך בעיקר את המילה ברוך
טוב שזה אולי נשמע מגוחך הרב אבל אני חושב שאני לא אומר זאת טוב לפחות ככה היצר מראה לי את זה מתי אני לא יוצא מתי המילה מאבדת את המשמעות ? תודה הרב ודבר שני
כשאני מתפלל שמונה עשרה מה הכוונה חיתוך המילים בשפתיים?
תשובה
שלום לך,
אכן לכתחילה צריך לדקדק בתפילה, שתהיה נאמרת בצורה מדויקת (שו"ע סי' סא, כב). והכוונה שלא לבלוע אותיות או לצרף מילים וכד', מה שנראה כשיבוש. אבל בדיבור רגיל, שאינו משובש יוצאים ידי חובה. ובכל מקרה בדיעבד גם אם לא דיקדק - יצא ידי חובה (סי' סב, א). החששות הן אכן עצת היצר המפריע לתפילה. התפילה צריכה להיות בשמחה ולא מתוך חשש שמא היא לא תתקבל. ומי שמתפלל בנחת ובשמחה, הקב"ה שומע את תפילתו. כך לגבי המילה "ברוך" וכך לגבי שאר המילים.
נחלקו הפוסקים כיצד יש לומר את תפילת שמנה-עשרה. יש הסבורים שצריך המתפלל לשמוע באוזניו את המילות התפילה שהוא אומר, אבל המנהג כדעת אלה הסבורים שאין חובה בכך, ודי שיחתוך המתפלל את המילים בשפתיו, כלומר יאמר את המילים בפה (בחלש) ולא יסתפק באמירתם במחשבה בלבד.
בברכה
אוריאל טויטו

הדלקת נרות בראש חודש
הרב בנימין במברגר | ל סיון תשס"ט

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה
מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

השתתפות בקבוצה שכוללת גם "מתקשרות"
הרב שמואל אריאל | כ"ו ניסן תשפ"א

החלפת שם אמצעי פול
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה

שינוי שם צריך להיות בבית הכנסת כשרק משנים את הכתיב?
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה

בדיקת עלי גפן
מכון התורה והארץ | א אייר תשפ"ה
