- הלכה
- ברכות השחר
46
שאלה
אני קמה להנקה בלילה, למשל בשלוש, או רבע לחמש ורוצה ללמוד תורה תוך כדי, למשל פסוקים, פניני הלכה או מאמרים תורניים.
האם עלי לומר ברכות התורה? ואם אחזור אחר כך לישון- עלי לברך שוב פעם הבאה שאקום?
תשובה
לשואלת, שלום וברכה וחג שמח!
כאשר מתעוררים באמצע הלילה, אחרי שינת קבע (שינה מתוכננת וממושכת, על מיטה, עם הביגוד הרגיל אצלך בשינה ארוכה), יש לברך ברכות התורה למרות שטרם האיר היום (שולחן ערוך או"ח סי' מז סעיף יג).
כאשר יש כוונה לחזור לישון בהמשך הלילה (ושתי הפעמים הן "שינת קבע"), יש חילוקי דעות בפוסקים, האם לברך פעמיים, או רק אחרי אחת הפעמים, ובאיזו מהן. קשה להכריע באופן מוחלט במחלוקת זו, אבל דומני שלגבי נשים הכל יודו שיש לברך פעם אחת בלבד, אחרי השינה העיקרית (על פי ה'ברכי יוסף' סי' מז סק"ח, שאשה שיש לה ספק בברכת התורה אינה צריכה לברך מספק). בדוגמה שתיארת, שאת מתעוררת בשלוש והלאה, אני מניח שזמן השינה העיקרי היה מה שכבר ישנת, והשינה שבהמשך תהיה "השלמת שינה" קצרה יותר. ואם קשה להגדיר מהו זמן השינה העיקרי, יש לברך אחרי הפעם הראשונה בלבד. רק אם באופן מובהק זמן השינה הראשון היה המשני וזמן השינה השני הוא העיקרי, יש לברך אחרי הפעם השנייה בלבד (כדעה הראשונה במשנה ברורה סי' מז סקכ"ט, וכפי שפירט בפסקי תשובות שם סעיף יז).

ברכה ללא כיפה?
רבנים שונים | ח תשרי תשס"ו
המעביר שינה מעיני בישיבה או בעמידה
הרב אביעד תפוחי | כ"ב תמוז תשפ"ב
שאלת המשך - הצעקה השקטה: מדוע איננו מודים על יום חדש?
הרבנית נעמי שפירא | י"ח ניסן תשפ"ה

ברכות התורה למי שקם בלילה
הרב יצחק בן יוסף | כ"ב תמוז תשע"ב

חרדות ממלחמה ובטחון בה’ - מסתדר?
הרב יצחק גרינבלט | א אייר תשפ"ה

לבישת חליפה בשבת במקום שהרוב לא נוהגים
הרב יצחק בן יוסף | א אייר תשפ"ה

חולצה קצרה באימון רק עם נשים
הרב דניאל קירש | ב אייר תשפ"ה
