213
שאלה
אם אני אברך ברכת שהכל נהיה בדברו על ברק או רעם זה יועיל? אני יצא ידי חובה?
תשובה
שלום וברכה
אתה צריך לברך שוב.
ברכת שהכל פוטרת בדיעבד דווקא בברכות הנהנין על מאכלים (ואפילו במאכלים חשובים כמו פת ויין. שו"ע רו, א), והפוסקים נחלקו האם תיקנו אותה גם על הנאה מריח טוב (ראה במשנ"ב בסימן קטז, ס"ק יג), וגם העולת תמיד הסובר שבדיעבד אם בירך שהכל על מיני בשמים יצא ידי חובה תולה זאת בקל וחומר מאכילה ושתיה - ומה אם על אכילה ושתיה שההנאה מרובה יצא ידי חובה בברכת שהכל, קל וחומר שבברכת הריח שההנאה מצומצמת יצא ידי חובה בברכה זו. מדבריו יוצא שבכל מקרה חז"ל לא תיקנו בברכות אחרות שאינן ברכות הנהנין, כמו ברכות הראיה - ולכן המברך שהכל על ברק או רעם לא יצא וצריך לברך שוב.
כך כתב מסברא גם בקונטרס ביאורים ובירורים - ברכות, בסימן רו.
בברכה
הרב אריה מינקוב

בס"ד, כמה פעמים צריך להזכיר שם השם במסמך כמו מבחן, ש.ב, וכו
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה

שם לתינוק גד ציון
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"ה

יש מעלה בסיפורי קודש?
הרה"ג יעקב אריאל | ד אייר תשפ"ה
